در نشست نقد و بررسي «نفوذي» مطرح شد: ما حرف‌هاي خاص زيادي نزديم،همه مي‌توانند مطرح كنند

جمال شورجه گفت:‌ شخصيت اصلي «نفوذي»، واقعي است و ايشان عليرغم اينكه مي‌توانستند استفاده‌هاي زيادي كنند، هم‌اكنون در خانه 80 متري در تهرانسر زندگي مي‌كند. به گزارش خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اولين جلسه اتاق‌ رسانه سينماي ايران كه روز گذشته ـ سه شنبه 21 دي ماه ـ در فرهنگسراي «رسانه» برگزار شد، جمال شورجه يكي از تهيه‌كنندگان فيلم «نفوذي» درباره شخصيت اصلي اين فيلم گفت: شخصيت و فيلمنامه فيلم، داستان يكي از آزاده‌هاي جنگ است. ايشان مي‌توانستند استفاده‌هاي بسياري از بلاهايي كه بر سرشان آمده است، بكنند. البته در فيلمنامه‌اي كه از كتاب اين آزاده برداشت شد، داوود اميريان براي پيچش بيشتر داستان و شخصيت‌پردازي تغييراتي ايجاد كردند و متعاقب آن نيز احمد كاوري تغييرات ديگري را به فيلمنامه اضافه كردند، البته بايد بگويم از اينگونه «نفوذي‌ها» در كشور كم نداريم. حسن عليمرداني ديگر تهيه‌كننده اين فيلم درباره شايعه شكايت عاكف نويسنده كتابي كه فيلمنامه از آن اقتباس شده بود، بيان كرد: ما قبل از دعوت فيلمنامه‌نويسان براي نوشتن فيلمنامه از كتاب ايشان، از نويسنده كتاب كه آقاي عاكف بودند اجازه گرفتيم، ايشان نيز به ما اجازه شفاهي دادند. همچنين ما خودمان را موظف ديديم با شخصيت اول داستان نيز مذاكراتي داشته باشيم و در اين مذاكرات مبلغي به ايشان پرداخت شد و رضايت او جلب گرديد. آقاي عاكف نيز تاكنون چيزي به ما نگفتند، مضاعف بر اينكه فيلمنامه «نفوذي» با 60 تا 70 درصد تغيير نسبت به داستان اصلي كتاب ايشان ساخته شد. در تيتراژ هم ذكر كرده بوديم كه فيلمنامه كامل اثر آقاي اميريان است؛ اما تغييراتي بر روي اين فيلمنامه توسط آقاي كاوري انجام شد. شورجه در تكميل صحبت‌هاي عليمرداني گفت: به عنوان توضيح تكميلي بايد بگويم آزاده‌اي كه شخصيت اصلي كتاب آقاي عاكف است، حق تاليف و تيتراژ را براي خودشان گرفته بودند. وي در ادامه در پاسخ به اينكه چرا خودش كارگرداني اين كار را قبول نكرده بود؟‌ گفت: قرار بود من كار را كارگرداني كنم؛ مذاكراتي نيز با بنياد سينمايي فارابي كه 50 درصد در اين پروژه شريك بود انجام شد و مقرر گرديد دو ماه بعد كار شروع شود؛ اما شروع كار هشت ماه به طول انجاميد تا آنجا كه من فكر كردم بنياد سينمايي فارابي منصرف شده است؛ اما بعد از اين مدت آنها ما را براي بستن قرارداد فرا خواندند در حالي كه من سر كار ديگري حاضر شده بودم و كار را به آقايان كاوري و فيوضي سپردم. عليمرداني درباره گروهي كار كردن در اين فيلم اظهار كرد: اگرچه دو پادشاه در يك اقليم نمي‌گنجد، رايج است اما ما خلاف آن را ثابت كرديم. البته از ابتدا قصدمان اين نبود كه تهيه‌كنندگي و كارگرداني به صورت گروهي انجام شود. ما كتاب «حكايت زمستان» را براي نگارش فيلمنامه از روي آن، به پانزده نفر داديم اما فيلمنامه‌هاي نوشته شده آن چيزي كه ما مي‌خواستيم نبود، سپس خودمان خدمت آقاي اميريان رسيديم و ديديم كه كار ايشان براي نگارش فيلمنامه كامل بود؛ اما نهايتا آقاي كاوري به عنوان كارگردان فيلم صلاح ديدند كه فيلمنامه را دوباره بازنويسي كنند. در مورد تهيه‌كنندگان هم بايد بگويم چون آقاي شورجه سرشان خيلي شلوغ بود، من در طول كار به ايشان كمك كردم. همچنين حسن پويا مدير فيلمبرداري فيلم «نفوذي» در ادامه سخنان عليمرداني افزود: من در گذشته تجربه كار با دو كارگردان را نداشتم. اوايل درخواست كردم كه به عنوان فيلمبردار با يكي از كارگردانان در ارتباط باشم، آقاي كاوري و فيوضي با هم تقسيم كار بسيار خوبي داشتند و تصميمات در درون‌شان گرفته مي‌شود و من در آخر با آقاي كاوري طرف بودم. در هر صورت فكر مي‌كنم كه تجربه اين كار گروهي سخت نبود. وي درباره تجربه كار جنگي در فيلم «اخراجي‌ها1» نيز با خنده بيان داشت: خواهش مي‌كنم كه «اخراجي‌ها» را از شناسنامه من حذف كنيد. چرا كه آقاي ده‌نمكي كه ساعت 11 سر صحنه حاضر مي‌شد، من سه سكانس گرفته بودم. در هر صورت من در طول كارهايم حدود 60 فيلم كار كرده‌ام و بالاخره در اين تعداد فيلم، صحنه‌هايي از اردوگاه عراقي نيز داشتم. به هر حال بايد بگويم مثلي وجود دارد كه مي‌گويد «ما مرده‌شور هستيم و هر چه بيايد مجبوريم بشوريم». در ادامه اين نشست، احمد كاوري يكي از كارگردانان فيلم «نفوذي» درباره مرموز جلوه دادن شخصيت اول فيلم عنوان كرد: توجيهاتي براي اين كار داشتيم. اگر در قالب شخصيت اصلي داستان برويم، مي‌شود آن را توجيه كرد. او بابت كارهايش زبان باز نمي‌كند. شايد مي‌ترسد كه صحبت‌هاي او عليه خودش استفاده شود. ضمن اينكه شخصيت «فريدون كيافر» بعد از بيست سال به جامعه خودش بازگشته، شايد مي‌خواهد در اين مدت با سكوتش افراد را بشناسد كه بداند آيا مي‌تواند سفره دلش را باز كند. جمال شورجه يكي از تهيه‌كنندگان فيلم در پاسخ به سوال «با توجه به بي‌پروايي شما در خيلي از ديالوگ‌ها، آيا نمي‌ترسيديد با مميزي روبرو شويد؟»، گفت: ما خيلي در اين فيلم بي‌پروايي نكرديم. جلوتر از ما در «آژانس شيشه‌اي» يا در «لبه تيغ» هم مسائل اين‌چنيني مطرح شده بود. اين‌ حرف‌ها مبتلابه خيلي از جوامع است و تنها مختص جامعه ما نيست. الان هم مي‌بينيد كه روزنامه‌ها در مورد افرادي كه از نظر چهره شاخص هستند مسائل ريز و درشتي را مطرح مي‌كنند. واقعيت اين است كه مطرح كردن چنين سخناني با مميزي روبرو نمي‌شود؛ البته ما خط قرمزها را مي‌شناختيم و بايد بگويم هم‌اكنون دست فيلمسازها خيلي بازتر شده است. عليمرداني ديگر تهيه كننده «نفوذي» ادامه داد: ما نه تنها با مميز روبرو نبوديم، بلكه بستر به گونه‌اي بود كه فكر مي‌كرديم مي‌توانيم حرف‌هاي بيشتر از اين بزنيم و اگر آقاي كاوري در بازنويسي فيلمنامه حتي مسائلي را بيشتر از اين بيان مي‌كرد، ما آن را در فيلم مي‌آورديم. وي در پاسخ به سوالي درباره فروش و اكران فيلم گفت: فروش فيلم آنطور كه ما انتظار داشتيم نبود و انتظارمان را برآورده نكرده است. البته يك حركت‌هايي از سوي شركت پخش كننده در حال انجام است كه فروش فيلم را بهتر خواهد كرد. درباره علت اين فروش نيز بايد بگويم كه در حال حاضر بسياري از دانشجويان و مدارس در ايام امتحانات به سر مي‌برند ضمن آنكه محرم، صفر و زمستان نيز مزيد بر علت شد. البته نمي‌توان از كنار اكران 14 فيلم به صورت همزمان نيز گذشت كه اين فاجعه‌اي براي سينماي ايران است. نمي‌دانم اين سياست اكران از كجا آمده است به هر حال اين يك نوع فيلم‌سوزي است و بايد وزارت ارشاد براي اين موضوع فكري بكند. به گزارش ايسنا، جمال شورجه در پاسخ به انتقاد يكي از خبرنگاران درباره شعاري شدن صحنه‌هايي از فيلم اظهار كرد: ما نهايت سعي‌مان را انجام داديم كه كار به مرز شعارزدگي نزديك نشود و فيلم با يك ساختار پليسي و امنيتي پيش برود. بسيار سعي كرديم كه فيلم در بستر يك داستان پيچيده امنيتي و پليسي با پس‌زمينه‌هاي اجتماعي و دفاع مقدس جلو رود و در حاشيه آن به گروهك‌ها و افرادي كه آن‌ها در اين سالها از ما گرفته‌اند هم بپردازيم. فكر مي‌كنم با توجه به بازخوردها، اين اتفاق افتاده است اما هيچ فردي نمي‌تواند بگويد كه كارش كامل است. واقعا بازخوردهاي فيلم «نفوذي» در جشنواره فجر خوب بود. همچنين در رسانه‌هاي مختلف با گرايشات متفاوت با موضوع فيلم به صورت مثبت برخورد شد. پس از سخنان شورجه، خبرنگاري از عوامل فيلم درباره پخش و كپي غيرمجاز DVD «نفوذي» بعد از جشنواره پارسال پرسيد كه مهدي فيوضي و حسن عليمرداني هر دو گفتند كه اين اولين باري است كه اين موضوع را مي‌شنوند و از خبرنگار سوال كننده درخواست كردند كه اين نسخه را به دست آنها برساند. خبرنگار ديگري درباره هماهنگي با وزارت اطلاعات به جهت ساخت اين فيلم براي آنكه با مشكلي مشابه «به رنگ ارغوان» حاتمي‌كيا مواجه نشود، پرسيد كه عليمرداني پاسخ داد: ما با اين دوستان جلساتي داشتيم؛ اما اين جلسات صرفا به صورت اطلاع‌رساني بوده است و هيچ سخن و سفارش خاصي از سوي آنها به ما نشد. تنها وقتي كه ما كار را تمام كرديم، از آنها براي تماشاي فيلم دعوت نموديم. تهيه‌كننده ديگر «نفوذي» نيز در ادامه سخنان عليمرداني افزود: در ابتداي كار ما فيلم‌نامه را به اين دوستان داديم تا آن را بخوانند كه از نظر اطلاعاتي خطايي در آن نكرده باشيم. آنها پيشنهاداتي نيز دادند كه بسيار كارشناسانه بود و به ما كمك كرد؛ اما به لحاظ اجرايي، هيچ مشكلي نداشتيم. آنها حتي درخواست نكردند كه پس از ساخت، فيلم را ببينند. احمد كاوري درباره سوال خبرنگاري كه علت بازي سياوش خيرابي در اين فيلم را جويا شده بود، اظهار كرد: خيرابي قبل از اينكه سريال‌هايي كه در سال‌هاي گذشته بازي كرده است، فيلم ما را بازي كرده بود و كسي خيلي او را نمي‌شناخت، ما نيز بدون ذهنيت او را انتخاب كرديم. به نظرم او مي‌توانست به فيلم ما كمك كند؛ اما بعد از فيلم «نفوذي»، او در دو سريال به ايفاي نقش پرداخت كه پرمخاطب بود و عكسش وارد آلبوم دختر مدرسه‌ها شد. اين مساله به فيلم ما بازنمي‌گردد، البته به نظر من اين موضوع اشكالي هم ندارد. وي در ادامه در پاسخ به انتقادي نسبت به ريتم تند فيلم بيان كرد: به هر حال در اين فيلم چند حلقه مفقوده وجود داشت. ما دوست داشتيم طوري آن را بيان كنيم كه مخاطب فاصله‌ بين افراد را حس نكند. ريتم تند پاياني و شگفت زده كردن مخاطب تمهيدي بود كه ما آن را به كار برديم تا تماشاگر به خيلي از مسائل فكر نكند، در هر صورت اين فيلمنامه اشكالاتي داشت كه دست ما نبود. شايد مقداري از اين مسائل نيز به خاطر اين بود كه اين فيلم كار اول من و آقاي فيوضي بود. خبرنگاري از جمال شورجه پرسيد كه اگر كسي جز شما تهيه‌كننده اين فيلم بوديد آيا «نفوذي» اجازه ساخت يا پخش را مي‌گرفت؟ كه شورجه در پاسخ گفت: واقع امر اين است در فيلم مواردي نمي‌بينم كه شورجه يا حاتمي‌كيا و يا ده‌نمكي تنها بتوانند به آن بپردازند. الان در كشور ما پرداختن به پشت پرده مسائل اجتماعي باب شده است و حتي گاها در حال افتادن از آن طرف پشت بام است. در اين بين سينما در همه كشورها جايگاه خاص خودش را دارد و حساسيت‌هاي بيشتري روي آنهاست. بايد قبول كنيم كه فيلم‌ها چون از مميزي ارشاد رد مي‌شود ويترين نظام است. به نظرم اين فيلم مشكل خاصي ندارد و ما حرف‌هاي خاص زيادي نزديم، فكر مي‌كنم، اگر تهيه‌كنندگان ديگري هم بودند مي‌توانستند چنين مطالبي را بيان كنند. مهدي فيوضي افزود: در فيلمهاي خارجي تمام شخصيت‌هاي نظام‌شان را زير سوال مي‌برند؛ اما هميشه در حفظ دو محور دقت دارند، اول آنكه آنها در فيلمشان به ضرر مردم كار نمي‌كنند و سپس كليت نظام‌شان را هيچ وقت زير سوال نمي‌برند. اگر فيلمي دچار مشكل مي‌شود يكي از دو مورد گفته شده را در نظر نگرفته است. در انتهاي نشست نقد و بررسي فيلم «نفوذي» در فرهنگسراي رسانه، علي رويين‌تن كارگردان فيلم‌هاي «دل شكسته» و «زم هرير» كه به عنوان ميهمان در اين جلسه حاضر شده بود، فيلم «نفوذي» را اثر بسيار خوبي ارزيابي و درباره انتقادي كه به ريتم تند فيلم گرفته شد گفت: بايد بگويم،‌ ريتم تند به خاطر اين است كه مردم بتوانند فيلم را تحمل كنند، چرا كه اين موضوع، موضوع بسيار خطرناكي است. فكر مي‌كنم اگر جمال شورجه پشت فيلم «نفوذي» نبود و اين فيلم در ساختش از فضاي روشنفكري استفاده مي‌كرد خيلي بهتر از اين فروش مي‌كرد. سيدصادق پژمان رييس فرهنگسراي رسانه نيز در ابتداي اين نشست درباره جلسات اتاق رسانه اين فرهنگسرا كه قرار است هر دو هفته يكبار برگزار شود، گفت: در هفته‌هاي آينده هر فيلم فاخري كه در سينماي ايران ساخته شود، يا در هفته اول و يا پيش از اكران عمومي در اتاق رسانه و با حضور نمايندگان رسانه‌هاي مختلف به نقد گذاشته مي‌شود. تفاوت اين برنامه با ساير نشست‌هاي نقد و بررسي،‌ اختصاصي بودن آن براي اصحاب رسانه است. ما براي راه‌اندازي چنين جلساتي حدود يك ماه كارشناسي كرده‌ايم و انشاءالله نشست‌هاي نقد و بررسي در فرهنگسراي رسانه مستمر خواهد بود. بايد بگويم ما در كشور به جز در ايام فجر، جلسات اختصاصي براي خبرنگاران نداريم به همين دليل فرهنگسراي ما پيش قدم شده است كه ارتباط مستمر دو طيف فيلمسازان و رسانه‌ها را هر چه بهتر برقرار نمايد. در اين نشست كليپ «آقا ـ سينما ـ دفاع مقدس» كه سخنان مقام معظم رهبري درباره سينماي دفاع مقدس در جمع فيلمسازان اين عرصه بود، پخش شد. همچنين از عوامل فيلم «نفوذي» با اهداي لوح تقدير و تنديس فرهنگسراي رسانه تجليل به عمل آمد. در اولين جلسه اتاق رسانه فرهنگسراي رسانه كه به نقد و بررسي فيلم «نفوذي» اختصاص يافته بود، امير قادري به عنوان منتقد و گردانده جلسه، مهدي فيوضي و احمد كاوري (كارگردانان)، جمال شورجه و حسن علي مرداني (تهيه كنندگان) و حسن پويا (فيلمبردار اين فيلم) حضور داشتند. انتهاي پيام
  • چهارشنبه/ ۲۲ دی ۱۳۸۹ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8910-14522
  • خبرنگار : 71408