/تازه‌ترين جزئيات از زمين‌لرزه شديد كرمان/ وقوع 37 پس لرزه در منطقه زلزله‌زده معاون پژوهشگاه زلزله‌شناسي هشدارداد: احتمال ادامه پس‌لرزه ها تا چندهفته آينده

معاون پژوهشي پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله با اشاره به لرزه خيزي بالاي منطقه زلزله زده حسين آباد كرمان كه به فاصله چند ساعت از زمين‌لرزه شديد ساعت 22 و 12 دقيقه شامگاه دوشنبه شاهد وقوع نزديك به 40 پس لرزه بوده است اظهار كرد: انتظار مي رود وقوع پس لرزه ها در منطقه چند روز يا چند هفته و حتي تا چند ماه ادامه داشته باشند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، شامگاه دوشنبه 29 آذرماه زمين‌لرزه‌اي به بزرگي 6.5 در مقياس امواج دروني زمين در20 كيلومتري حسين آباد، 33 كيلومتري محمد آباد و 53 كيلومتري فهرج کرمان به وقوع پيوست.

مختصات رومركز زلزله، 28.53 درجه عرض شمالي و 59.13 درجه طول شرقي گزارش شده است.

شدت اين زمين‌لرزه كه كانون آن در مرز استان‌هاي سيستان و بلوچستان و کرمان در مسير بم به زاهدان واقع است به حدي بود كه در مناطق وسيعي از استان‌هاي سيستان و بلوچستان، کرمان، يزد و خراسان جنوبي احساس شد.

به گفته معاون سياسي و امنيتي استانداري كرمان، بيشترين خسارات زلزله شامگاه دوشنبه به روستاي سيف‌الدين وارد شده كه در ارتفاعات جنوب شهرستان ريگان در مناطق مرتفع كوهستاني قرار دارد و بيشتر ساكنان آن عشاير هستند.  

وي گفت: ‌تاكنون فقط 1800 واحد مسكوني و روستايي در منطقه شهرستان ريگان - به اسثناي منطقه كوهستاني - خساراتي بين 20 تا 100 درصد ديده‌اند كه اعلام ابلاغ از وضعيت خسارات جاني و مالي آنها نشده است.

فرماندار ريگان هم اعلام كرده كانون اصلي زلزله ‌20 روستا را شامل مي‌شود و ‌50 روستا هم در اطراف اين كانون قرار دارند.

به گفته دبير كل جمعيت هلال احمر بالغ بر 230 امدادگر در منطقه زلزله‌زده حضور يافته‌اند با اين حال به دليل اينكه برخي از روستاها در مناطق صعب‌العبور و كوهستاني قرار دارند امكان امدادرساني به آنان دشوار است و به دليل نوع شرايط خاص منطقه حتي امدادرساني به وسيله بالگرد نيز امكان‌پذير نيست.

در آخرين گزارش‌ها، اسامي چهار تن از كشته‌شدگان اين زمين‌لرزه اعلام شده و از 36 مجروح زلزله تعداد هشت تن در مراكز درماني بستري و 25 نفر ديگر نيز به صورت سرپايي مداوا شده‌اند.

متعاقب زمين‌لرزه شديد شامگاه دوشنبه تا ساعت 12 و 30 دقيقه روز سه شنبه، 37 زمين‌لرزه ديگر در حسين آباد كرمان به وقوع پيوسته كه بزرگي پنج زمين لرزه بيش از 4 ريشتر بوده است. بزرگترين اين پس لرزه ها در ساعت 1 و 43 دقيقه و 4 ثانيه بامداد سه شنبه با بزرگي 5 در مقياس امواج دروني زمين ثبت شده است.

دكتر مهدي زارع، معاون پژوهشي پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله در خصوص موقعيت‌ جغرافيايي رخداد زلزله حسين آباد كرمان و پس‌لرزه‌هاي آن به خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: با توجه به بزرگي زلزله كه در زمره زلزله‌هاي شديد محسوب مي شود انتظار مي رود پس‌لرزه ها تا چند روز يا چند هفته ادامه يابد و حتي احتمال وقوع پس لرزه تا چند ماه نيز وجود دارد.

معاون پژوهشي پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله با بيان اين كه گسله مسبب اين زلزله احتمالا گسله كهورك در پهنه گسل نهبندان است اظهار داشت: منطقه حسين آباد كه خوشبختانه نسبتا كم جمعيت است از نظر لرزه‌خيزي منطقه‌اي بسيار مهم و داراي سابقه لرزه‌خيزي است.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۳۰ آذر ۱۳۸۹ / ۱۳:۰۸
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8909-18613
  • خبرنگار : 71290