خروج 35 اثر از فهرست آثار ملي به‌دنبال سياست‌هاي ديوان عدالت اداري! معاون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري: امکان بازسازي دوباره‌ي اين آثار وجود ندارد

معاون حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با گلايه از سياست‌هاي ديوان عدالت اداري مبني بر حذف 35 پرونده از آثار ثبت‌شده در فهرست آثار ملي، گفت: اين آثار تجديدناپذيرند و امکان بازسازي دوباره‌ي آن‌ها وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اصفهان، مسعود علويان‌صدر در نخستين همايش ثبت آثار ملي كه در اصفهان برگزار شد، اين مراسم را حرکتي جدي و نوين براي حفاظت، حمايت و ارتقاي سطح کيفي آثار تاريخي ارزيابي كرد.

او هدف از برگزاري اين همايش را ايجاد فرصت براي شناخت آثار فرهنگي ثبت‌شده دانست و بيان كرد: خوشبختانه شرايطي ايجاد شده است تا بتوانيم توانمندي‌هاي فرهنگي و بخصوص آثار فاخر فرهنگي و معنوي جوامع پيش از خود را ثبت كنيم و در راستاي شناسايي هويت ملي گام برداريم.

وي با بيان اين‌که امسال، سال پرافتخاري در زمينه‌ي ثبت آثار براي ايران بود، اظهار کرد: ثبت جهاني دو اثر غيرمنقول بازار تبريز و بقعه‌ي شيخ صفي‌الدين اردبيلي و پنج اثر معنوي در فهرست ميراث جهاني از جمله افتخارهاي ما در اين سال بود.

علويان‌صدر ثبت جهاني نوروز را مهم دانست و گفت: بايد در تدوين پرونده‌هايي که ميراث ما را به جهانيان معرفي مي‌کند، دقت بيش‌تري داشته باشيم. در اين راستا، رويکرد کمي را به کيفي تبديل كرديم تا اصيل‌ترين آثار انتخاب شوند.

معاون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با بيان اين‌که ميراث فرهنگي به همه‌ي مردم متعلق است، حفاظت همگاني را در اين زمينه خواست.

او هم‌چنين نقش انجمن‌هاي مردم‌نهاد و اصحاب رسانه را براي کمک به شناساندن اين آثار به مردم، خطير دانست.

در ادامه‌ي اين همايش، مديرکل ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان گفت: ثبت اين آثار علاوه بر اين‌که افتخاري براي ما محسوب مي‌شود، وظيفه‌ي سازمان ميراث فرهنگي را نيز سنگين‌تر مي‌کند. اين در حالي است که ثبت و حفاظت از آثار تاريخي فقط وظيفه‌ي ما نيست.

اسفنديار حيدري‌پور با گلايه از دستگاه‌هاي ديگر، اظهار كرد: درحالي‌که سازمان ميراث فرهنگي با چنگ و دندان در حال حفظ آثار تاريخي است، شرکت مسکن‌سازان بافت تاريخي را بافت فرسوده معرفي مي‌کند.

وي با بيان اين‌كه مشکلات، فراوان است، ادامه داد: سازمان ميراث فرهنگي با مشقت بسيار يک اثر را مرمت نمي‌کند تا به سليقه‌ي برخي هيأت‌هاي امنا تخريب شود و حتا نيروي انتظامي و دادگستري هم نتوانند در اين امر دخالت کنند.

حيدري‌پور سازمان ميراث فرهنگي را در اين زمينه تنها دانست و افزود: اکنون يك‌هزار خانه‌ي تاريخي در اصفهان داريم که متولي آن‌ها سازمان ميراث فرهنگي است؛ اما از طرح‌هاي جامع تفصيلي فقط دستگاه‌هاي اجرايي بهره مي‌برند.

آتوسا مؤمني ــ مديرکل جديد دفتر ثبت آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ــ‌ نيز در اين مراسم، به ثبت 29هزار اثر در سال‌هاي گذشته اشاره و بيان كرد: در 16 جلسه‌ي کميته‌ي تخصصي، از ميان 680 پرونده از 26 استان، 456 اثر داراي شرايط ثبت ارزيابي شدند که 32 پرونده به اصفهان متعلق است.

هم‌چنين معاون عمراني استاندار اصفهان از واگذاري پنج‌هزار مترمربع زمين استانداري به مجموعه‌ي چهل‌ستون براي ثبت جهاني خبر داد و گفت: خوشبختانه استانداري همکاري خوبي با سازمان ميراث فرهنگي داشته است و مديريت‌هاي مطلوبي در سطح استان وجود دارد.

جمال‌الدين صمصام شريعت ادامه داد: اكنون ثبت خانه‌هاي تاريخي در فهرست آثار ملي به‌دليل وجود مشکلات و محدوديت‌ها براي صاحبان و اطرافيان آن‌ها، به يک ضدارزش تبديل شده است، ولي بايد تلاش کنيم، با ايجاد قوانين تشويقي، اين ضدارزش را به ارزش تبديل کنيم.

وي به تعيين حريم براي بناهاي تاريخي اشاره کرد و گفت: تعيين محدوده براي آثار، کار آساني است؛ ولي نبايد در اين کار افراط و تفريط شود، چون اشتباه در اين زمينه تبعات بسياري به‌دنبال دارد.

نخستين همايش ثبت آثار ملي صبح امروز (دوشنبه، هشتم آذرماه) با حضور معاونان اداره‌هاي كل ميراث فرهنگي و گردشگري از سراسر کشور و کارشناسان و متخصصان، در هتل عباسي اصفهان برگزار شد.

اصفهان در اين همايش 32 پرونده براي ثبت در فهرست آثار ملي داشت که مهم‌ترين آن‌ها محور تاريخي ــ فرهنگي اصفهان شامل حدود 130 بنا به‌عنوان نخستين محور تاريخي در کشور بود كه بررسي آن ادامه دارد.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۸ آذر ۱۳۸۹ / ۱۷:۱۳
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8909-05285
  • خبرنگار :