مديركل ميراث فرهنگي خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا توضيح داد: آتش‌سوزي در غار پبده، حراج وسايل گيرشمن، جذب گردشگر از عراق و ...

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري خوزستان گفت: برخي اعتقاد دارند، الحاقاتي بايد به محوطه‌ي شوش اضافه شود و تعدادي از باستان‌شناسان ما نيز به آن معتقدند. اين الحاقات براساس مستندات در حال ايجاد شدن است، ولي توافق نهايي اين است كه ما چند نظريه و راه حل كلي ارائه دهيم و در نهايت، شوراي راهبردي و شوراي باستان‌شناسي درباره‌ي آن‌ها اظهار نظر كنند.

پرويز پورفرخي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان، بيان كرد: ما گفتيم مطالعات پس از اين تعيين حريم، جمع‌آوري و به شوراي راهبردي ارائه شود. تقريبا درباره‌ي تعيين حريم شوش، پنج جلسه‌ي شوراي فني در محل داشتيم و مستندات آن ارائه شده است. تا پايان سال، كلاسه‌هاي تعيين حريم اين محوطه ارائه مي‌شود. پس از آن، طي مراحل از شوراي فني به شوراي راهبردي است.

او با اشاره به اين‌كه شوش حريم دارد و تعيين حريم شوش سال‌ها پيش توسط فرانسوي‌ها انجام و تثبيت شده است، اظهار كرد: محوطه‌ي شوش، يك حيطه‌ي شوش متمركز و حومه دارد و اين براساس آن چيزي است كه به‌لحاظ مطالعات كتابخانه‌يي گرفته شده است. اين موضوع هم كه كارشناسان درباره ي حريم آن توافق ندارند، درست نيست و همه از حريم متمركز آن خبر دارند.

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري خوزستان ادامه داد: پروسه‌ي مقدماتي تعيين حريم شوش را كليد زده‌ايم و مدت آن را يك ساله مي‌دانيم. البته مقدمات آن از تابستان آغاز شد و تصور مي‌شود در ماه‌هاي آينده، مراحل استاني آن به پايان برسد. اين مطلب به هيچ‌وجه به معني حذف و اصلاح نيست، بلكه مستندات و مجموعه‌ي آن‌چه وجود دارد، در كلاسه تنظيم و ارائه شده است.

ارجان

پورفرخي گفت: حريم‌هاي محوطه‌هاي تاريخي ارجان تقريبا مشخص و فرستاده شده است؛ اما براي ابلاغ تا كنون چيزي به ما اعلام نشده، البته گفته شده است هم‌چنان بايد كارهاي بيش‌تري براي تعيين حريم اين محوطه تاريخي انجام شود.

او اظهار كرد: حريم كلي ارجان كه در اختيار سازمان است از نظر ما در نقشه‌ها پيدا و مشخص است و با توجه به استعلام‌هاي موجود، ملاك قرار مي‌گيرد. به‌جز عرصه‌ي ارجان، تلاش مي‌شود حرايم نيز با دقت پايش شود تا نسبت به تعين حريم آن اشكالي به‌وجود نيايد.

ايوان كرخه

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري خوزستان بيان كرد: بخش‌هايي از ايوان كرخه در گذشته محل برداشت بوده است، اما بقيه‌ي آن را در دستور كار داريم. اميدواريم تا اوايل سال آينده، ايوان كرخه به‌لحاظ مستندنگاري كامل شود و در اختيار قرار گيرد.

حراج وسايل گيرشمن

پورفرخي خبر حراج وسايل باقي‌مانده از پروفسور گيرشمن ـ باستان‌شناسان فرانسوي ـ در شوش را تكذيب كرد و گفت: هيچ كسي اجازه‌ي حراج اموال متعلق به جنبه‌هاي ميراثي را ندارد.

غار پبده

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري خوزستان درباره‌ي غار باستاني «پبده» در شهرستان لالي كه به‌تازگي در آتش سوخت و همه‌ي خفاش‌هاي آن از بين رفتند نيز گفت: غار پبده در منطقه‌اي نسبتا بسيار سخت و صعب‌العبوري قرار دارد. غارهايي كه مسير طولاني و آب دارند، زير نظر محيط زيست هستند و طبق توافق‌نامه‌، ما هم درباره‌ي آن‌ها نظر و مطالعه داريم. براساس گزارشي كه به ما رسيد، گفته مي‌شود گاهي برخي بوميان از كنار اين غار عبور مي‌كنند كه اين امر قابل پايش نيست، مگر برحسب اتفاق.

او اظهار كرد: آنچه درباره‌ي غار پبده مبني بر وجود دوده يا سياهي گفته مي‌شود، براساس گزارشي كه به ما داده‌اند، از خيلي وقت پيش وجود داشته است؛ اما من تصور مي‌كنم، اگر كسي از سوختن چيزي مانند ذغال در اين غار عكس گرفته، حتا اگر شده، بايد آب خوردن خود را براي خاموش كردن روي آن مي‌ريخت. ممكن است كسي براي سكونت موقت و عبور از منطقه، چيزي روشن كند كه بخش‌هايي از فضولات حيواني همراه با آن آتش بگيرد. اين در حالي است كه آنجا حتا محل گذر به آن معنا نيست. اگر كسي تصويري تهيه كرده، ما فكر مي‌كنيم به هر ترتيب بايد خودش هم نسبت به نجات آن اقدام مي‌كرد.

به گفته‌ي او، غار پبده در فهرست آثار ملي ثبت است، اما بايد مراحل خود را طي كند. غارها به‌لحاظ كار، بيش‌تر در حيطه‌ي كاري محيط زيست هستند و سازمان ميراث فرهنگي روي آن‌ها مطالعات گردشگري انجام مي‌دهد.

وضعيت گردشگري خوزستان

پورفرخي بيان كرد: از اوايل دي‌ماه، ستادي تحت عنوان ستاد دائمي تسهيلات تشكيل شد و جلسه‌اي در ارتباط با گردشگري دفاع مقدس برگزار كرد. زيرساخت‌هاي موجود گردشگري كفاف نمي‌دهد. اميدواريم بتوانيم روند روبه رشدي را براي ايجاد زيرساخت‌ها طي كنيم. اين در حالي است كه تقريبا حدود 9 كمپينگ گردشگري در سال 1389 كامل شده است و براي افتتاح آماده مي‌شوند.

او ادامه داد: كمپينگ‌ها امكان استقرار موقت براي مسافران استان‌هاي هم‌جوار را فراهم مي‌كنند تا بتوانند از طبيعت استان، بخصوص در ماه‌هاي اسفند و فروردين كه اوج كار گردشگري است، استفاده كنند. تسهيلات هتل‌ها را كه يكي از موانع ما بود، از طريق كارگروه اشتغال و سرمايه‌گذاري پي‌گيري كرديم و قول‌هايي در اين زمينه داده شده كه بخشي از آن‌ها در حال عملياتي شدن است.

وي گفت: تسهيلات هتل سه ستاره‌ي بهبهان حدود يك‌ميليارد تومان براي ادامه‌ي كار تصويب شد. اين هتل حدود 35 درصد پيشرفت فيزيكي دارد و ساخت آن ادامه خواهد داشت. از طرفي، در حال رايزني براي ساخت هتل شوشتر هستيم كه بتوان از منابع درون استاني تسهيلات مورد نياز آن را مصوب كرد. هم‌چنين جلسه‌اي با مديرعامل شركت ايرانگردي و جهانگردي وابسته به صندوق بازنشستگي براي سرمايه‌گذاري درباره‌ي ساخت هتل پنج ستاره داشته‌ايم. درخواست ساخت چهار هتل با ستاره‌هاي بالا نيز در دستور كار براي بررسي و پي‌گيري جانمايي به‌وسيله مسكن و شهرسازي است. اين هتل‌ها قرار است در شهرهاي اهواز، خرمشهر، آبادان و دزفول ساخته شوند.

او تصريح كرد: اكنون مهم‌ترين مسأله‌ در زمينه‌ي گردشگري، راهيان نور است. نرم‌افزارهايي را در اين زمينه تهيه كرده‌ايم. با توجه به اين‌که ورود کاروان‌هاي راهيان نور به مناطق عملياتي از دي‌ماه آغاز شده است، اين امر مي‌تواند زمينه‌ي خوبي فراهم كند تا ما با سطح فرماندهي راهيان نور، فرماندهي ولي‌عصر (عج)، ستاد حفظ و احيا و بنياد حفظ آثار دفاع مقدس وارد رايزني شويم و در نتيجه‌ي اين رايزني‌ها بتوان بسته‌ي فرهنگي خوزستان را به راهيان نور داد تا خوزستان را بهتر بشناسند و نسبت به آن جلب توجه شود، زيرا مسافران از شهرهاي مختلف كشور به خوزستان سفر مي‌كنند.

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري خوزستان گفت: با كنسول ايران در شهرهاي بصره، كربلا و نجف عراق براي طراحي تورهاي ورودي جنوب عراق به داخل كشور وارد رايزني شده‌ايم. در اين زمينه نيز با تورهاي خصوصي مذاكره شده است كه آن‌ها از راه‌اندازي تورهايي به اين منظور خبر دادند. اكنون در زمينه‌ي ورود گردشگر به استان تقريبا دو گام نسبت به سال گذشته جلوتر رفته‌ايم. سازمان ميراث فرهنگي عناصري را در استان معرفي كرده است كه مي‌توانند مورد بازديد گردشگران مذهبي عراقي قرار گيرند. هدف و خصوصيات آن در حال تعريف براي بخش خصوصي است. اگر با اين بخش به توافق برسيم، طرف عراقي بايد يك شب اضافه‌تر در استان خوزستان اقامت كند.

گردشگري سلامت

پورفرخي اظهار كرد: گردشگري سلامت موضوع ديگري است كه در زمينه‌ي گردشگري در حال بررسي است. با بخش خصوصي و هيأت امناي بيمارستان‌ها و آژانس‌هاي استان صحبت كرده‌ايم تا بتوانيم گردشگري سلامت را در خوزستان به اوج برسانيم.

او توضيح داد: در بازديد از بخش‌هاي قلب و عروق بيمارستان دولتي امام خميني (ره) به اين تأييد رسيديم كه اين امكانات به‌لحاظ تجهيزات بسيار پيشرفته‌تر از سال‌هاي گذشته است و مي‌توان به‌خوبي ظرفيت بالا را در آن‌ها ايجاد كرد. بيمارستان‌هاي خصوصي نيز در دو بخش جراحي‌هاي كليه و نگه داشت آن و بيماري‌هاي قلب و عروق، بويژه جراحي قلب اعلام آمادگي كرده‌اند. البته خوزستان در اين دو زمينه از طرفيت‌هاي بسيار خوب پزشكي برخوردار است.

وي ادامه داد: برگزاري جلسه‌اي براي اسفندماه در آبادان طراحي شده است تا آژانس‌هاي خدماتي عراق، بخصوص شهر سه‌ميليون نفري بصره و شهرهاي هم‌جوار در آن شركت كنند و بتوانيم بخش خصوصي ايران را براساس ضوابطي كه داريم، پيوند بزنيم و كانالي ثابت و روبه افزايش در ارتباط با گردشگري سلامت از طريق بيمارستان‌ها ايجاد كنيم.

حضور هيأت‌هاي مشترك از آلمان و ايتاليا

پورفرخي درباره‌ي تحقيقات اين اداره كل گفت: اين اداره دوباره از هيأت‌هاي مشترك آلماني و ايتاليايي براي انجام تحقيقات دعوت كرده است كه بخشي از آن تا پايان امسال و بخشي ديگر تا نيمه‌ي سال بعد محقق مي‌شود. اين هيأت‌ها كارهاي باستان‌شناسي ما را كامل مي‌كنند، مانند ليزر اسكن‌هاي نگاركنده‌ها و برخي حفاري‌هاي مشخصي كه در منطقه‌ي ايذه وجود دارد و بايد پي‌گيري شود.

فراخوان جذب گردشگر

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري خوزستان بيان كرد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خوزستان فراخواني را براي جلب گردشگر از دانشگاه‌هاي داخلي و خارجي صادر خواهد كرد. مدت اين فراخوان از اسفند 1389 تا فروردين 1390 است. در اين فراخوان، مراسمي بازسازي مي‌شود و از دانشگاه‌هاي مختلف دعوت شده است تا به‌صورت گروه‌هاي همراه كوچ عشاير حركت كنند. در برخي مناطق، فراخوان بسيار مورد استقبال قرار گرفت، اما ما نبايد برگزاركننده‌ي اين فراخوان باشيم. اكنون چون بخش خصوصي راه را نمي‌شناسد، اين وظيفه به ما محول شده است، اما اميدواريم با بخش خصوصي به توافق برسيم و آژانس‌ها آن را تقبل كنند.

پورفرخي اضافه كرد: تصور مي‌شود، اين طرح يكي از بي‌نظيرترين اتفاق‌هاي گردشگري در زمينه‌ي شناساندن گردشگري كوچ، بويژه مسير كوچ‌رو خوزستان باشد. البته برنامه‌هاي متعدد ديگري داريم كه برخي از آن‌ها عملياتي شده، برخي ديگر تا 80 درصد به نتيجه رسيده است و بخشي از آن‌ها در آينده كليد خواهد خورد. برنامه‌هاي آينده را به‌موقع اطلاع‌رساني خواهيم كرد و به‌صورت فرابخشي به موضوع گردشگري خواهيم پرداخت.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۲۴ دی ۱۳۸۹ / ۰۸:۱۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8910-13832
  • خبرنگار :