/رفتار اقتصادي خانوارها همگام با يارانه‌ها/ علوي: مصرف متعارف بهترين راهكار است

يک کارشناس اقتصادي گفت: ادامه زندگي روزمره و انجام رفتار هميشگي در هنگام خريد و البته مديريت هزينه‌ها با توجه به وضعيت قبوض‌ حامل‌هاي انرژي همزمان با هدفمند شدن آن، بهترين توصيه‌اي است که مي توان به مردم كرد.

محمدرضا علوي در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه زنجان، درباره رفتار اقتصادي مردم پس از اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها ابراز کرد: هم اکنون در کشور شاهد هستيم که مردم مصرف متعارفي در برخي زمينه ها دارند که البته اين رويه مي‌تواند تداوم يابد. اين در حالي است که در مورد انرژي و ساير هزينه‌ها بايد صرفه جويي را در دستور کار قرار داد.

وي افزود: يارانه در واقع کمک مالي دولت از محل درآمدهاي عمومي براي پايين نگه داشتن قيمت يک سري کالا و يا خدمات است که اين امر موجب مي شود دسترسي به آن کالا و يا خدمات توسط عامه مردم و يا صنايع امکان پذير شود. در واقع دولت ها از طريق افزايش ماليات و کاهش يارانه‌ها اقدام به گسترش برنامه‌هاي اقتصادي و عمراني مي کنند. پس به هر ميزان که پرداخت يارانه‌ها از سوي دولت به مردم کمتر شود، دست دولت براي سرمايه گذاري بازتر است.

اين مدرس دانشگاه با بيان اينکه يكي از اهداف قانون هدفمند كردن يارانه‌ها، تحت تاثير قرار دادن رفتار اقتصادي خانوارها در رابطه با منابع مالي است، تصريح کرد: اهميت اين طرح در اين است كه قيمت‌ها از شفافيت لازم برخوردار مي شود و در واقع کالاها و خدمات قيمت واقعي خود را در بازار خواهند داشت؛ به همين دليل ميزان تقاضا براي كالاها با توجه به قيمت واقعي آن توسط خانوارها رقم زده مي‌شود.

اين کارشناس اقتصادي نقش زنان را در مديريت هزينه‌هاي خانوار مهم ارزيابي کرد و يادآور شد: با توجه به اينکه معمولاً در داخل خانه اين زنان هستند که در مورد نحوه هزينه کرد و مديريت مالي از نقش برجسته تري نسبت به مردان برخوردار هستند، بنابراين بايد آنها توجيه شوند که منابع مالي را چگونه صرف کارهاي اولويت دار نمايند و از ريخت و پاش هاي غير ضروري خودداري کنند.

علوي بيان کرد: با توجه به اينکه در طول ماه هاي گذشته شاهد اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده يا همان ماليات بر مصرف در صنوفي هستيم که بيشتر کالاهاي لوکس و مصرفي را به مردم عرضه مي کنند، اجراي اين قانون همراه با آغاز اجراي قانون هدفمند کردن يارانه ها در کشور باعث خواهد شد تمايل مردم به استفاده از کالاهاي غير ضروري کاهش يافته و بيشتر منابع مالي صرف خريد کالاهاي اساسي شود.

وي خواستار الگو گرفتن از نحوه رفتار برخي کشورهاي خارجي در اين زمينه شد و گفت: به عنوان مثال در برخي از کشورهاي خارجي که حامل هاي انرژي در آنها به فراواني کشور ما نيست و مردم هزنيه زيادي براي آن پرداخت مي کنند، در استفاده از انرژي مثل گاز بسيار منضبط رفتار مي‌كنند به عبارت ديگر هيچ گاه در خانه و به هنگام فصل زمستان از لباس هاي تابستاني استفاده نمي‌کنند و در مقابل، گاز را هم بي رويه مصرف نمي‌كنند. در همين راستا معمولاً از لباس هايي استفاده مي شود که مناسب اين فصل باشد.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۴ آبان ۱۳۸۹ / ۱۰:۰۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8908-15948
  • خبرنگار :