يك فعال طبيعت‌گردي: سياستي براي گسترش گردشگري داخلي وجود ندارد براي شكستن قيمت‌ها به هتل‌ها و هواپيمايي يارانه مي‌توان داد

يك فعال حوزه‌ي طبيعت‌گردي گفت: به‌نظر مي‌رسد، هيچ سياستي براي گسترش گردشگري داخلي وجود ندارد. محمد منظر‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: مردم از تورهاي عمومي استقبال نمي‌كنند، چون خدمات گردشگري براي مردم ملموس نيست. بنابراين آن‌ها بيش‌تر از خدمات، به نرخ توجه مي‌كنند و براساس آن تصميم مي‌گيرند. او افزود: هزينه‌ي خدمات گردشگري همواره درحال افزايش است و هيچ ثباتي ندارد. اين شرايط اصلا براي مسافران قابل توجيه نيست. اين تورگردان ادامه داد: اكنون فصل سفر به قشم است و ما براي تور هوايي و ريلي با سه‌شب و چهار‌روز اقامت و گشت كامل به ترتيب 450 و 350هزار تومان قيمت‌گذاري كرده‌ايم. اين درحالي است كه تور زميني استانبول 145هزار تومان قيمت دارد، تايلند هم براي ژانويه قيمت‌هايش را پايين آورده است، چون مسافر ندارد و به همين دليل، نرخ‌هاي خود را در بليت هواپيما و هتل شكسته است، به‌طوري كه همين حالا تور ژانويه‌ي تايلند 470هزار تومان فروخته مي‌شود؛ ولي ما حتا اگر مسافر هم نداشته باشيم، اصلا به اين موضوع اهميت نمي‌دهيم و دنبال راه‌كار نيستيم. منظر‌نژاد گفت: ما براي نوروز مي‌خواستيم با يك مجموعه‌ي اقامتي در «چال‌دره» برنامه‌ريزي كنيم، اما وقتي يارانه‌ها قطع شد، مسؤول اين مجموعه با احتساب هزينه‌ي افزايش‌يافته‌ي نان، سوخت، آب و برق اعلام كرد كه نرخ اين مجموعه‌ي اقامتي در نوروز 30 درصد افزايش مي‌يابد. اين درحالي است كه اين مجموعه‌ي اقامتي از زمان راه‌اندازي تا كنون، نتوانسته مسافران زيادي جذب كند، چون گران بوده است. وي اظهار كرد: بسياري از آژانس‌ها نمي‌دانند براي نوروز چه كاري بايد انجام دهند. البته مخاطبان ما هم هنوز براي نوروز تكليفي ندارند، اگر تقاضا باشد دست كم آژانس‌ها مي‌توانند برنامه‌ريزي كنند. اين فعال حوزه‌ي طبيعت‌گردي پيش‌بيني كرد كه با درنظر گرفتن شرايط موجود، احتمالا مردم با وسايل شخصي در نوروز مسافرت مي‌كنند؛ اما ميزان سفر مردم نسبت به سال‌هاي پيش دست كم 20 درصد كاهش مي‌يابد، چون بنزين گران شده است. او اجراي جدي طرح سفركارت را در اين شرايط راه‌كار مناسبي دانست و گفت: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در دوره‌اي، اين كار را آغاز كرد؛ اما هدفمند نبود. بخش دولتي مي‌تواند به‌گونه‌اي اين كارت را تنظيم كند كه مردم از طريق اين كارت‌ها هزينه‌ي سوخت و اقامت خود را بپردازند. منظرنژاد اضافه كرد: دولت مي‌تواند الگوي موفق مالزي و تركيه را نيز پياده كند، آن‌ها با دادن يارانه به هتل‌ها و هواپيمايي، قيمت تور را مي‌شكنند؛ اما اين هزينه‌ها را در تعذيه، خريد سوغات و گشت جبران مي‌كنند، براي نمونه، تور امارات كه بدون گشت شهري برگزار مي‌شود، 380هزار تومان قيمت دارد؛ ولي به ازاي آن، مسافر براي گشت در شهر بايد روزانه 150هزار تومان هزينه كند؛ ولي ما اين سيستم را اجرا نمي‌كنيم، از هتل‌ها هم هيچ حمايتي نمي‌شود؛ اما از آن‌ها انتظار داريم، قيمت خود را ثابت نگه دارند. انتهاي پيام
  • دوشنبه/ ۱۳ دی ۱۳۸۹ / ۱۰:۱۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8910-07871
  • خبرنگار : 71021