غضنفري: قيمت‌هاي جديد نان مصوب شده است قيمت‌هاي جديد 20 درصد پايين‌تر از قيمت‌هاي آزادپز است

وزير بازرگاني با اعلام اين خبر كه قيمت‌هاي جديد نان مصوب شده است، عنوان كرد كه اين قيمت‌ها از قيمت‌هاي آزادپز 10 ، 15 و در برخي استان‌ها نيز 20 درصد پايين‌تر است كه توسط استانداري‌ها اين نرخ‌ها اعلام مي‌شوند.

به گزارش خبرنگار بازرگاني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مهدي غضنفري با بيان اينكه قيمت مصوب نان را مشخص كرده‌اند و از امروز يارانه‌هاي نان واريز مي‌شود، افزود: قيمت‌هاي مصوب را آماده كرده‌ايم و قيمت‌ها چاپ و نصب مي‌شوند و براساس آن قيمت‌ها، خريد و فروش نان صورت مي‌گيرد و به محض اينكه يارانه‌ها واريز شود قيمت‌ها را اعلام مي‌كنيم.

وي در ادامه اعلام نرخ‌هاي جديد قيمت نان را به استانداران استان‌ها واگذار كرد و يادآور شد: قيمت‌هاي مصوب جديد از قيمت‌هاي نان آزادپز به ميزان 10 ، 15 و در برخي استان‌ها 20 درصد پايين‌تر است.

غضنفري در ادامه اظهار كرد: به محض اينكه اجراي هدفمندسازي يارانه‌ها در بخش نان شروع شود، همه آن‌هايي كه كار خبازي انجام مي‌دهند مي‌توانند از گندم 250 توماني و آرد 280 توماني استفاده كنند كه اين قيمت‌ها از قيمت‌هاي جهاني گندم و آرد پايين‌تر است و به همين دليل در مجموع قيمت نان نيز از قيمت جهاني پايين‌تر خواهد بود.

وي در همين مورد با اشاره به اينكه يارانه توليد در بخش نان همچنان وجود خواهد داشت، يادآور شد: ما گندم 370 توماني را با قيمت250 توماني به خبازها مي‌دهيم كه مربوط به يارانه توليد است و به عبارتي ما يارانه توليد را حفظ كرده‌ايم.

وزير بازرگاني در ادامه آمار داد كه در سال 80 ، 750 ميليارد تومان يارانه نان و در سال جاري چهار هزار ميليارد تومان به‌عنوان يارانه نان پرداخت شده است كه اين ارقام نشان مي‌دهد در حدود 10 سال ميزان حجم يارانه نان پنج برابر شده است.

غضنفري همچنين با اشاره به سرانه مصرف نان در ايران در اين مورد نيز عنوان كرد: به‌طور متوسط هر ايراني 160 كيلوگرم نان طي يك سال مصرف مي‌كند كه اين ميزان در كشورهاي پيشرفته حدود 100 كيلوگرم است.

وي درباره چگونگي محاسبه رقم چهار هزار تومان يارانه نان براي هر ايراني، بيان كرد: ما هشت ميليون تن گندم در سال مي‌فروشيم كه اگر اين رقم را در قيمت 250 توماني گندم ضرب كنيم حاصل دو هزار ميليارد تومان مي‌شود كه از تقيسم آن بر 60 ميليون نفر ايراني رقم 33 هزار تومان در سال و 2700 تومان در ماه به‌دست مي‌آيد كه بعد از اينكه اين محاسبه را به رييس‌جمهوري داديم.

وي اعلام كرد يارانه‌ها به ميزان 4000 تومان واريز شود.

غضنفري در ادامه در مورد اجراي هدفمندسازي يارانه‌ها گفت: در هنگام اجراي اين طرح دهك‌هاي پايين‌تر و با درآمد پايين با دريافت اين وجوه ممكن است خريدهاي بيشتري را داشته باشند و ممكن است به سمت خريدهايي بروند كه آرزوي آن را داشتند اما متوسط مردم نوعي خريد مي‌كنند كه به هزينه‌هاي آن‌ها اضافه نشود و كارشان اقتصادي باشد.

وي همچنين درباره قيمت‌ اقلام خاطرنشان كرد: سازمان حمايت از مصرف‌كنندگان و سازمان‌هاي بازرگاني استان‌ها با همه گروه‌ها، انجمن‌ها و شركت‌هاي پخش و اتحاديه‌هاي واحدهاي صنفي تفاهم‌نامه دارند كه در آن بر افزايش نيافتن قيمت‌ها تاكيد شده و حتي حلقه‌هاي پايين‌دستي نيز تعهد كرده‌اند كه كالاهاي خود را بالاتر از قيمت قبل نفروشند و با قيمت شهريور ماه اقلام خود را عرضه كنند.

غضنفري در پايان در اين مورد متذكر شد: همچنين مقرر شده اگر حلقه‌هاي بالاتر خواستند با قيمت بالاتري كالا را تهيه كنند به ما بگويند تا ما آن افزايش قيمت را بررسي كنيم كه تا حالا وفادار مانده‌اند و گزارشي مبني بر شكسته شدن اين تفاهم اعلام نشده است.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۳۰ آذر ۱۳۸۹ / ۰۹:۲۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8909-18310
  • خبرنگار :