/گزارش كامل ايسنا از بازديد تاسيسات آب سنگين اراك/ صالحي: به مذاكرات استانبول خوشبين هستيم آژانس در حال حاضر بازرسان مقيم در اصفهان دارد

رييسان و نمايندگان تروييكاي نم، گروه 77، اتحاديه عرب و سفيران ونزوئلا و سوريه در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، امروز (شنبه) از تاسيسات هسته‌يي آب سنگين اراك بازديد كردند.

به گزارش خبرنگاران انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين بازديد، علي‌اصغر سلطانيه ـ نماينده ايران در آژانس ـ و هم‌چنين علي‌اكبر صالحي ـ رييس سازمان انرژي اتمي و سرپرست وزارت امور خارجه كشورمان ـ اين هيات را همراهي كردند.

هر قدمي كه برمي‌داريم، طرف مقابل ما را تخطئه مي‌كند

رييس سازمان انرژي اتمي و سرپرست وزارت خارجه كشورمان عصر (امروز) در يك نشست خبري پس از نشست با هيات نمايندگان و رييسان گروه‌هاي سياسي و جغرافيايي، با انتقاد از برخي كشورهاي غربي در رد دعوت بازديد از تاسيسات هسته‌يي ايران گفت: هر قدمي كه ما برمي‌داريم، طرف مقابل به جاي تشويق قدم مثبت ما را تخطئه مي‌كند.

علي‌اكبر صالحي در پاسخ به پرسش خبرنگاري مبني بر اين‌كه برخي كشورهاي غربي دعوت ايران را براي اين بازديد قبول نكرده‌اند، دليل آن را چه مي‌دانيد؟ گفت: اين يكي از تناقضاتي است كه آن‌ها در رفتارشان دارند. هر قدمي كه ما برمي‌داريم، به جاي تشويق ما طرف مقابل قدم مثبت ما را تخطئه مي‌كند اما آن‌ها با نيامدن‌شان خودشان را تخطئه كردند.

وي گفت: امروز وجدان مردم بسيار روشن شده است و ايران با اعتقاد به كاري كه انجام مي‌دهد اين دعوت را انجام داده است. كاري كه بعيد مي‌دانيم هيچ كشوري در دنيا انجام دهد. ما به كارمان و صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌يي‌مان اطمينان داريم.

صالحي تاكيد كرد: ما آمادگي داريم يافته‌هاي خود را در چارچوب ان.‌پي.‌تي و پادمان جامع در اختيار ساير كشورها بگذاريم.

از زمانش بگذرد پيشنهاد تبادل سوخت ديگر توجيهي ندارد

وي در پاسخ به سوال ديگري درباره‌ي مذاكرات استانبول گفت: ما به اين مذاكرات خوشبين هستيم و معتقديم هرچه زمان مي‌گذرد به نفع ماست و آن‌ها از گذشت زمان ضرر مي‌كنند. درخصوص تامين سوخت رآكتور تهران، ما درخواست سوخت 20 درصد داشتيم اما آن‌ها پاسخ معقولي به ما ندادند و ما را مجبور كردند خودمان آن را توليد كنيم.

صالحي تصريح كرد: ظرف 10 ماه آينده اميدواريم اولين صفحه سوخت را وارد رآكتور تهران كنيم و اگر از زمان خودش بگذرد پيشنهاد تبادل سوخت ديگر توجيهي ندارد. ما در توليد سوخت صبوريم و مشكلي نداريم. ما فعاليت‌هاي خود را با قوت پيش مي‌بريم و روز به روز يافته‌هاي جديدي در فن‌آوري هسته‌يي به دست مي‌آوريم و ان‌شاءالله خبرهاي خوبي در آينده خواهيم داشت.

آژانس در حال حاضر بازرسان مقيم در اصفهان دارد

رييس سازمان انرژي اتمي كشورمان در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا مبني بر اين‌كه آژانس درخواست بازرسي‌هاي بيش‌تر از تاسيسات هسته‌يي ايران را دارد و از سويي كشورهاي غربي، چين و روسيه درخواست كردند تا ايران اجازه‌ي بازرسي‌هاي بيش‌تر را به بازرسان آژانس دهد، گفت: بازديد بازرسان آژانس از فعاليت‌ها و تاسيسات هسته‌يي ايران در چارچوب پادمان جامع انجام مي‌گيرد. ما در حال حاضر بازرسان مقيم در اصفهان داريم و بحث بازرسي چيز جديدي نيست كه آن‌ها بخواهند اين‌گونه القا كنند كه در ايران بازرسي وجود ندارد. آن‌ها همواره حرف‌هاي انحرافي مي‌زنند اما حق بالاخره روشن خواهد شد. افرادي كه امروز و فردا از تاسيسات هسته‌يي ايران بازديد مي‌كنند نماينده‌ي 120 كشور دنيا هستند و مشاهدات‌شان را اعلام خواهند كرد.

چين و روسيه ملاحظات سياسي خود را دارند

اگر 1+5 اهداف ما را به گونه‌اي ديگر برداشت مي‌كنند، مشكل آن‌هاست

وي درباره موضع روسيه و چين اظهار كرد: روس‌ها استقبال كردند اما چند ملاحظه داشتند كه ما پاسخ آن ملاحظات را داديم. يكي از ملاحظات آن‌ها اين بود كه با خود كارشناس بياورند و ما هم قبول كرديم كه كارشناس بفرستند.

صالحي تصريح كرد: چين و روسيه ملاحظات سياسي خود را دارند و اين‌گونه القا مي‌كنند كه ما قصد داريم بين آن‌ها (1+5) اختلاف بيندازيم؛ در حالي كه هدف ما بازگو كردن واقعيات است. اگر بر اساس برداشت‌هاي غيرعقلاني حركت كنند و از صحبت‌ها و اهداف ما به گونه‌اي ديگر برداشت كنند اين ديگر مشكل آن‌هاست. اميدواريم آن‌ها اين رفتارشان را اصلاح كنند.

سرپرست وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ديگري درباره‌ي ايجاد مشكلات به دليل تحريم‌ها در فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران، گفت: تحريم‌ها هيچ مشكلي ايجاد نكرده‌اند و ما با قوت جلو مي‌رويم. ما شاهد انجام مراحل راه‌اندازي نيروگاه بوشهر بوديم و تا يكي دو ماه ديگر اين نيروگاه به شبكه‌ي برق سراسري وصل مي‌شود. به‌ويژه در غني‌سازي ما با قوت جلو مي‌رويم. هم‌چنين در توليد سوخت، كارخانه‌ي مخصوصي را داير كرده‌ايم كه تا چند ماه آينده از آن بازديد خواهيد كرد كه از پيشرفته‌ترين كارخانجات توليد سوخت است. متاسفانه دشمنان نمي‌دانند كه با كارهاي منفي كه عليه ما انجام مي‌دهند موجب خير و بركت براي ما مي‌شوند. ايران از معدود كشورهايي است كه صفحه سوخت مي‌سازد.

ما تا ابد به دنبال بمب اتم نيستيم

به گزارش ايسنا، رييس سازمان انرژي اتمي در پاسخ به برخي ادعاها مبني بر اين‌كه ايران به دنبال ساخت بمب اتمي است، گفت: داشتن و ساختن بمب شرعا از نظر ما حرام است و مقام معظم رهبري به صراحت اين را اعلام كرده‌اند. ما تا ابد به دنبال بمب نيستيم. متاسفانه بدخواهان و كساني كه عقلانيت خود را كنار گذاشته‌اند بايد بيدار شوند. ما اگر مي‌خواستيم از بمب اتم استفاده كنيم در جنگ تحميلي از آن استفاده مي‌كرديم. ما از جمله كشورهايي هستيم كه كنوانسيون‌هاي منع توليد سلاح‌هاي شيميايي و بيوتكنولوژي را امضا كرده‌ايم.

وي ادامه داد: تمام اين فشارها در حالي صورت مي‌گيرد كه ايران عضو رسمي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است. آن‌ها كه خودشان مجرمند، همه را هم مجرم فرض مي‌كنند. صاحبان سلاح هسته‌يي فكر مي‌كنند ديگران هم مثل آن‌ها رفتار مي‌كنند اما براي ايران بالاترين سلاح، مردم، ايدئولوژي و دينش است كه معتقديم اين‌ها از ما حمايت مي‌كنند. ما محكم ايستاده‌ايم و نگران نيستيم و بيدار هستيم. اگر فكر كارهاي ناجور كنند عواقب آن براي خودشان وخيم خواهد بود.

صالحي در پاسخ به پرسش ديگري درباره‌ي راديوداروهايي كه قرار است از خارج از كشور وارد كنيم، تصريح كرد: ما مكمل راديوداروها را وارد مي‌كنيم و دو نوع راديودارويي كه امروز از آن رونمايي شد ساخت خودمان است و ما بنا داريم اگر در زمينه‌ي راديودارو كمبودي داشتيم از بيرون وارد كنيم كه در حال حاضر با روسيه صحبت كرده‌ايم و آنان موافقت كرده‌اند اين داروها را در اختيار ما قرار دهند. هم‌چنين ما به دنبال توليد راديوداروهاي جديد هستيم.

صالحي با بيان اين‌كه رآكتور 40 مگاواتي اراك براي توليد راديوداروها تا حدود سه سال آينده راه‌اندازي مي‌شود، گفت: اين رآكتور نيازهاي ما را در زمينه‌ِي راديودارو و تحقيقات فراهم مي‌كند.

رييس سازمان انرژي اتمي هم‌چنين در پاسخ به پرسشي ديگري مبني بر اين‌كه برخي كشورها تلاش دارند تا در روند فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران اخلال ايجاد كنند، به بحث ويروس استاكس‌نت اشاره كرد و گفت: بحث ويروس استاكس‌نت به يك سال و نيم پيش برمي‌گردد. آن‌ها وقتي اقدام به اين كار كردند فكر مي‌كردند ما خواب هستيم اما بعد از 8 ـ 7 ماه كه به نتيجه نرسيدند اين مطلب را آشكار كردند اما اگر اين مساله كارگر بود آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه به طور مرتب بازرسي كرده و گزارش مي‌دهد كند شدن روند فعاليت‌هاي ما را گزارش مي‌داد. اما توليد غني‌سازي ما بيش‌تر شده و نسل‌هاي جديد سانتريفيوژ به طور قوي در حال توليد و پيشرفت هستند؛ هرچند ما عجله‌اي براي توليد انبوه نداريم. ما سعي داريم تا نهايت بهره‌وري را داشته باشيم.

وي در برابر پرسش ديگري درباره تاثير دعوت از گروه‌هاي بين‌المللي براي بازديد از تاسيسات هسته‌يي ايران در مذاكرات استانبول پاسخ داد: اين بازديد يك نوع اثبات و شاهدي است كه نشان مي‌دهد ايران چيزي را پنهان نمي‌كند و بر همين اساس حتي درهاي تاسيسات هسته‌يي خود را به روي نمايندگان كشورهاي ديگر باز كرده است و حضور رسانه‌هاي جمعي مي‌تواند آن‌ها را به اين سمت هدايت كند كه حقيقت را ببينند. اين بازديد نيز در همين راستا انجام شده است.

اين بازديد در راستاي شفاف‌سازي فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران انجام مي‌شود

به گزارش ايسنا، هم‌چنين يك نشست مطبوعاتي با حضور بازديدكنندگان از تاسيسات هسته‌يي اراك و نيز علي‌اصغر سلطانيه ـ نماينده‌ي ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ـ و علي‌اكبر صالحي ـ رييس سازمان انرژي اتمي و سرپرست وزارت امور خارجه‌ي كشورمان ـ برگزار شد.

نماينده‌ي ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در اين نشست، با بيان اين‌كه نمايندگان حضور يافته در بازديد از تاسيسات هسته‌يي اراك، نمايندگان بيش از 120 كشور هستند كه در آژانس مسووليت دارند، تصريح كرد: اين نمايندگان اكنون از طرف كليه كشورهاي عضو در آژانس در اين بازديد حضور دارند.

علي‌اصغر سلطانيه با اشاره به حضور هيات نمايندگان گروه‌هاي مختلف جغرافيايي و سياسي براي بازديد از تاسيسات هسته‌يي ايران گفت: اين بازديد در راستاي شفاف‌سازي فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران انجام مي‌شود.

يك اقدام استثنايي است كه كشوري اجازه دهد از تاسيسات هسته‌يي‌اش بازديد كنند

در ادامه‌ي اين نشست خبري، صالحي با خوش‌آمدگويي به هيات حضور يافته براي بازديد از تاسيسات هسته‌يي اراك گفت: در تاسيسات هسته‌يي اراك، مجتمع آب سنگين و هم‌چنين يك رآكتور با ظرفيت 40 مگاواتي قرار دارد. هم‌چنين گروه تروييكا و اتحاديه عرب نيز با حضور خود در اين بازديد حمايت خود را اعلام كردند.

رييس سازمان انرژي اتمي كشورمان ادامه داد: همان‌طور كه مي‌دانيد ايران همواره اعلام و بر اين موضوع اصرار كرده است كه همه فعاليت‌هاي هسته‌يي‌اش صلح‌آميز است. ما درباره موضوع هسته‌يي خود صادق بوده و به‌خصوص در هشت سال گذشته در اين‌باره اقدام كرده‌ايم و از آن‌جا كه به آن‌چه كه مي‌گوييم و انجام مي‌دهيم اعتقاد داريم، گام‌هايي در جهت اعتمادسازي و شفافيت انجام مي‌دهيم كه در اين راستا دعوت ايران از سازمان‌ها، كشورها و جنبش‌ها يك اقدام استثنايي است كه در كم‌تر كشوري ديده شده كه اجازه دهد از تاسيسات هسته‌يي‌اش بازديد كنند.

وي با بيان اين كه ايران درهايش را به سوي جامعه‌ي بين‌المللي باز كرده‌ است چون ما مي‌دانيم چه مي‌كنيم و چيزي براي پنهان‌كاري نداريم، خاطرنشان كرد: در سال 2004، 2007 و اكنون بازديدهايي انجام شده و اميد است كه در آينده كشورهاي بيش‌تري را دعوت كنيم كه از تاسيسات هسته‌يي كشورمان بازديد كنند. به هنگام بازديد، برخي از سفيران كشورهاي اعلام كردند كه ما تخصص كافي در اين زمينه نداريم و ما نيز در پاسخ گفتيم كه مي‌توانند كارشناسان معتمدي را براي اعلام واقعيت‌ها به همراه آورند. در آينده نيز گروهي كه فرصت بازديد نداشته‌اند مي‌توانند در يك برنامه ديگر از تاسيسات هسته‌يي كشورمان ديدن كنند.

اميدوارم نمايندگان با يك رويكرد منطقي، مشاهدات خود را اعلام كنند

صالحي اضافه كرد: اين گام ايران براي ايجاد شفافيت و اعتمادسازي انجام شده است و اميدوارم وقتي نمايندگان اين كشورها به وين بازگردند بر اساس مسووليت خود و همكاران خود از فرصتي كه براي بازديد ارايه شده است تعريف كرده و با استفاده از يك رويكرد منطقي، مشاهدات خود را اعلام كنند تا ديگران دست از انتقاد از فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران بردارند. در واقع زمان آن رسيده كه مباحث سياسي كنار گذاشته شود. ايران همواره اعلام كرده است كه متعهد به معاهده‌ي ان.‌پي.‌تي و پادمان جامع آژانس است و اين اقدام مي‌تواند براي هر دو طرف مفيد باشد.

وي افزود: ما اين فرصت را مي‌دهيم تا نمايندگان كشورها بازديد از تاسيسات هسته‌يي ايران داشته باشند و اين موضوع مي‌تواند همه را به حقيقت برساند و اين وضعيت براي هر دو طرف منافعي به همراه داشته و به گونه‌اي نيست كه يك طرف بازنده اين ماجرا باشد. در واقع ايران به اين موضوع به عنوان يك بازي نمي‌نگرد و به همين دليل با روي باز و براي ايجاد شفافيت درهاي خود را به روي نمايندگان كشورها باز كرده است.

رييس سازمان انرژي اتمي كشورمان در پايان با تاكيد بر صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران، اظهار كرد: همان‌گونه كه به آژانس اعلام كرديم فعاليت‌هاي هسته‌يي ما به فعاليت‌هاي غيرصلح‌آميز تبديل نشده است. ايران در انجام مذاكرات با گروه 1+5، بيانيه تهران و بازديد كشورهاي ديگر از تاسيسات هسته‌يي انعطاف خود را نشان داده و در جهت از بين بردن شك و ترديدها قدم برداشته است. اين يك فرصت است.

نمايندگان گروه‌هاي سياسي و جغرافيايي بين‌المللي در اراك:

اميدواريم اين بازديد تضميني براي حركت به سمت اعتمادسازي باشد

به گزارش ايسنا، همچنين نماينده‌ي تروييكاي غيرمتعهدها در بازديد از تاسيسات هسته‌يي كشورمان اظهار اميدواري كرد كه اين سفر بسيار موفقيت‌آميز باشد.

طاووس فروخي ـ سفير الجزاير در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ـ به عنوان نماينده تروييكاي غيرمتعهدها، در نشست خبري ظهر شنبه در تاسيسات هسته‌يي اراك، با ابراز خرسندي از اين بازديد افزود: ايران عضو گروه تروييكاي غيرمتعهدها بوده و هدف ايران اين است كه به همكاري‌ها و تبادلات خود ادامه دهد.

هم‌چنين ايهاب فوزي ـ نماينده‌ي مصر در آژانس ـ گفت: من از داده شدن اين فرصت از سوي جمهوري اسلامي ايران تشكر مي‌كنم كه اين بازديد از تاسيسات هسته‌يي اراك انجام مي‌شود. در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي همكاران من براي ايجاد شفافيت در موضوع هسته‌يي ايران اعلام آمادگي كرده و با روي باز از اين موضوع استقبال مي‌كنند.

در ادامه، ميخاييل وبه ـ نماينده اتحاديه عرب ـ نيز با تشكر از دعوت ايران براي حضور در بازديد از تاسيسات هسته‌يي اراك گفت: اين بازديد مي‌تواند بسيار مفيد باشد؛ زيرا بسيار حائز اهميت است كه ما از آن چه مي‌بينيم كشورهاي ديگر را مطلع كنيم و اين مي‌تواند به شفافيت هرچه بيش‌تر ايران در موضوع هسته‌يي كمك كند.

وي در ادامه‌ي اظهاراتش هم‌چنين از تلاش‌هاي سلطانيه به عنوان نماينده‌ي ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي براي شفاف‌سازي درباره‌ي موضوع هسته‌يي ايران تشكر كرد.

نرما گويكوچبا استنوز ـ سفير كوبا در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ـ نيز در ادامه اين نشست خبري گفت: از سرپرست وزارت خارجه‌ي ايران به خاطر اين اقدامش در جهت اعتمادسازي بيش‌تر و شفافيت تشكر مي‌كنم. من از اين موضوع استقبال مي‌كنم كه امروز ما را گرد هم آورده‌ايد تا از تاسيسات هسته‌يي اراك بازديد كنيم. ما مي‌توانيم در شفافيت فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران بسيار كمك كنيم. در واقع كوبا مي‌تواند كمك كند كه در مجامع بين‌المللي به‌خصوص در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بيش‌تر از موضوع تاسيسات هسته‌يي ايران مطلع شوند. در اين زمان اين يك رويكرد سازنده است.

هم‌چنين سفير عمان در آژانس با تشكر از دعوت ايران براي بازديد از تاسيسات هسته‌يي كشورمان گفت: اين بازديد مي‌تواند ما را در پيدا كردن يك راه حل صلح‌آميز هسته‌يي كمك كند. در واقع در اين بازديد كشورها مي‌توانند مشاهداتي داشته باشند كه اين مشاهدات به عنوان يك اعتقاد محسوب مي‌شود.

در ادامه، سفير ونزوئلا در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با تشكر از دعوت ايران و بازديد از تاسيسات هسته‌يي كشورمان اظهار كرد: در حال حاضر اين موضوع هسته‌يي از سوي برخي كشورها سياسي‌كاري شده و يك موضع سياسي اتخاذ كرده‌اند اما ايران فعاليت‌هاي صلح‌آميز خود را به روي رسانه‌ها باز كرده است كه اين نشان‌دهنده پيام صداقت ايران است كه مي‌توان اين پيام را با حضور نمايندگان كشورها به همه جهان برساند.

در همين راستا، سفير سوريه نيز گفت: اين بازديد از تاسيسات هسته‌يي ايران نشان‌دهنده شفافيت ايران است و اميدوارم اين بازديد باعث تضميني شود كه همه اعضا را به سمت كمك به اعتمادسازي سوق دهد.

"تركيبات دوتره" توليد شده در كارخانه آب سنگين اراك رونمايي شد

به گزارش ايسنا، در بازديد امروز از دستاورد هسته‌يي كشورمان در زمينه پزشكي يعني "تركيبات دوتره" توليد شده در كارخانه آب سنگين اراك و نيز دو راديودارو رونمايي شد.

مراسم رونمايي از "تركيبات دوتره" كه كاربردهاي گسترده‌اي در زمينه‌هاي مختلف علمي و تحقيقاتي دارد، با حضور معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان انرژي اتمي و در حضور هيات رييسان و نمايندگان گروه‌هاي سياسي و جغرافيايي بين‌المللي برگزار شد.

بر اساس اين گزارش، براي اولين‌بار در كشور "تركيبات دوتره" كه در حلال‌ها براي شناسايي تركيبات جديد سنتزي با استفاده از تكنيك NMR، رديابي مسير واكنش‌هاي پيچيده شيميايي، استفاده از داروهاي نشاندار در رديابي عملكرد داروها در بدن، بهينه‌سازي خواص برخي از داروها و نيز ساخت فيبرهاي نوري و پليمرهاي هادي در صنايع پليمير كاربرد دارد، توليد شد.

اين تركيبات با وجود تحريم‌هاي شديد بين‌المللي عليه ايران و با توجه به كاربرد روزافزون آن‌ها بعضا از منابع غيررسمي و غيرمطمئن تامين مي‌شد. آب سنگين به عنوان منبع تامين دوتريم در سنتز "تركيبات دوتره" استفاده مي‌شود و از اين پس با رسيدن به خودكفايي در زمينه توليدات آب سنگين، پژوهشگران سازمان انرژي اتمي بر آن شدند تا سنتز "حلال‌هاي دوتره" نياز جامعه علمي كشور را برآورده سازند.

در راستاي تحقق اهداف كلان سازمان انرژي اتمي و به منظور قطع وابستگي به كشورهاي وابسته در زمينه تامين مواد شيميايي استراتژيك به‌خصوص "تركيبات دوتره" از حدود دو سال قبل تحقيقات گسترده‌اي در زمينه توليد "حلال‌هاي دوتره" با مشاركت علمي دانشگاه‌ها و با تلاش كاركنان مجتمع آب سنگين اراك آغاز شده است.

سازمان انرژي اتمي در زمينه تامين پنج نوع مختلف از "تركيبات دوتره" مورد نياز مركزهاي علمي و تحقيقاتي كشور شاهد خودكفايي خواهد بود و در آينده نزديك تعداد تركيبات به دو برابر افزايش مي‌يابد.

هم‌چنين تعدادي از اين تركيبات در سال جاري در دستگاه‌هاي آزمايشگاهي دانشگاه‌هاي معتبر كشور استفاده شده و مورد تاييد قرار گرفته است.

در حال حاضر "حلال‌هاي دوتره" قابل عرضه به دانشگاه‌ها و مركزهاي پژوهشي و تحقيقاتي است و پروژه‌هاي ديگري براي توليد ساير تركيبات در دست اقدام است.

هم‌چنين مواد توليد شده در مجتمع آب سنگين اراك از نظر كيفيت قابل رقابت با نمونه‌هاي مشابه خارجي است و از نظر اقتصادي به صرفه است و از خروج ارز از كشور جلوگيري مي‌كند.

دو راديوداروي جديد رونمايي شدند

به گزارش ايسنا، امروز همچنين دو راديودارو به نام‌هاي لوتسيوم ـ177 edtmp براي درمان سرطان ‌بدخيم و يد 131ـ كلروتوكسين براي از بين بردن تومورهاي مغزي با حضور صالحي، سلطانيه، نماينده مصر، الجزاير، سوريه، كوبا، ونزوئلا و‌ عمان در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و نماينده اتحاديه عرب عصر امروز در تاسيسات آب سنگين اراك رونمايي شد.

علي‌اكبر صالحي ـ رييس سازمان انرژي اتمي كشورمان ـ در مراسم رونمايي از اين دو راديوداروي جديد گفت:‌ براي اولين‌بار در كشور توليد و بهره‌برداري از دو راديوداروي جديد براي درمان سرطان‌هاي بدخيم به انجام رسيده است. راديو داروي لوتسيوم edtmp-177 كه از جديدترين راديوداروهاي درمان سرطان استخوان است با تلاش پژوهشگران پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌يي سازمان انرژي اتمي ايران به بهره‌برداري رسيد. تجمع بالاي اين راديودارو در استخوان امكان به‌كارگيري آن را در درمان متاستازهاي استخواني فراهم مي‌آورد.

وي ادامه داد: ‌راديو داروي ديگر يد 131ـ كلروتوكسين است كه جهت تهيه آن از سم نوعي عقرب استفاده شده است. اين راديو دارو با اتصال به سلول‌هاي تومورهاي مغزي به صورت اختصاصي باعث از بين بردن آن‌ها مي‌شود.

رييس انرژي اتمي كشورمان افزود: اين دو راديودارو در معدود كشورهاي جهان توليد شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

بر اساس اين گزارش، پژوهشگران پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌يي سازمان انرژي اتمي كشور در ساليان اخير در راستاي گسترش كاربردهاي فن‌آوري هسته‌يي در علوم پزشكي محصولات متعدد راديودارويي براي تشخيص و درمان انواع بيماري‌ها به جامعه پژشكي عرضه كرده است.

در ادامه اين مراسم، نماينده كوبا در آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: من به عنوان نماينده زنان از دستيابي ايران به اين علم خشنود بوده و به ايران تبريك مي‌گويم؛ ‌اين دستاورد مهمي است.

سپس نماينده الجزاير در آژانس گفت:‌ آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بخشي از نگراني خود را به سمت اين علم اختصاص داده است و اين كه ايران توانسته به اين راديو داروها دست پيدا كند بسيار خشنود بوده و به ايران تبريك مي‌گويد.

به گزارش ايسنا، علي‌اكبر صالحي ـ رييس سازمان انرژي اتمي ـ در حاشيه‌ي رونمايي از دو راديوداروي جديد و تركيبات دوتره كه در حضور هيات نمايندگان و رييسان گروه‌هاي بين‌المللي انجام شد، گفت: ما در حال حاضر پنج تركيب دوتره را معرفي كرده‌ايم و قول مي‌دهيم پنج تا 10 تركيب جديد دوتره در آينده داشته باشيم.

وي با اشاره به قرارداد سازمان انرژي اتمي با معاونت رياست جمهوري درباره‌ي توليد راديوداروها اظهار كرد: ما بر اساس قراردادمان چندين راديوداروي جديد توليد كرده‌ايم و تا امروز خوشبختانه از نظر توليد راديودارو مشكلي نداريم و قول داده‌ايم با كمبودي در زمينه‌ي تامين راديودارو مواجه نشويم.

صالحي هم‌چنين به رآكتور 40 مگاواتي اراك اشاره كرد و افزود: اين رآكتور قرار است راديوداروها را در حجم انبوه در آينده توليد كند و جايگزين رآكتور تهران شود.

رييس سازمان انرژي اتمي خاطرنشان كرد: اين دو راديوداروي جديد خواص تابشي مطلوب با نيمه‌ي عمر يك هفته‌اي و انرژي قابل قبول دارد. هم‌چنين در زمينه‌ي توليد راديوداروي يد 131 ـ كلروتوكسين، دومين كشور بعد از آمريكا هستيم كه اين تركيب را موفق شده‌ايم به دست آوريم.

به گزارش ايسنا، قرار است فردا اين گروه از تاسيسات هسته‌يي نطنز بازديد كنند.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۲۵ دی ۱۳۸۹ / ۱۹:۱۹
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 8910-16978
  • خبرنگار : 71058