طائرپور در نشست نقد و بررسي «نخودي»: اجازه نمي‌دهم شان فيلم را زير سئوال ببرند

فيلم سينمايي «نخودي» شامگاه گذشته ـ 30 آبان‌ماه ـ در فرهنگسراي ارسباران (هنر) به نمايش درآمد و با حضور جلال فاطمي (كارگردان) و فرشته طائر‌پور (تهيه‌كننده) مورد نقد و بررسي قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، فرشته طائر‌پور در نشست نقد و بررسي «نخودي» ضمن ارائه‌ي توضيحاتي كوتاهي درباره‌ي وضعيت سينماي كودك عنوان كرد: گاه عده‌اي براي ارتباط برقرار‌كردن با كودكان سعي مي‌كنند كه اداي كودك را در آورند، درحالي كه بچه‌ها بسيار باهوش هستند و خيلي زود تشخيص مي‌دهند كه هر سني بايد داراي چه ويژگي‌هاي رفتاري باشد.

وي در عين حال يكي از ويژگي‌هاي بازيگران «نخودي» جدي كاركردن آنها دانست و ادامه داد: صابر ابر در اين فيلم به مدت 30 دقيقه در يك فضاي خالي و به تنهايي ايفاي نقش كرده است و در كل بازي‌هايي كه در اين فيلم اتفاق افتاده‌اند، جزو اتفاقات قابل توجه «نخودي» محسوب مي‌شوند.

طائر‌پور در پاسخ به سوالي كه درباره‌ي ريتم كند «نخودي» مطرح شده بود، اظهار كرد: در مقايسه با آثاري مانند «هري‌پاتر»، «مرد عنكبوتي» و ... ممكن است ريتم اين فيلم كمي كند باشد، اما اگر بخواهيم «نخودي» را با فيلم‌هاي سينماي ايران مقايسه كنيم، قطعا ريتم مناسبي خواهد داشت.

اين تهيه‌كننده در پاسخ به سوال ديگري كه در ارتباط تايم اين فيلم مطرح شده بود، توضيح داد: از نظر من مناسبت‌ترين تايم براي فيلم كودك زماني بين 80 تا 85 دقيقه است، البته با توجه به صندلي‌هاي سالن‌هاي ما من فكر مي‌كنم، بيش از اين براي بزرگسالان نيز مناسب نيست. البته با اين وجود فيلم «آيينه‌هاي روبه‌رو» كه از ديگر آثار تهيه‌شده به واسطه‌ي من است تايمي نزديك به 100 دقيقه دارد.

طائر‌پور در بخش ديگري از سخنانش به اكران «نخودي» در شهرستان‌ها اشاره كرد و افزود: از اين هفته شهرهاي مشهد، اصفهان، تبريز، بندر‌عباس شروع به اكران اين فيلم كرده‌اند، اما با اين وجود سينماهاي شهر همدان كه اتفاقا جشنواره‌ي كودك هم در همان شهر برگزار مي‌شود و اين فيلم در آنجا جايزه گرفته برخورد خوبي با «نخودي» نداشتند و من اين فيلم را پس گرفتم، چرا كه هيچ‌گاه اجازه نمي‌دهم كه شأن فيلم را زير سوال ببرند، من سينمايي كه اين فيلم را با حرمت پخش نكند فيلم را از آن پس مي‌گيريم، البته شايد عده‌اي بگويند چون هزينه‌هاي اين فيلم را فارابي تامين كرده اين‌گونه برخورد مي‌كنم، اما من اين فيلم را به نيت رونق سينماي كودك ايران تهيه كرده‌ام و فكر مي‌كنم وقت و انرژي عوامل اين فيلم هيچ‌چيز كم از بودجه‌ي فارابي ندارد.

جلال فاطمي كارگرداني اين فيلم هم در اين نشست به ذكر توضيحاتي درباره‌ي نام‌گذاري اين فيلم پرداخت و با اشاره به نمايش «نخودي» در جشنواره‌ي فجر سال گذشته عنوان كرد: پس از اكران اين فيلم در فجر به شخصه فهميدم كه صنعت سينماي ما و منتقدان ما به فيلم كودك نگاهي خاص دارند، حتي به نظر من اكنون مجلات معتبر سينما هم با كم‌توجهي به اين فيلم به نوعي اعتبار خود را زيرسوال برده‌اند، چرا كه بسياري از مجلات تنها به ذكر خلاصه‌اي از داستان و عوامل اين فيلم اكتفا كرده‌اند و اين مسائل براي من اين سوال را ايجاد كرد كه واقعا جايگاه سينماي كودك ما كجاست؟!

وي ادامه داد: زماني فيلم‌هاي كودك سالن‌هاي سينما را قبضه مي‌كردند و فروش بسيار خوبي داشتند، اما سال‌ها بود كه ديگر شاهد چنين فيلم‌هايي نبوديم و من از اين موضوع تعجب مي‌كردم، اما حال با توجه به برخورد‌هايي كه با «نخودي» شده به خوبي فهميدم كه آنچه درباره‌ي سينماي كودك گفته مي‌شود، شعاري بيش نيست.

بنابر اين گزارش،قرار بود در اين برنامه مسعود كرامتي هم حضور داشته باشد كه تا آخرين لحظات به اين برنامه نرسيد و فرشته طائر‌پور در پاسخ به سوال يكي از حاضران كه جوياي غيبت صابر ابر شده بود، توضيح داد: او اين روزها سخت مشغول تمرين در نمايش داريوش مهرجويي است.

به گزارش ايسنا،امير پوريا منتقد حاضر در اين نشست بود.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱ آذر ۱۳۸۹ / ۱۱:۴۸
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8909-00269
  • خبرنگار : 71060