عضو كميسيون فرهنگي مجلس درگفت‌وگوباايسنا: ارتباط و انسجام سازمان ميراث فرهنگي تقليل يافته است واگذاري بخش‌هاي دولتي به خصوصي درحوزه‌ي ميراث فرهنگي حساسيت دارد

عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي درباره‌ برخي افراد كه چند مسؤوليت دارند، گفت: قحط الرجال بايد باشد كه اين‌گونه مي‌شود. اين همه افراد توانمند در مجموعه‌ي نظام هستند و اين [اتفاق] خود يك سؤال بزرگ است. مگر يك فرد چقدر مي‌تواند كشش داشته باشد؟

حجت‌الاسلام سيدعلي حسيني در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ادامه درباره‌ي واگذاري بناهاي تاريخي به بخش خصوصي، بويژه كاخ ـ موزه‌ها اظهار كرد: به‌طور كلي، واگذاري بخش‌هاي دولتي به بخش خصوصي امر مطلوبي است؛ اما اين موضوع، بويژه در حوزه‌ي ميراث فرهنگي حساسيت دارد، زيرا قرار است از هويت ملي و فرهنگي حفاظت شود و آن را به مردم خود و ملل ديگر نشان دهيم. در حقيقت، يك شخصيت فرهنگي بايد چنين مجموعه‌هاي فرهنگي را اداره كند.

او ادامه داد: دولت علاوه بر مسائل مالي كه در همه‌ي مزايده‌ها و مناقصه‌ها وجود دارد، در حوزه‌ي ميراث فرهنگي، شرايط فرهنگي را نيز بايد لحاظ و آيين‌نامه‌اي را تهيه كند تا افرادي كه شايسته‌ي اين كار هستند، انتخاب شوند تا به اين ترتيب، هدفي كه دولت و نظام دارد مبني بر اين‌كه مواريث فرهنگي به‌نحو احسن محافظت و معرفي شوند، برآورده شود.

وي درباره‌ي واگذاري كاخ ـ موزه‌ها گفت: بر همين اساس، به نظرم براي اين كار بايد دست نگه داريم تا زمينه‌هاي آن فراهم شود. مقدمه‌ي اين كار، تشويق و ايجاد انگيزه براي گردشگران داخلي و خارجي براي ديدن آثار است و بايد معرفي جاذبه‌هاي گردشگري و تاريخي و تسهيلات ورود و خروج گردشگر اتفاق بيفتد.

نماينده‌ي مردم نيشابور در خانه‌ي ملت بيان كرد: با شرايطي كه ما در عرصه‌ي گردشگري داريم، به نظرم اگر اين كار انجام شود، عقيم خواهد ماند، زيرا هر كسي پولي پرداخت مي‌كند، مي‌خواهد در كنار بحث فرهنگي، استفاده‌ي اقتصادي خود را نيز ببرد. درحالي‌كه امروزه مي‌بينيم در بسياري از شهرهاي كشور مانند نيشابور كه از نظر تاريخي قدمت زيادي دارند، اصلا گردشگر خارجي ديده نمي‌شود.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو اظهار كرد: با انتقال برخي معاونت‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور به خارج از تهران، ارتباط و انسجامي كه پيش از اين وجود داشت، تقليل يافته است.

او توضيح داد: درباره‌ي انتقال معاونت‌هاي سازمان ميراث فرهنگي پيش از اين گفته بودم و اكنون نيز كه چندماهي از اين اقدام مي‌گذرد و تبعات آن خود را نشان مي‌دهد، اوضاع حاكي از اين است كه كار كارشناسي انجام نشده و به نوعي سبب شده است كه گسستي بين مديريت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و زيرمجموعه‌ي آن به‌وجود آيد. به اين ترتيب، ارتباط و انسجامي كه پيش از اين وجود داشت، اكنون تقليل يافته است.

وي ادامه داد: علاوه بر اين، در انتقال بسياري از نيروهايي كه بايد به استان‌هاي ديگر مي‌رفتند و مسائل مربوط به آن‌ها مشكلاتي وجود دارد. هم‌چنين ارتباط ارباب رجوع‌ها با مديران ارشد سازمان ميراث فرهنگي با مشكل مواجه شده است.

حسيني گفت: با وجود اين‌كه قرار بود تفويض اختيارات انجام شود و بخشي از آن انجام شده است، مي‌بينيم كه به نوعي معاونان اين سازمان به مديريت سازمان نياز دارند، درحالي‌كه مدير در تهران است و معاونان در اصفهان و شيراز. در واقع، ارتباط بدنه‌ي كارشناسي اين دو معاونت با ستاد دچار مشكل است.

او با اشاره به ارباب رجوع‌هايي كه به او مراجعه كرده‌اند و در انجام امور مربوط به سازمان ميراث فرهنگي دچار مشكل شده بودند، توضيح داد: افرادي از خراسان آمده بودند كه بايد براي انجام كار خود به معاونان اين سازمان مراجعه مي‌كردند و طبيعي است كه بايد به اصفهان و شيراز مي‌رفتند، درحالي‌كه تمام امور كشوري در تهران است و آن‌ها وقتي به تهران مي‌آمدند، چند كار ديگر را نيز انجام مي‌دادند؛ اما اكنون بايد مسافت زيادي را فقط براي انجام يك كار طي كنند.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس با بيان اين‌كه در ابتداي انتقال، ناهماهنگي‌هايي ايجاد مي‌شود، اضافه كرد: اگر قرار باشد اين كار فقط در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خلاصه شود، كار ناقصي خواهد بود، زيرا هدف دولت برآورده نمي‌شود. اگر هم قرار باشد با روند موجود گسترش يابد، نابساماني‌ها بيش‌تر مي‌شود. در واقع اگر معاونت‌هاي سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها اين‌گونه جابه‌جا شوند، بين آن‌ها انشقاق ايجاد مي‌شود.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۲۶ دی ۱۳۸۹ / ۰۸:۵۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8910-14329
  • خبرنگار : 71219