اصفهان در تکاپوي مرمت يا نوسازي؟ يک کارشناس ارشد مرمت آثار تاريخي: دانشگاه بايد با كمك ديگر ارگانها دانشنامهي مرمتي را تدوين كند
يک کارشناس ارشد مرمت آثار تاريخي گفت: اگر آثار تاريخي در تعامل با محيط باشند، ماندگارترند و خالي ماندن اين آثار مانند خانههاي تاريخي، سبب تخريب زودهنگام آنها ميشود. مهدي نصيري در گفتوگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اصفهان، مرمت را مداخلهاي براي حفظ آثار تاريخي تعريف و اظهار كرد: اين مداخله بايد مشخص و قابل برگشت باشد. او با بيان اينکه هدف از نوسازي و بهسازي، زنده نگه داشتن اثر و احيا و بازگرداندن آن به جامعه است، ادامه داد: در مسير بازسازي و بهسازي مجبوريم از مرمت بگذريم، چراکه مرمت مقدمهاي براي احياي اثر تاريخي است. نصيري به وجود قوانين و عهدنامههاي مرمتي در جهان اشاره و بيان كرد: آثار تاريخي هرچقدر شبيه هم باشند، ولي دچار يک بيماري واحد نميشوند که بخواهيم براي همهي آنها از يک قانون خاص پيروي کنيم. وي در تکميل سخنان خود گفت: وجود چنين قوانيني بهتر از نبودن آنهاست. اگر بخواهيم چنين قوانيني را براي کشور تدوين کنيم، مسلما دانشگاه نقش اصلي دارد و بايد با كمك ارگانهاي دخيل در اين امر، دانشنامهي مرمتي را تدوين کند. او به وجود يک سازمان نظارتي هم اشاره کرد و افزود: سازمان ميراث فرهنگي بايد بهعنوان يک سازمان نظارتي عمل کند، بهنحوي که ديگر سازمانها تابع آن باشند. به گفتهي نصيري، بهدليل راکد بودن پروژههاي مرمتي با وجود پتانسيلهاي کافي، تعداد کمي از فارغالتحصيلان رشتهي مرمت مشغول کار هستند. وي معتقد است: خاصيت کار مرمت چنين است که قسمتي خوب و قسمتي بد انجام ميشود؛ ولي بناهايي هم هستند که در آنها از مرمتگر استفاده نميشود و شخص مرمتکننده با سليقهي شخصي و آزمون و خطا، کار مرمتي را انجام داده است. نصيري تفاوت بافت فرسوده و بافت تاريخي را در پاسخگويي به نيازهاي مردم دانست و بيان كرد: ممکن است يک بنا تاريخي باشد، ولي بهدليل اينکه هنوز پاسخگوي نياز مردم است، به مرحلهي فرسودگي نرسيده باشد، البته برعکس اين موضوع هم وجود دارد. او اظهار کرد: بافت تاريخي تجسمکنندهي هويت تاريخي ماست و تاريخ را به دوش ميکشد. ما بايد از اين فيزيک که نگهدارندهي روح است، بهخوبي محافظت کنيم. نصيري با بيان اينکه بخش عظيمي از مردم به گذشتهي خود هيچ علاقهاي ندارند، افزود: تا وقتي آموزش لازم را به مردم ندادهايم، نبايد انتظار رفتار صحيح با آثار تاريخي را داشته باشيم. ابتدا بايد با آموزش اهميت آثار را به مردم گوشزد کنيم. انتهاي پيام