در پي مهارآتش در غار تاريخي پبده رييس اداره محيط زيست خوزستان: غار پبده فاقد اهميت زيست محيطي است خفاش‌هاي از بين رفته اين غار منحصر به فرد نبودند

رييس اداره محيط ‌زيست خوزستان با اشاره به مهار آتش در غار پبده گفت: غار 15 هزار ساله پبده فاقد اهميت زيست محيطي است.

كريمي در گفت‌و گو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اعلام اينكه اداره ميراث فرهنگي، آتش غار 15 هزار ساله پبده را خاموش كرده است، اظهار كرد: غار «پبده» بايد در سازمان ميراث فرهني ثبت شود تا اين اداره بتواند اعتبار و نيرو براي محافظت از غار بگيرد.

وي ادامه داد: اداره امور عشاير نيز بايد براي عشايري كه از غار به عنوان پناهگاه استفاده مي‌كنند؛ فكري بكند تا اين گونه اتفاقات رخ ندهد.

رييس اداره محيط زيست خوزستان غار تاريخي پبده را فاقد اهميت زيست محيطي دانست و افزود: اين غار به دليل آثار باستاني يافت شده در آن و از آنجاي كه اولين زيستگاه انساني تعيين شده، حائز اهميت است.

وي تاكيد كرد : در استان خوزستان مناطق بهتري نسبت به غار پبده وجود دارد كه به دليل كمبود امكانات و اعتبارات هنوز تبديل به منطقه حفاظت شده و شكار ممنوع نشده‌اند.

كريمي درباره خفاش‌هايي كه در آتش‌سوزي غار پبده از بين رفته‌اند، اظهار كرد: خفاش‌هاي اين غار از گونه معمولي بودند و از لحاظ زيست محيطي مهم نبودند.

وي افزود: در رابطه با كشته‌شدن خفاش‌ها پيگيري كرديم، اما عامل آتش‌سوزي را پيدا نكرديم، زيرا جزء وظيفه محيط زيست نيست كه هميشه در محل غار پبده حضور داشته باشند، زيرا منطقه آزاد است.

رييس اداره محيط زيست خوزستان تصريح كرد: محيط زيست خوزستان از لحاظ امكانات و تجهيزات در مناطق حفاظت شده در مضيقه است و قدرت رسيدگي به مناطق آزاد را ندارد.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۷ دی ۱۳۸۹ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 8910-16711
  • خبرنگار :