مديركل ميراث فرهنگي فارس: ايجاد هر تغييري در باغ مينو خلاف قانون است نماينده‌ي فروش باغ مينو: هر ساخت‌وسازي را مي‌توان انجام داد

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان فارس گفت: اگر پس از فروش باغ مينوي شيراز تغييري در آن رخ دهد، خلاف قانون و مقررات است و يگان حفاظت هر اقدامي را بررسي مي‌كند.

محمدرضا بذرگر در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: باغ مينو مالكي دارد كه مي‌خواهد آن را بفروشد و كاربري آن، همان باغ مينو خواهد بود. فروش يك ملك به مفهوم تغيير كاربري نيست و به‌طور كلي، تغيير كاربري در كميسيون ماده‌ي 5 انجام مي‌شود، البته قرار نيست اين اتفاق بيفتد.

او افزود: اگر در باغ مينو تغييري ايجاد شود، خلاف قانون و مقررات است. درحالي‌كه يگان حفاظت داريم، هر اقدامي كه رخ دهد، چك مي‌كنيم. به علاوه، گشت بافت تاريخي و مربوط به اين موارد را داريم.

خبرنگار ايسنا پس از گفت‌وگو با مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان فارس با شماره‌ي درج‌شده در آگهي فروش باغ مينو كه آذرماه امسال در يكي از روزنامه‌ها منتشر شد، تماس گرفت و پرسش‌هايي را درباره‌ي فروش اين باغ به‌عنوان يك مشتري مطرح كرد. متن كامل اين پرسش و پاسخ به اين شرح است:

ــ از آنجا كه باغ مينو در يك شهر و محدوده‌ي تاريخي است، از نظر ثبتي و ميراث فرهنگي مشكلي ندارد؟ هيچ مشكلي ندارد.

ــ هر ساخت‌وسازي را در آن مي‌توان انجام داد؟ بله.

ــ براي تغيير كاربري مشكلي ندارد؟ اين نيز مشكلي ندارد مي‌توانيد انجام دهيد. الان باغ مسكوني است.

ــ يعني اگر بخواهيم ساختماني در آن بسازيم مشكلي نيست؟ بله (مشكلي نيست).

ــ براساس عكس‌ها، عمارتي در وسط باغ وجود دارد؟ بله؛ قديمي است.

ــ آيا عمارت مشكل تخريب ندارد؟ خير.

ــ قيمت باغ چقدر است؟ 42ميليارد تومان كه 80 درصد وام مي‌دهيم و اگر مشاركتي يا هرگونه‌ي ديگر بخواهيد بخريد برعهده‌ي خودتان است.

به گزارش ايسنا، باغ مينوي شيراز كه در فهرست آثار ملي ثبت شده است، از نظر شيوه‌ي باغ‌سازي يكي از نمونه‌هاي منحصربه‌فرد باغ‌هاي دوره‌ي پهلوي اول است و يكي از معماران شاخص شيراز، مرحوم ابوالقاسم مهندسي، آن را بنا كرده است.

اين باغ به يكي از افراد خير استان فارس ـ مرحوم محمد نمازي ـ متعلق بود كه محوطه‌ها و بناهاي متعددي را وقف كرده است و خود نيز در عمارت اين باغ زندگي مي‌كرد.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۲۵ دی ۱۳۸۹ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8910-14436
  • خبرنگار : 71219