كرمان در آستانه هفتمين سالگرد فاجعه بم لرزيد گزارش كامل ايسنا از زلزله 6/5 ريشتري كرمان پايان عمليات امدادرساني در ريگان و ادامه عمليات در مناطق صعب‌العبور

زلزله‌اي به بزرگي 5/6 ريشتري شامگاه دوشنبه و در آستانه سالگرد فاجعه بم استان كرمان را لرزاند و علاوه بر تخريب ده‌ها روستا، حدود 40 كشته و مجروح برجاي گذاشت.

به گزارش سرويس «حوادث» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شدت اين زمين‌لرزه كه كانون آن در مرز استان‌هاي سيستان و بلوچستان و کرمان در مسير بم به زاهدان واقع است به حدي بود كه در مناطق وسيعي از استان‌هاي سيستان و بلوچستان، کرمان، يزد و خراسان جنوبي احساس شد.

در پي وقوع زلزله در جنوب استان کرمان از سوي دانشگاه علوم پزشکي اين استان، اعزام کادر پزشکي و آماده‌باش بيمارستان پاستور بم در دستور کار قرار گرفت. در اين باره دكتر صابري‌نيا سرپرست مركز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشكي استان كرمان به ايسنا گفت: با استفاده از امكانات درماني موجود در استان كرمان، مصدومان زلزله شب گذشته تحت پوشش كامل قرار گرفتند.

وي گفت: هرچند شدت زلزله بالا بود اما سطح ضايعه زياد نبود و توانستيم با امكانات موجود استان، مصدومان اين حادثه را تحت پوشش قرار دهيم.

به گفته صابري‌نيا سطح حادثه به حدي نيست كه از استان‌هاي همجوار كمك بخواهيم و با امكانات استان كرمان و مديريت بحران از طريق استانداري و دانشگاه علوم پزشكي كرمان اقدامات درماني لازم انجام شد.

سرپرست مركز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشكي استان كرمان اظهار كرد: متاسفانه به دليل مناطق صعب العبور و به دليل نداشتن مديكوپتر مجبور شديم براي امداد رساني به مناطق زلزله زده تا صبح امروز صبر كرده و از هلي‌كوپتر هلال احمر كمك بگيريم.

كمالي معاون سياسي و امنيتي استانداري كرمان، نيز با بيان اينكه بيشترين خسارات زلزله شامگاه دوشنبه به روستاي سيف‌الدين وارد شده كه در ارتفاعات جنوب شهرستان ريگان در مناطق مرتفع كوهستاني قرار دارد و بيشتر ساكنان آن عشاير هستند، گفت: 30 روستا در منطقه صعب‌العبور قرار دارند.

وي ادامه داد: ‌تاكنون فقط 1800 واحد مسكوني و روستايي در منطقه شهرستان ريگان منهاي منطقه كوهستاني خساراتي بين 20 تا 100 درصد ديده‌اند كه اعلام ابلاغ از وضعيت خسارات جاني و مالي آنها نشده است.

به گفته كمالي، اكيپ‌هاي امدادي در اولين ساعت زلزله از نواحي و شهرستان‌هاي مختلف استان روانه مناطق آسيب‌ديده شدند و در حال امدادرساني هستند و كمك‌هايي كه تاكنون به زلزله‌زدگان ارسال شده شامل 390 تخته چادر، 700 تخته پتو، 200 تخته موكت و موادغذايي است.

معاون استانداري كرمان گفت: آبرساني به اين مناطق زلزله‌زده به صورت سيار انجام مي‌شود. برق برخي مناطق تاكنون قطع شده است كه انشالله تا آخر ساعت امروز وصل مي‌شوند.

 پراكندگي روستاهاي زلزله‌زده امدادرساني را دشوار كرده است

رستمي دبير كل جمعيت هلال احمر ايران نيز با اعلام حضور230 امدادگر در مناطق زلزله‌زده گفت: 15 تيم امداد و نجات در منطقه امدادرساني مي‌كنندوي به ايسنا گفت: 500 تخته چادر در ميان زلزله‌زدگان توزيع شده است.

وي با بيان اينكه از صبح امروز 230 امدادگر در مناطق زلزله‌زده حضور دارند و به امدادرساني به زلزله‌زدگان مشغول هستند گفت: 15 تيم امداد و نجات در منطقه حضور دارند.

وي با اشاره به گستردگي و پراكندگي روستاهاي زلزله‌زده گفت: به دليل اينكه برخي از روستاها در مناطق صعب‌العبور و كوهستاني قرار دارند امكان امدادرساني به آنان دشوار است و به دليل نوع شرايط خاص منطقه حتي امدادرساني به وسيله بالگرد نيز امكانپذير نيست.

به گفته رستمي دو فروند بالگرد براي تسريع در امدادرساني به منطقه اعزام شده‌اند اما همچنان سيل كمك‌ها از هرمزگان، سيستان و كرمان ادامه دارد.

 تاكنون سرقت و مشكل امنيتي و ناامني در منطقه مشاهده نشده است

سردار چناريان فرمانده انتظامي استان كرمان نيز با اشاره به حضور نيروهاي امدادي و انتظامي در مناطق زلزله‌زده از همان ساعات اوليه وقوع زلزله، به ايسنا گفت: خوشبختانه تاكنون هيچ حركت غيرعادي، سرقت و مشكل امنيتي در اين مناطق مشاهده نشده است.

وي گفت: نيروهاي كمكي انتظامي در قالب نيروي امنيتي و امدادي از مركز استان و شهرستان بم بلافاصله پس از وقوع زلزله به همراه فرماندهي انتظامي شهرستان‌هاي فهرج و ريگان در مناطق زلزله‌زده حضور پيدا كردند.

چناريان افزود: تمامي موضوعات و زواياي امنيتي مناطق زلزله‌زده شهرستان‌هاي فهرج و ريگان از همان ساعات اوليه تحت كنترل و تسلط كامل نيروي انتظامي قرار گرفته است و خوشبختانه تاكنون هيچ حركت غيرعادي، سرقت و مشكل امنيتي و ناامني در اين مناطق مشاهده نشده است.

فرمانده انتظامي استان كرمان بيان كرد: بيشترين نيروهاي امنيتي و امدادي نيروي انتظامي در شهرستان‌هاي ريگان و فهرج مستقر هستند.

چناريان در پايان خاطر نشان كرد: نيروهاي كمكي يگان امداد، نيروهاي امنيتي و يك فروند بالگرد نيروي انتظامي در مناطق زلزله‌زده شهرستان‌هاي فهرج، ريگان، و مناطق صعب العبور كوهستاني مشغول امداد و كمك‌رساني نيز هستند.

مديركل ستاد حوادث استانداري كرمان از ريگان خبر مي‌دهد كه عمليات امدادرساني با همت يگان‌هاي امدادي در تمام روستاهاي زلزله‌زده اين شهرستان پايان يافته است.

مهندس صالحي در گفت‌و گو با خبرنگار ايسنا گفت: با پايان يافتن كار امداد و نجات در ريگان شمار كشته‌هاي اين حادثه تنها در اين منطقه چهار تن و مجروحان نيز 26 نفر هستند.

وي افزود:‌ با توجه به برودت هوا و كوهستاني بودن برخي روستاها تاكنون 200 چراغ والور و 1700 دست لباس گرم در بين زلزله‌زدگان ريگان توزيع شده است.

مديركل ستاد حوادث استانداري كرمان با اشاره به رانش كوه و مسدود شدن برخي محورهاي ارتباطي روستايي در مناطق زلزله‌زده ريگان و فهرج، تصريح كرد: در حال حاضر شش دستگاه لودر و بولدوزر در حال بازگشايي محور روستاهاي مسدود شده هستند.

وي اظهار كرد: 150 هزار ليتر نفت سفيد، 60 هزار ليتر بنزين و 120 هزار ليتر نفت گاز نيز در مناطق زلزله‌زده شرق استان كرمان توزيع شده است.

عمليات امدادرساني در ريگان در حالي پايان يافت كه فرماندار ريگان پيش از اين اعلام كرده بود كانون اصلي زلزله ‌20 روستا را شامل مي‌شود و ‌50 روستا هم در اطراف اين كانون قرار دارند.

برزنگ فرماندار ريگان  همچنين با بيان اينكه نيروهاي امدادي از 10 شهرستان به منطقه زلزله‌زده كرمان اعزام شد‌ه‌اند از اعزام دو بالگرد به مناطق زلزله‌زده خبر داده و درباره آخرين وضعيت منطقه زلزله‌زده كرمان به خبرنگار ايسنا، اظهار كرده بود: گروه‌هاي امدادي از 10 شهرستان مختلف همچون زرند، رفسنجان، جيرفت، زاهدان، ايرانشهر به منطقه اعزام شدند.

وي افزود: دو بالگرد هلال احمر و نيروي انتظامي با حضور در منطقه حادثه‌ديده در حال بررسي منطقه هستند.

به گفته فرماندار ريگان به دليل اينكه در اين شهرستان بيمارستان وجود ندارد، حادثه‌ديدگان به درمانگاه منتقل شده و در صورت لزوم آنان به بيمارستان‌هاي شهرستان بم منتقل مي‌شوند.

به گزارش ايسنا، عبدالرضا صباحي، رييس دانشگاه علوم پزشكي استان كرمان، گفت: به منظور خدمات‌رساني به زلزله‌زدگان شهرستان‌هاي فهرج و ريگان، تاكنون سه اكيپ درماني از شهرستان بم به مناطق زلزله‌زده و چهار اكيپ درماني پشتيبان از كرمان به بم اعزام شده‌اند.

وي افزود: در صورت نياز براي اعزام بيماران به مركز استان کرمان، بيمارستان‌هاي افضلي‌پور و شهيد باهنر كرمان آماده‌باش هستند.

رييس دانشگاه علوم پزشكي استان كرمان نيز خاطرنشان كرد: تنها دسترسي نيروهاي امدادي به روستاهاي آبگرم گريچ، پيركهن، كش‌لك و گل‌گران‌ريگ به دليل ريزش كوه بر اثر زمين‌لرزه و مسدود شدن راه ارتباطي دشوار است.

متعاقب زمين‌لرزه شديد شامگاه دوشنبه تا ساعت 12 و 30 دقيقه روز سه شنبه، 37 زمين‌لرزه ديگر در حسين آباد كرمان به وقوع پيوسته كه بزرگي پنج زمين لرزه بيش از 4 ريشتر بوده است. بزرگترين اين پس لرزه ها در ساعت 1 و 43 دقيقه و 4 ثانيه بامداد سه شنبه با بزرگي 5 در مقياس امواج دروني زمين ثبت شده است.

 وقوع ‌37 پس لرزه در منطقه زلزله‌زده

دكتر مهدي زارع، معاون پژوهشي پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله در خصوص موقعيت‌ جغرافيايي رخداد زلزله حسين آباد كرمان و پس‌لرزه‌هاي آن به خبرنگار ايسنا گفت: با توجه به بزرگي زلزله كه در زمره زلزله‌هاي شديد محسوب مي شود انتظار مي رود پس‌لرزه ها تا چند روز يا چند هفته ادامه يابد و حتي احتمال وقوع پس لرزه تا چند ماه نيز وجود دارد.

معاون پژوهشي پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله با بيان اين كه گسله مسبب اين زلزله احتمالا گسله كهورك در پهنه گسل نهبندان است اظهار داشت: منطقه حسين آباد كه خوشبختانه نسبتا كم جمعيت است از نظر لرزه‌خيزي منطقه‌اي بسيار مهم و داراي سابقه لرزه‌خيزي است.

 اعلام اسامي تني چند از قربانيان و مجروحان

گزارش ايسنا حاكيست زلزله شب گذشته علاوه بر 36 مجروح اعلامي، تا كنون تنها در شهرستان ريگان چهار كشته برجاي داشته است و از شمار دقيق مجروحان و قربانيان اين حادثه اطلاعي در دست نيست. اين در جاليست كه پيش از اين رييس اورژانس شمار قربانيان را هفت تن اعلام كرده بود. اسامي برخي از كشته‌شدگان و مجروحان براساس اعلام مركز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشكي كشور در پي مي‌آيد:

اسامي هشت تن از مجروحان بستري شده زلزله شب گذشته عبارت است از: «زهرا هاشم‌زهي»، «شاه‌بي‌بي رشيدي‌راد»، «منصور سابكي ژند»، «كبري سابكي ژند»، «فاطمه هاشم‌زهي»، «بانو سابكي ژند»، «علي سابكي ژند و غلامحسين خدير».

تاكنون اسامي «زينب هاشمي‌زهي»، «بهزاد هاشمي‌زهي»، «الهه هاشمي‌زهي»، «فاطمه سابكي‌ژند» به عنوان كشته‌ شدگان اين حادثه گزارش شده است.

زلزله كرمان شب گذشته در حالي رخ داد كه پنجم دي ماه، هفتمين سالگرد فاجعه بم است، زلزله‌اي كه هزاران قرباني و مجروح برجاي گذاشت و زخم آن هنوز برچهره اين شهر باقي مانده است.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۳۰ آذر ۱۳۸۹ / ۱۵:۰۳
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 8909-18339
  • خبرنگار :