/تاخير در اعلام سهميه جديد خودروهاي ديزلي/ رييس يكي از تعاونيهاي مسافربري: افزايش سهميه گازوييل مشكلي را حل نميكند
سهميه جديد گازوئيل حمل و نقل عمومي كه قرار بود ديروز اعلام شود، به زمان ديگري موكول شد. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بر اساس ابلاغيه 8 دي ماه دولت مبني بر اصلاح سهميه گازوئيل ناوگان حملونقل عمومي قرار بود ديروز (25 ديماه) سهميههاي جديد اعلام شود كه اين تاريخ به گفته مديرعامل شركت ملي پخش فرآوردههاي نفتي، به فردا 27 ديماه موكول شده است. بر اساس اين ابلاغيه، سهميه دوم گازوييل ناوگان حملونقل عمومي كه براي هر ليتر 350 تومان در نظر گرفته شده بود، از 9 ديماه به 150 تومان به علاوه يک ريال كاهش يافت كه براساس نظر کارگروه طرح تحول اقتصادي، اين تصميم تا آخر دي ماه اعتبار دارد. در اين ميان سهميه جديد بهمن ماه خودروهاي گازوييلسوز براساس کارکرد و طبقهبندي عملياتي ناوگان، توسط وزارتخانههاي نفت و راه و ترابري تهيه ميشود و به تائيد ستاد هدفمندي يارانهها ميرسد. به گزارش ايسنا، اگر چه وزيربازرگاني اعلام كرده بود كه ستاد هدفمندي يارانهها با افزايش کرايه حمل و نقل عمومي موافقت کرده است، بهگونهاي که به شرکتهاي حملونقل آسيبي وارد نشود، اما اين افزايش قيمت، حتما در كاهش تعداد مسافر نقش خواهد داشت و ادامه اين شرايط حتي ممكن است به ورشكستگي تعاونيهاي حمل و نقل مسافر منجر شود؛ ضمن اينكه با نرخهاي جديد اين فراورده نفتي، قيمت حملبار نيز افزايش چشمگيري مييابد. * * افزايش سهميه گازوييل مشكلي را حل نميكند با وجود اين كه اين موضوع باعث شد بعد از گذشت سه هفته از اجراي قانون هدفمند كردن يارانهها و عرضه فرآوردههاي نفتي با نرخهاي جديد، ستاد هدفمندكردن يارانهها تصميم به اصلاح سهميه گازوئيل حمل و نقل عمومي بگيرد. در اين باره حسين نوري - رييس يكي از تعاونيهاي مسافربري، در گفتوگو با خبرنگار ايسنا، در مورد تاثير افزايش سهميه نفتگاز خودروهاي ديزلي بر بهبود شرايط اين صنف، تصريح كرد: هر چه بگويند "آسمان از آن شما" ، "آسمان از آن ما" نميشود، چرا كه افزايش و كاهش سهميه تاثيري بر افزايش تعداد مسافر و درآمد نخواهد داشت. وي تاكيد كرد: افزايش سهميه گازوييل ناوگان حملونقل عمومي نميتواند مشكلات ناشي از افزايش قيمت گازوييل و تاثيرات آن را بر درآمد رانندگان خودروهاي ديزلي جبران كند. * * كاهش 70درصدي سفر با خودروهاي گازوييلي وي با اعلام اين كه از زمان اجراي قانون هدفمندكردن يارانه ميزان متقاضيان استفاده از حملونقل عمومي 70 درصد كاهش يافته است، گفت: اكثر سفرها با ناوگان حملونقل عمومي به سفرهاي اجباري محدود شده است. همچنين كيفيت سرويس دهي به مسافر هم كاهش يافته است. او با بيان كه از افزايش قيمت بنزين خوشحال بوديم، چرا كه فكر ميكرديم، استقبال از خودروهاي گازوييلي بيشتر ميشود، گفت: فكر ميكرديم با ضريب اشغال صندليها، افزايش قيمت گازوييل هم جبران ميشود، اما متاسفانه نه تنها اين شرايط رخ نداد، بلكه موجب شد كه خودروهاي گازوييلي مسافربر با كمترين تعداد مسافر حركت كنند. همين امر موجب شده رغبت رانندگان به اين كار كاهش يابد. * * افزايش قيمت نميخواهيم، ضريب اشغال صندليها را افزايش دهيد وي در پاسخ به اين سوال كه آيا افزايش قيمت بليط باعث افزايش درآمد رانندگان نميشود؟ اظهار كرد: با وجود افزايش 20درصد قيمت بليط اتوبوسهاي مسافربر، به هيچ عنوان خواهان افزايش قيمت بليط نبوديم، بلكه به افزايش ضريب صندليها قانع هستيم. نوري در پايان از مسولان خواست در مورد حل مشكلات رانندگان خودروهاي ديزلي و كاهش درآمد آنها اقدامي كارشناسانه صورت دهند. به گزارش ايسنا، طبق اعلام ستاد هدفمندي يارانهها، از 28 آذرماه سوخت كليه خودروهاي گازوييلسوز با توجه به نوع و كاربري سهميهبندي شده و گازوييل سهميهيي خودروهاي گازوييلسوز به قيمت هر ليتر 1500ريال و گازوييل غيرسهميهيي به قيمت هر ليتر 3500 ريال تعيين و از طريق كارت هوشمند سوخت قابل استفاده شده بود. همچنين اعلام شده بود كه جهت رفاه و نيز امكان مديريت فعال بخش حمل و نقل كه از گازوييل استفاده ميكنند سهميه اين بخش بهصورت دو ماهه با قيمت 1500 ريال تعيين و از طريق كارت هوشمند سوخت خودرو قابل استفاده است. انتهاي پيام