بنايي يادبود مقابل سر در تاريخي دانشگاه تهران سر بلند كرد

بنايي پنج‌ متر مربعي با عنوان «نماد يادبود حماسه‌ي 9 دي» از امروز - 10 دي‌ماه 89 - در مقابل سردر اصلي دانشگاه تهران كه به ثبت ملي رسيده است، جاي گرفت.

به گزارش خبرنگار ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به فاصله‌ي چندقدمي سردر تاريخي و ثبت ملي‌شده‌ي دانشگاه تهران، نمادي كه شعله‌ي شمعي با تركيب كلمه‌ي «دي» و عدد «نه» و تلفيق آن با نشان جمهوري اسلامي است، نصب شده است.

در شناسنامه‌ي اين يادمان آمده كه ارتفاع نماد اصلي 3 متر و ارتفاع پايه‌ي سازه 2 متر است و از سنگ و فلز ساخته شده است. همچنين عنوان شده، مدير هنري طرح، ميثم محمدحسني و مجري آن، مهدي اكبري است.

سردر اصلي دانشگاه تهران كه امروز به نمادي از چهره‌ي آکادميک ايران تبديل شده است، در سال‌هاي 45 تا 46 با طرحي از کوروش فرزامي، يکي از دانشجويان دانشکده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران، ساخته شد.

مجموعه‌ي دانشگاه تهران نيز در سال 1345 ساخته شد و در طول چند سال، الحاق‌هايي مانند مسجد به آن افزوده شدند. اين دانشگاه در 13 آبان‌ماه 1378 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد.

سخن‌گوي سازمان ميراث ‌فرهنگي و گردشگري در پي نصب اين يادمان به ايسنا گفت: هر اثر ثبتي يك حريم مصوب دارد كه بايد حريم منظري آن ثبت شود، ‌در اين مورد خاص نيز قاعدتا بايد اين روال و قاعده رعايت شده باشد.

به گزارش ايسنا، در تعريفي كه كارشناسان ميراث فرهنگي براي عرصه‌ي يك اثر تاريخي بيان مي‌كنند، عرصه به كالبد و ساختار فيزيكي آن اثر ثبت‌شده گفته مي‌شود، و حريم يك اثر تاريخي نيز محدوده‌ي تحت نفوذ عرصه‌ي اثر خوانده مي‌شود كه با توجه به تأثيرپذيري كالبد پيرامون از اثر، در سه درجه‌ي يك، دو و سه تعيين حريم مي‌شود.

اما مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران معتقد است: هر كاري كه مديريت شهري انجام مي‌دهد را نمي‌توانيم بگوييم چون در نزديكي يك اثر تاريخي است، انجام نشود.

محمدابراهيم لاريجاني در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا ادامه داد: براي نصب نمادهايي مانند ياد‌بود روبه‌روي سردر دانشگاه تهران ضابطه‌ مشخص و دقيقي تعريف نشده است. نخست بايد اين قضيه در محيط بررسي شود كه آيا انجام اين كار فيزيكي به منظر، استحكام، نما و هرچه كه در محيط اطراف اين اثر تاريخي است، آسيب وارد مي‌كند يا نه ؟

وي افزود: براي بخشي از اقدامات ضابطه‌ي خاصي وجود ندارد. در محيط كارشناس تصميم مي‌گيرد انجام چنين اقداماتي مي‌تواند به نماي اثر تاريخي مانند سردر دانشگاه تهران آسيب وارد شود يا خير.

او افزود: در اين موضوع اقدام عمراني سنگيني انجام نشده است، پس در بحث استحكام سردر دانشگاه تهران مشكلي پيش نمي‌آيد، ولي در بحث حريم منظري اين اثر بايد مساله در محيط بررسي شود. شايد يك اثر يا نماد فرهنگي باشد و با محيط دانشگاه تهران هم‌خواني داشته باشد، اما بهتر است قبل از انجام اين كارها از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استعلام گرفته شود.

وي ادامه داد: ممكن است در زمان بررسي وضعيت چنين اقداماتي كارشناسان ميراث فرهنگي به بحث منظر و استحكام اثر تاريخي يا به لحاظ ضوابط كارشناسانه ايراداتي وارد كنند. به همين دليل پيشنهاد مي‌كنم قبل از انجام هركاري در حريم آثار فرهنگي و ابنيه‌ي تاريخي استعلام از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گرفته شود.

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران با تاكيد بر اين‌كه نكته جواب استعلام‌ها در پيچيده‌ترين مسائل و طرح‌ها، حداكثر بعد از 15 روز و مسائل اين‌چنيني بعد از 48 ساعت به مديريت شهري جواب داده مي‌شود، گفت: در اين موضوع خاص اين قضيه نيازمند بررسي است كه آيا تاثير منفي بر روي سردر تاريخي دانشگاه تهران و مجموعه‌ي اين دانشگاه وارد مي‌شود يا خير. اكنون هيچ قضاوتي در اين زمينه نمي‌توان كرد.

لاريجاني افزود: در حال حاضر دانشگاه و سردر تاريخي آن‌قدر به خيابان و تاسيسات شهري نزديك است كه شايد نتوان عرصه‌اي كه در آثار تاريخي مدنظر است را به‌طور قطع براي آن رعايت كرد . به هرحال اداره‌ي كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران به دنبال اين است تا ضوابط و قوانين منطبق و متناسب با نياز توسعه‌ي شهري باشد تا هم شهر توسعه پيدا كند و هم مديريت شهري كار خود را انجام دهد و ما نيز بتوانيم ضوابط خود را رعايت و ميراث فرهنگي را حفظ كنيم.

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران در پايان تصريح كرد: در خيابان انقلاب تاسيسات شهري متعددي نصب شده‌اند و مغازه‌هاي تجاري روبه‌روي دانشگاه با ارتفاع‌هاي بالاي 16 متر ساخته شده‌اند كه اگر بخواهيم عرصه يا حريمي براي سردر دانشگاه تهران مشخص كنيم، با اين وضعيت كار سختي است، چون از 20 سال قبل امكانات و تاسيسات و برخي ارتفاع‌ها در اين محدوده شكل گرفته است كه اكنون حذف آن‌ها تقريبا غيرممكن است.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۱۰ دی ۱۳۸۹ / ۱۵:۲۵
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8910-06343
  • خبرنگار : 71191