در «بازار گردشگري جهان» غيبت ايران دوساله و حضور كشورهاي بحران‌زده قوي‌تر شد!

غيبت ايران در «بازار گردشگري جهان» كه هر سال در انگليس برپا مي‌شود، دوساله شد و دليل آن هم صادر نشدن رواديد براي مسؤولان اعلام شد.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مسؤولان بخش گردشگري و نمايشگاه‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري كشور از سال گذشته به‌دليل رابطه‌ي سياسي ايران و انگليس و اعمال محدوديت در صدور رواديد، نتوانسته‌اند در نمايشگاه بين‌المللي گردشگري انگليس (WTM) شركت كنند. البته در اين دو سال، تعدادي از دفاتر خدمات مسافرتي تلاش كردند با حضور خود، جاي ايران را در اين بازار بين‌المللي خالي نگذارند و اين فرصت را كه همه‌ي فعالان گردشگري جهان‌ تلاش مي‌كنند از آن استفاده كنند، از دست ندهند.

امسال و در سي‌ويكمين نمايشگاه بين‌المللي گردشگري لندن كه 46هزار فعال گردشگري از 180 كشور دنيا در آن حضور داشتند، كشور‌هايي مانند عراق و فلسطين نيز تلاش كردند با حضور خود از اين فرصت استفاده كنند، ولي جاي ايران براي دومين‌ سال متوالي خالي در اين نمايشگاه بود. البته پيش از برپايي اين نمايشگاه، مسؤولان بخش مربوط با بيان اين‌كه «انگليس چند سال است كه در صدور رواديد سخت‌گيري مي‌كند» آهنگ نرفتن را زده بودند.

سال گذشته نيز ايران به‌دليل صادر‌ نشدن رواديد، در اين نمايشگاه شركت نكرد و زمين خود را هم از دست داد. آژانس‌داراني هم كه براي اجاره‌ي زمين به شركت نمايشگاه‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري پول داده بودند، در آخرين لحظه از تصميم مسؤولان براي نيامدن و نداشتن زمين مطلع شدند و آن‌هايي كه به لندن رفته بودند تمام تلاش خود را كردند تا فضايي در WTM داشته باشند و در نهايت توانستند، گوشه‌اي از اين نمايشگاه را به خود اختصاص دهند.

اگرچه رفتار مسؤولان نمايشگاه‌هاي گردشگري و ميراث فرهنگي كشور براي اطلاع ندادن اين شرايط، از نظر آژانس‌داران توجيه‌پذير نبود، اما مسؤولان گفتند كه از پيش، آژانس‌داران را در جريان گذاشته بودند و دليل نيامدن آن‌ها فقط ندادن رواديد از سوي دولت انگليس بوده است.

محمدحسين برزين ــ رييس وقت شركت نمايشگاه‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري ــ پس از پايان يافتن نمايشگاه گردشگري سال پيش انگليس، گفت كه نمايشگاه كره جنوبي را جايگزين نمايشگاه WTM (بازار جهاني گردشگري) كرده است؛ اما از نگاه برخي فعالان اين حوزه، سطح اين دو نمايشگاه قابل مقايسه با يكديگر نيست.

برزين امسال هم به خبرنگار ايسنا گفت: ايران در نمايشگاه امسال شركت نمي‌كند، چون مشكل رواديد دارد. مسؤولان نمايشگاه WTM انگليس نيز براي تسهيل اين شرايط و صدور رواديد كاري نكرده‌اند.

البته او بيان كرد كه از آژانس‌داراني كه در نمايشگاه گردشگري لندن شركت مي‌كنند، حمايت مي‌كند؛ اما به گفته‌ي برخي شركت‌كنندگان ايراني در نمايشگاه WTM، هيچ حمايتي از شركت‌كنندگان ايراني نشده است.

شايد صادر نشدن رواديد و محدويت‌هاي سياسي از نظر مسؤولان نمايشگاهي كشور، دليلي براي حضور نداشتن ايران در اين بازار بين‌المللي باشد؛ اما بيان اين مسائل، از ديدگاه آژانس‌داران نمي‌تواند بهانه‌ي مناسبي براي نگرفتن زمين مخصوص كشور ايران در نمايشگاهي بين‌المللي و پي‌گيري نكردن اين موضوع از سوي مسؤولان گردشگري باشد كه مي‌خواهند تا سال 1404 ميلادي 20ميليون گردشگر جذب كنند.

امسال هم پس از اعلام اين شرايط از سوي شركت نمايشگاه‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري، تعدادي از دفاتر خدمات مسافرتي كه هر سال در WTM حضور مي‌يابند، با زمين‌هايي كه شخصا براي خريد آن‌ها اقدام كرده بودند، در نمايشگاه حضور يافتند.

سيروس اعتمادي ــ عضو جامعه‌ي تورگردانان و يكي از شركت‌كنندگان در نمايشگاه گردشگري انگليس ــ با بيان اين‌كه WTM منحصر به انگليس نيست، به خبرنگار ايسنا گفت: اين نمايشگاه يك تريبون است كه بدون تبعيض در اختيار مردم، فعالان گردشگري و دولت‌ها قرار داد و معمولا كشور‌هاي شركت‌كننده از اين فرصت بيش‌ترين بهره را مي‌برند.

او ادامه داد: امسال كشور‌هايي مانند لبنان و فلسطين حضور بسيار باشكوهي داشتند و حتا كشور‌هاي كوچك هم تلاش كرده بودند اين فرصت را از دست ندهند؛ اما فقط جاي ايران در اين بازار جهاني خالي بود.

اين تورگردان اظهار كرد: اگر مسؤولان گردشگري نتوانستند رواديد دريافت كنند، دست كم مي‌توانستند با مسؤولان سفارت ايران در انگليس ارتباط برقرار كنند تا آن‌ها حضور ايران در اين نمايشگاه و خريد زمين آن را پي‌گيري كنند تا نام ايران از اين بازار جهاني حذف نشود.

اعتمادي گفت: كارمندان سفارت ايران در لندن وقتي براي بازديد مي‌آمدند، از اين‌كه ايران در اين نمايشگاه غرفه‌اي ندارد و آژانس‌ها در غرفه‌هايي جدا شركت كرده‌اند، بسيار تعجب مي‌كردند. آن‌ها مي‌گفتند كه مسؤولان گردشگري اصلا ما را در جريان آمدن يا نيامدن خود نگذاشته بودند.

وي بيان كرد: آژانس‌هايي كه در نمايشگاه شركت كرده بودند، هريك غرفه‌هاي كوچكي در اختيار داشتند و براي خود فعاليت مي‌كردند. در واقع، يك فضاي واحد براي ايران وجود نداشت و اين براي همكاران خارجي ما و حتا بازديد‌كنندگان جاي سؤال بود.

اين تورگردان افزود: ما در حد توان خود براي معرفي ايران و جذب گردشگر تلاش كرديم؛ ولي در واقع، هيچ كار كلاني براي تبليغ ايران نشده بود.

علي غمخوار ــ يك شركت‌كننده‌ي ايراني ديگر در اين نمايشگاه ــ نيز به خبرنگار ايسنا گفت: حضور ايران در نمايشگاه امسال خيلي كم‌رنگ‌ بود و فقط به چهار غرفه از آژانس‌داران ايراني محدود مي‌شد، درحالي‌كه كشور‌هاي بحران‌زده‌اي مانند عراق، فلسطين و يمن بسيار قوي شركت كرده بودند و غرفه‌هاي بزرگي داشتند كه در كنار آن‌ها، جاي خالي ايران بسيار محسوس بود.

او يادآوري كرد: سال گذشته، شرايط سياسي و نبود تبليغات ما در بازارهاي جهاني سبب شد، حجم زيادي از گردشگران به كشور‌هاي اطراف ما مانند سوريه بروند. در واقع، كاهش تعداد گردشگران ايران به افزايش گردشگران ورودي اين كشورها منجر شد.

غمخوار افزود: البته حضور نداشتن ايران در نمايشگاه گردشگري انگليس به‌دليل مشكلات ناشي از صدور رواديد بود؛ ولي ما بايد كاري كنيم كه گردشگري از بخش‌هاي ديگر مانند سياست جدا شود.

او تأكيد كرد: نبايد نام ايران از بازارهاي جهاني حذف شود. مسؤولان مي‌توانند در شرايطي كه محدوديت‌ها، موانعي را براي حضور پررنگ كشور در عرصه‌هاي بين‌المللي ايجاد مي‌كند، از بخش خصوصي به‌عنوان نماينده براي پي‌گيري كارها استفاده كنند.

به گفته‌ي غمخوار، حضور داشتن ايران در نمايشگاه‌ها و بازارهاي جهاني حتا اگر گردشگر جذب نشود، نشان‌دهنده‌ي وجود امنيت و آرامش در كشور ما و تمايل براي برقراري تعامل است.

اين تورگردان با اشاره به حضور نداشتن ايران در بسياري از بازارهاي گردشگري، اظهار كرد: يكي از بازار‌هاي هدف ما، كشور‌هاي همسايه است كه ما در نمايشگاه‌هاي آن‌ها حضور پررنگ و قوي نداريم؛ براي نمونه، نمايشگاه ATM دبي كه از سال پيش تصميم‌ گرفتند، ايران در آن نمايشگاه نيز حضور نداشته باشد، درحالي‌كه شركت كردن ما به تثبيت موقعيت ايران كمك مي‌كند.

وي اضافه كرد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بايد حضور در نمايشگاه‌هاي تأثير‌گذار را جدي بگيرد و اگر نمي‌تواند اين كار را انجام دهد، دست كم از كمك بخش خصوصي استفاده كند.

افشين عزيزي ــ عضو جامعه‌ي تورگردان ايران و از ديگر شركت‌كنندگان در نمايشگاه گردشگري انگليس ــ نيز به خبرنگار ايسنا گفت: تأثير مسائل سياسي بر صنعت گردشگري، طبيعي است؛ اما اين مسائل نبايد به حذف ما از بازار‌هاي جهاني منجر شود.

گزارش از سميه حسنلو، خبرنگار ايسنا

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۸ آذر ۱۳۸۹ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8909-00902
  • خبرنگار : 71021