کشور هماکنون حدود 20 هزار دستگاه آمبولانس تک ديفرانسيلي کمبود دارد که بايد تامين شود.
مهبد افراشته - توليدکننده تجهيزات پزشکي، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان مطلب بالا افزود: در زمينه توليد آمبولانس در کشور سرمايهگذاري شده، اما اگر برخي قوانين دست و پاگير حذف شوند، کارايي اين سرمايهگذاري به اوج خود خواهد رسيد.
وي گفت: از سوي ديگر آمبولانسهاي بالاي چهار هزار سي.سي در مناطق صعب العبور و روستايي ميتوانند روزانه جان چندين مصدوم و بيمار را نجات دهند. جادههاي ما نياز به اين نوع آمولانسها دارد و به نظر من براي حفظ سلامت مردم سرمايهگذاري روي اين نوع آمولانس ها کاملا ارزش دارد.
او خاطرنشان کرد: در صورتي که موانع برطرف شود، توليدکنندگان داخلي توانايي تامين نياز کشور به آمولانسهاي تک ديفرانسيلي و دوديفرانسيلي را دارند.
افراشته تاکيد کرد: اگر ما بهترين توليدکننده تجهيزات پزشکي در ايران هم باشيم، تا زماني که آمبولانسي نباشد تقريبا هيچ کدام از تجهيزات پزشکي کارايي زيادي نمي توانند از خود نشان دهند. در واقع مي توان گفت که کليه تجهيزات پزشکي مرتبط با امداد و نجات به نوعي به آمبولانس وابسته هستند.
اين فعال صنعت ساخت تجهيزات پزشکي يادآوري کرد: آمبولانسهاي چهار هزار سي.سي به بالا در فصل سرما و در استانهاي سرد کارايي بالايي از خود نشان ميدهند. در چنين مناطقي مانند استانهاي غربي کشور آمبولانسهاي تک ديفرانسيل کارايي نداشته و حتي ممکن است به راحتي در برف گير کنند. حتي در همين تهران اگر برف سنگيني ببارد، تردد آمبولانسها در صورت نياز در منطقي مانند شميران بسيار دشوار ميشود.
وي اضافه کرد: نياز به اين نوع آمبولانس ها يا بايد از طريق واردات تامين شود و يا از توليد داخل. هم اکنون اين امکان در کشور وجود دارد که با برطرف کردن برخي موانع آمبولانسهاي بالاي چهار هزار سي.سي به توليد برسند که اين کار باعث کاهش هزينههاي گزاف واردات آمبولانس به کشور نيز ميشود.
افراشته گفت: پيشنهاد ميکنم دولت واردات خودروهاي دوديفرانسيلي به کشور را تسهيل کند تا از اين خودروها براي توليد آمبولانس استفاده شود. توليد آمبولانس ارزش افزوده بسيار بالايي داشته و اشتغالزايي مناسبي نيز دارد.
وي گفت: در حال حاضر کشور ما نياز زيادي به آمبولانس هاي دوديفرانسيلي دارد. به دليل موانع موجود هم اکنون امکان توليد آمبولانسهاي با گنجايش موتور بيش از چهار هزار سي.سي در کشور وجود ندارد. کشور هم اکنون نياز به واردات هزار دستگاه از اين نوع آمبولانس ها دارد.
وي افزود: قانون نانوشتهاي در صنعت ساخت تجهيزات پزشکي وجود دارد و آن اين است که هيچ آمبولانس سازي خودروساز نيست و برعکس. از سوي ديگر خودرو در وزارت صنايع و معادن به عنوان يک کالاي نهايي محسوب ميشود، اما در بخش پزشکي خودرو يک ماده اوليه است.
* * توليد نخستين اتوبوس اورژانس ايراني در خاورميانه
او همچنين از توليد نخستين اتوبوس اورژانس ايراني در خاورميانه به قيمت يك چهارم مشابه آلماني آن و سفارش توليد 100 دستگاه از اين اتوبوس ها از سوي وزارت بهداشت خبر داد.
عضو انجمن مراکز تخصصي تحقيق و توسعه صنايع و معادن ايران با اشاره به اين كه قبلا نمونهاي كوچكتر از اين اتوبوس اورژانس براي بخش نظامي كشور توليد شده بود، افزود: در طراحي جديد اين اتوبوس اورژانس كه در زمان وقوع بحران كاربرد دارد، ظرفيت 11 تا 15 تخت بيمارستاني با استفاده از تمامي امكانات تجهيزات پيشرفته پزشكي و امدادي در نظر گرفته شده است.
افراشته با اشاره به خود اتكا بودن اين اتوبوس اورژانس از نظر تامين انرژي حداقل براي يك هفته در زمان حضور در مناطق بحران زده مانند زلزله گفت: اين اتوبوس اورژانس داراي برق 220 ولت با قابليت تبديل به 12 و 24 ولت است.
مديرعامل شركت مه شكن سازه همچنين با اشاره به تامين بودن سوخت اتوبوس اورژانس حداقل تا يك هفته افزود: اين اتوبوس حداقل براي شش نفر پرسنل ظرفيت داشته و ميتواند بدون نياز به برق شهري در هنگامي كه با قطع برق مواجه ميشود، انرژي موردنياز خود را تامين كند.
وي با تاكيد بر اين كه اين اتوبوس اورژانس به تاييد كارشناسان وزارت بهداشت رسيده و سفارش توليد 100 دستگاه آن نيز داده شده است، افزود: قرار شده تا كمتر از يك سال آينده سفارش هاي وزارت بهداشت آماده تحويل شوند.
اين توليدکننده تجهيزات پزشکي درباره هزينه و قيمت تمام شده آن نيز گفت: هزينه اين اتوبوس اورژانس حدود 244 ميليون تومان است كه در مقايسه با مشابه آلماني كه از نظر تجهيزات و امكانات كمتر از نوع ايراني است، يك چهارم قيمت دارد.
انتهاي پيام