موسوي در گفت‌وگو با ايسنا: با وجود نامهرباني‌ها پرونده «تعزيه» به نام ايران ثبت جهاني شد

سرانجام پس از مدتها تلاش و كوشش پرونده تعزيه ايران در سازمان يونسكو به ثبت جهاني رسيد.

عظيم موسوي مسوول پيگيري ثبت جهاني تعزيه ايران با اعلام اين خبر به خبرنگار بخش تئاتر خبرگزاري‌ دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: ثبت جهاني پرونده تعزيه سه چهار سال بود كه پيگيري مي‌شد، اما متاسفانه هربار پرونده ما در يونسكو با مشكلاتي روبه رو مي‌شد و حتي در آخرين تلاشي كه سال گذشته انجام داديم فيلم ناصر تقوايي هم با مشكل روبه‌رو شد.

وي يادآور شد: دي‌ ماه سال گذشته سازمان يونسكو سه ماه به ما مهلت داد تا پرونده‌مان را تكميل كنيم كه در طول اين زمان بنده فيلم «تعزيه ايران» را ساختم و پرونده چهل صفحه‌اي آن را با همكاري پژوهشگاه ميراث فرهنگي به يونسكو ارائه كرديم.

موسوي كه اسفند سال گذشته پرونده تعزيه را به يونسكو ارائه كرده است، افزود: براي تكميل اين پرونده وزارت ارشاد و معاونت هنري آن هيچگونه همكاري با بنده نكردند.آقاي ايماني خوشخو معاون هنري پيشين گرچه گفته بود همكاري مي‌كند اما در عمل اين همكاري انجام نشد و با اينكه چندين‌بار از معاون هنري فعلي وقت ملاقات حضوري خواستم اما حاضر نشد حتي يك وقت ملاقات سه دقيقه‌اي به بنده بدهد، اما خوشبختانه با همه اين نامهرباني‌ها پرونده تعزيه ايران به ثبت جهاني رسيد.

عظيم موسوي يادآور شد: انتظار داشتم اين پرونده هفته‌ي آينده در يونسكو بررسي شود، اما گويا بررسي آن يك هفته زودتر انجام شد.

او ادامه داد: تركيه هم يكي از مدعيان تعزيه بود، اما پرونده را طوري تنظيم كرديم كه توانستيم تعزيه را به نام ايران ثبت كنيم نه اينكه مانند نوروز در كنار ايران چند كشور ديگر هم حضور داشته باشند.

موسوي در پايان با ابراز خرسندي از ثبت جهاني تعزيه ايران يادآور شد: اگر اين پرونده امسال به نتيجه نمي‌رسيد ده سال ديگر بايد منتظر مي‌مانديم تا بار ديگر پرونده ما به جريان بيفتد.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۲۹ آبان ۱۳۸۹ / ۱۲:۳۲
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8908-19063
  • خبرنگار : 71342