اصفهان در تکاپوي مرمت يا نوسازي؟ دبير هيأت علمي مرمت در اصفهان: اساسنامهي ملي ميراث فرهنگي هنوز تعريف نشده است
دبير هيأت علمي مرمت در اصفهان اصل مرمت را حفظ آثار تاريخي ارزشمند دانست و گفت: مرمت دو سبک متفاوت دارد که يکي از آنها همانندسازي است که در آن تلاش ميشود، بنا را بهگونهاي مرمت کنند که به هيچوجه امکان تشخيص قسمت مرمتشده و قسمت اصلي وجود نداشته باشد كه اين نوع مرمت چندان پذيرفتهشده نيست. احسان نوروزي در گفتوگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اصفهان، اظهار كرد: در سبک ديگر مرمت، تفاوتي بين قسمت مرمتشده و قسمت اصلي وجود دارد كه امکان تشخيص قسمتهاي مرمتشده را به بيننده ميدهد. او با بيان اينکه از زمان درگذشت دكتر آيتاللهزاده شيرازي، قرار بود يک اساسنامهي ملي ميراث فرهنگي مصوب شود، گفت: متأسفانه هنوز اين اساسنامه تعريف نشده و اين در حالي است که اصول مرمت جهاني با ساختار بناهاي ايران سازگار نيست. همچنين فارغالتحصيلان رشتهي مرمت هنوز به جايگاه اصلي خود در مرمت آثار تاريخي نرسيدهاند. اين كارشناس تفاوت بافت تاريخي و فرسوده را در ارزش و اهميت آن ارزيابي و بيان کرد: بافت تاريخي و فرسوده از نظر قديمي بودن مشابهاند؛ اما بافت تاريخي بهدليل ويژگيهاي منحصربهفرد و ارزشهاي فرهنگي، اهميت خاصي دارد. نوروزي به مشخص بودن قلمرو ميراث فرهنگي اشاره کرد و ادامه داد: متأسفانه در حالي که برخي بافتهاي تاريخي در فهرست آثار ملي ثبت شدهاند، شهرداري با فرسوده دانستن آن بافتها، مجوز تخريب آنها را صادر ميکند و با تخريب آنها، بخشي از فرهنگ و تاريخ ارزشمند ما هم از بين ميرود. او افزود: در برخي مواقع و بخصوص در نظريهپردازي، کارهاي مرمتي از نظر دانشگاهي زير سؤال است. نوروزي با تأكيد بر اينکه ميراث فرهنگي به يک سازمان و ارگان دولتي مربوط نيست، اضافه كرد: اين ميراث به مردم يک کشور متعلق است و آگاهي مردم از ارزش اين ميراث سبب ميشود، خودشان براي حفاظت از فرهنگ و تاريخشان اقدام کنند. انتهاي پيام