رييس مركز آمار خبر داد: * اعلام نرخ بيكاري تابستان و پاييز با هم * دائمي‌شدن فعاليت سامانه اطلاعات اقتصادي خانوارها

رييس مرکز آمار ايران جديدترين اخبار از اصلاح اطلاعات اقتصادي خانوارها را تشريح كرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) عادل آذر در جمع خبرنگاران گفت: هم‌اکنون دو سامانه براي موضوع يارانه‌ها يکي به نشاني WWW.YARANEH.AMRA.ORG.IR كه به جمع‌آوري و يا اصلاح اطلاعات اقتصادي خانوار مي‌پردازد و ديگري سامانه REFAHI.IR که متولي آن سازمان هدفمندي يارانه‌هاست، فعال است كه اگر اين سامانه بازشود مردم مي‌توانند افتتاح حساب جديد داشته باشند و يا اطلاعات خانوار خود را از ازدواج، طلاق و موارد ديگر ارائه کنند.

وي درباره آخرين اخبار از اصلاح اطلاعات اقتصادي خانوارها و خانواده‌هاي جا مانده از طرح هدفمندي يارانه‌ها گفت: تعداد مراجعات از ابتداي آذرماه سال جاري و از زماني که سامانه اطلاعات اقتصادي خانوارها باز شد، نشان مي‌دهد که بيش از 97 درصد از مردم مشکلي در اين سامانه ندارند و هم اکنون تغييرات مربوط به مواليد، فوت، ازدواج و طلاق در اين سامانه صورت مي‌گيرد.

آذر با بيان اينكه ماهيانه به صورت متوسط حدود 36 هزار نفر فوتي در کشور داريم، گفت: به دليل اينکه از ابتداي مهرماه سال جاري اين سامانه بسته شده بود و اجازه اصلاح اطلاعات اقتصادي خانوار داده نمي‌شد، هم اکنون اطلاعات قبلي افراد در دست بررسي است ولي با باز شدن آن مردم مي‌توانند مراجعه داشته باشند و اطلاعات جديدي را که مد نظر آنها است، وارد کنند.

رييس مركز آمار ايران متذكر شد: فراخوان اوليه براي مراجعه مردم در اين سامانه تا 15 دي ماه سال جاري بود و هم اکنون به اين جمع‌بندي رسيديم که سامانه به صورت دائمي فعال باشد تا افراد بتوانند تغييرات خانوار خود را در سامانه وارد کنند.

وي با اشاره به مصوبه کارگروه تحول اقتصادي دولت در خصوص جمع‌آوري اطلاعات اقتصادي خانوار افزود: تغييرات شش ماهه دوم سال جاري در اول سال آينده توسط سازمان هدفمندي يارانه‌ها اعمال مي‌شود که به همين نسبت تاخير شش ماهه‌اي نيز براي اطلاعات بعدي اتفاق خواهد افتاد.

آذر ميزان مراجعه مردم از ابتداي آذر ماه سال جاري به سامانه الکترونيکي مرکز آمار را تا روز گذشته حدود هفت ميليون مراجعه ذكر كرد و گفت: از اين تعداد افراد کمتر از يک ميليون نفر جديد بودند که بخش مهمي از آن را تولدها شامل مي‌شود؛ لذا از مهرماه سال جاري تا کنون و در اين دوره سه ماهه مراجعات جديدي به سامانه مرکز آمار ايران شده است ولي بررسي‌ها نشان مي‌دهد که بيشتر مراجعات براي ثبت‌نام‌هاي قبلي است.

به گزارش ايسنا وي در بخش ديگري از سخنان خود درباره نرخ بيکاري تابستان سال جاري افزود: اين نرخ را همزمان با نرخ بيکاري پاييز اعلام کنيم.

آذر ادامه داد: براي نرخ بيکاري تابستان اطلاعات دو استان باقي مانده بود که ناچار شديم براي يک استان پيش‌بيني افزايش نمونه در حد دقيق‌تر شدن نرخ بيکاري داشته باشيم تا از اين طريق بتوانيم نرخ بيکاري استان‌ها را به صورت دقيق محاسبه کنيم. با اين فرآيند نرخ بيکاري تابستان و پاييز به طور همزمان اعلام مي‌شود.

رييس مرکز آمار ايران درباره زمان دقيق اعلام نرخ بيکاري شش ماهه گذشته کشور نيز گفت: نمي‌توانم زمان قطعي بدهم به دليل اتمام فصل پائيز، دو نرخ را در يک مقطع زماني اعلام خواهيم کرد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه در جلسه شوراي عالي اشتغال ايجاد يک ميليون شغل جديد را تاييد کرديد يا خير؟ گفت: در آنجا صرفا بحث فرصت‌هاي شغلي جديد مطرح شد ولي آ‌مارها نشان مي‌دهد نرخ بيکاري در شش ماه گذشته کاهش يافته است.

آذر خاطرنشان كرد:‌ يک ميليون شغلي که مرکز آمار تاييد کرده، مربوط به اقدامات تابستان 87 تا تابستان 89 و يک‌سال تمام است.

رييس مرکز آمار ايران در پايان درباره ميزان جهش نرخ بيكاري در زمستان 88 و بهار 89 گفت: محاسبات وضعيت بيکاري تابستان و پاييز سال جاري نشان مي دهد که وضعيت نسبت به بهار 89 بهتر است و نرخ بيکاري کاهش خواهد يافت اما تک رقمي بودن و يا دو رقمي بودن آن را پس از پايان محاسبات اعلام مي‌کنيم.

انتهاي پيام

  • پنجشنبه/ ۲ دی ۱۳۸۹ / ۱۵:۱۹
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8910-01039
  • خبرنگار : 71282