نماينده‌ي ويژه‌ي دولت در امور ترانزيت: بندرعباس بايد به همه‌ي پايانه‌هاي مرزي كشور متصل شود

نماينده ويژه دولت در امور ترانزيت ميزان ترانزيت كالا تا پايان سال را 10 ميليون تن پيش‌بيني كرد و گفت: با توجه به اين‌كه بيش از 30 درصد ورودي و خروجي كالاهاي ترانزيتي از طريق بندرعباس صورت مي‌گيرد؛ بايد اين بندر به همه پايانه‌هاي مرزي كشور متصل شود.

به گزارش خبرنگار راه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شهريار افندي‌زاده امروز در همايش "ترانزيت مسير توسعه" با تاكيد بر سرعت بالا، هزينه كم، امنيت و كيفيت بالا اصول اصلي انتخاب مسيرهاي ترانزيتي است، اظهار كرد: طي شش ماهه ابتدايي امسال حدود شش ميليون و 523 هزار تن كالاي ترانزيتي از كشور عبور كرده كه نسبت به سال گذشته 43 درصد رشد داشته است.

به گفته وي از اين ميزان پنج ميليون و 595 هزار تن از طريق جاده و 928 هزار تن از طريق راه‌آهن جابه‌جا شده است.

افندي‌زاده افزود:‌ سال گذشته نيز هفت ميليون تن كالاي ترانزيتي از كشور عبور كرده كه برنامه چهارم توسعه در اين راستا محقق شده و نسبت به سال 87 بيش از 20 درصد رشد داشته‌ايم.

معاون وزير راه و ترابري اظهار كرد:‌ بندرعباس بيش‌ترين نقش را در واردات كالاهاي ترانزيتي دارد. لذا بايد تمام بنادر و پايانه‌هاي مرزي كشور را براي افزايش ميزان كالاهاي ترانزيتي فعال كنيم.

وي با بيان اين كه بيش‌ترين رشد ترانزيتي در سال 87 بوده است، گفت:‌ تا پايان آذرماه امسال ترانزيت عبوري از كشور معادل سال گذشته بوده كه پيش‌بيني مي‌شود تا پايان سال اين ميزان به 10 ميليون تن برسد.

او با اشاره به تشكيل كارگروه ترانزيت طي دو سال گذشته اظهار كرد: استانداران استان‌هاي مرزي يكي از پايه‌هاي مهم ترانزيت صادرات و واردات هستند و اين ديدگاه مهم شكل گرفته و نقش بسياري مهمي در توسعه ترانزيت دارند.

نماينده ويژه دولت در امر ترانزيت اعلام كرد: ‌طي دو سه سال آينده 25 ميليون تن ظرفيت‌ براي عبور كالاهاي ترانزيتي ايجاد مي‌شود و بايد به دنبال تقاضا و مشتري باشيم كه در اين راستا به منظور افزايش درخواست‌ها براي عبور كالاهاي ترانزيتي از كشورمان، دو مصوبه از سوي معاون اول رييس جمهوري به معاونت راهبردي و برنامه‌ريزي ابلاغ شد. يك مصوبه خريد دستگاه‌هاي ايكس‌ري و نصب در گمرك براي كاهش زمان عبور كالا و هم‌چنين توسعه شبكه‌هاي ريلي كه در اين راستا 12 هزار ميليارد تومان بودجه ابلاغ شده است كه از سال 90 ظرف مدت سه سال بايد چهار هزار كيلومتر راه‌آهن بسازيم.

به گفته او هم‌چنين دو هزار و 700 ميليارد تومان براي تبديل راه‌هاي اصلي به بزرگراهي در بودجه سال‌هاي 90، 91 و 92 پيش بيني خواهد شد.

وي خاطر نشان كرد:‌ آيين‌نامه‌ي روان‌سازي ترانزيت به دستگاه‌هاي مربوطه ابلاغ شده كه در اين راستا با كشورهاي همسايه ارتباط براي صادر كردن رواديد براي رانندگان صورت گرفته و پايانه مرزي شلمچه ترانزيتي اعلام شده است كه طي ماه آينده سالن تجاري آن افتتاح خواهد شد. هم‌چنين به منظور روان‌سازي ترانزيت بازارچه‌هاي مرزي از جمله بازارچه مرزي پرويزخان به پايانه مرزي تبديل مي‌شود.

افندي‌زاده اظهار كرد: ‌با توجه به اين كه بنادر پايانه‌هاي مرزي و شبكه‌هاي ريلي ورودي كالاهاي ترانزيتي كشور هستند طي سال‌هاي اخير تجهيزات و توسعه در اين شبكه‌ها صورت گرفته و محورهاي ترانزيتي و مسيرهاي كليدي مشخص شده‌اند.

رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي با اشاره به نگاه ويژه دولت در امر ترانزيت اظهار كرد:‌ برنامه‌هاي دولت در هفت محور براي توسعه ترانزيت در حال اجرا است.

وي افزود: بايد براي شناساندن مسيرها و مزيت‌هاي عبور از ايران با كشورهاي ديگر ارتباط برقرار كنيم. هم‌چنين شبكه‌هاي جاده‌اي و ريلي تكميل شود كه اميد است در اين راستا بودجه مورد نظر تامين گردد و حلقه‌هاي مفقوده مسيرهاي ترانزيتي شناسايي و برطرف شوند. هم‌چنين با توجه به اين‌كه كاهش زمان سفر از مهم‌ترين اصول ترانزيت است، بايد با تجهيز كردن پايانه‌هاي مرزي زمان عبور و جابه‌جايي كالاهاي ترانزيتي را كاهش دهيم.

او بر استفاده از بخش خصوصي در توسعه ترانزيت كالا تاكيد كرد و گفت: افزايش امكانات گمركي، ايجاد بانك‌هاي اطلاعاتي از برنامه‌هاي ويژه دولت براي توسعه ترانزيت و استفاده از اين موقعيت طلايي كشور است.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۹ آذر ۱۳۸۹ / ۱۴:۴۴
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 8909-18060
  • خبرنگار : 71251