معاون اقتصادي بانك مركزي به ايسنا خبر داد: تصميم‌گيري شوراي پول‌واعتبار براي پرداخت سود بيشتر به سپرده‌هاي يارانه‌اي

معاون اقتصادي بانك مركزي تصميم‌گيري درباره‌ سپرده‌هاي ويژه‌ كه با هدف ماندگاري بيشتر يارانه‌هاي نقدي در حساب‌هاي مردم، سود بالاتري پرداخت كنند را در حيطه وظايف شوراي پول و اعتبار دانست.

حسين قضاوي در گفت‌وگو با خبرنگار بانك و بيمه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ پرداخت سود مناسب به يارانه‌هاي نقدي مردم با هدف بيشتر باقي ماندن پول در حساب‌ها اظهار كرد: سوددهي به وجوه يارانه‌ها بستگي به نوع حساب‌ها دارد. اگر حسابي كه مردم اعلام كرده‌اند و يارانه نقدي به آن حساب واريز شده از نوع حساب‌هاي سرمايه‌گذاري باشد، قطعا مطابق بسته سياستي ـ نظارتي سال 89 بانك مركزي، به آن‌ها سود پرداخت خواهد شد اما اگر حساب‌هاي قرض‌الحسنه پس‌انداز و جاري براي واريز يارانه نقدي اعلام شده باشند به آن‌ها سودي تعلق نمي‌گيرد اما صاحبان اين گونه حساب‌ها مي‌توانند از امتيازات خاص حساب‌هاي پس‌انداز يا ساير خدمات بانكي برخوردار شوند.

وي ادامه داد: مردم صاحبان پول يارانه نقدي هستند و مثلا اگر فردي حساب قرض‌الحسنه خود را اعلام كرده و خواهان دريافت سود است، مي‌تواند يارانه نقدي خود را به حساب سرمايه‌گذاري منتقل كند تا به اين رقم سود تعلق بگيرد.

او در پاسخ به اين سوال كه قرار بود جذابيت بيشتري فراتر از نرخ سودها معمول براي افزايش ماندگاري يارانه‌هاي نقدي در حساب‌هاي بانكي ايجاد شود تصريح كرد: واقعيت اين است كه اين پيشنهاد كارشناسي در بانك مركزي وجود دارد كه سپرده‌هاي ويژه‌اي از سوي اين بانك طراحي شود تا بتوانند نرخ سودهاي جذاب‌تري به مردم ارائه دهند. مثلا سپرده‌هاي ويژه‌ چهارماهه با نرخ سودهاي علي‌الحساب بالاتر؛ تا بدين وسيله بتوان جذابيت ماندگاري پول در حساب‌هاي بانكي را افزايش داد.

به گفته قضاوي سپرده‌هاي ويژه با سودهاي علي‌الحساب بالاتر، پس از پايان مدت فرضي چهارماهه در صورت لزوم مي‌توانند تمديد شوند.

معاون اقتصادي بانك مركزي در عين حال تصريح كرد: البته تحقق همه‌ اين موارد منوط به تصميمات شوراي پول و اعتبار است و اين شورا براساس مقتضيات زماني در اين گونه موارد تصميم‌گيري خواهد كرد.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۳۰ آذر ۱۳۸۹ / ۱۲:۴۱
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8909-17478
  • خبرنگار :