مديرکل بهسازي، آموزش و فناوري سازمان حج و زيارت: طرح ترددي براي جابهجايي بهتر حجاج به اجرا درميآيد
مديرکل بهسازي، آموزش و فناوري سازمان حج و زيارت تاكيد كرد: طرح نقل ترددي امسال براي جابهجايي بهتر حجاج به اجرا درميآيد. به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به مکه مکرمه، سيدابوالحسن رضوي در نشست خبري در بعثهي مقام معظم رهبري با بيان اينکه يکي از انواع نظامهاي حمل و نقل زائران بين مکه و مشاعر «نظام ترددي» است، يادآور شد: منظور از واژهي نقل ترددي آن است که تعدادي اتوبوس در چند نوبت به صورت چرخشي به رفت و برگشت و جابهجايي حجاج بين مکهي مکرمه و مشاعر مقدس اقدام ميكنند و زائران را با استفاده از مسيرهاي تقريباً اختصاصي و دو طرفه از مقابل ايستگاههاي مشخص و شمارهگذاري شده سوار و به نقطهي بعدي منتقل ميکنند. وي ادامه داد: در اين نظام، تعداد رفت و برگشت اتوبوسها در مسيرهاي مکه، عرفات، مزدلفه و منا يکسان نيست، به طوريکه يک اتوبوس در فواصل بين مکه و عرفات سه بار، عرفات به مزدلفه پنج تا هفت بار، مزدلفه به منا هفت بار و منا به مکه سه بار حرکت ميکند. مديرکل بهسازي، آموزش و فناوري سازمان حج و زيارت افزود: بدين ترتيب از امکانات موجود مثل جاده، اتوبوس و راننده بيشترين استفاده صورت ميگيرد. وي گفت: اين طرح از سال 2003 ميلادي با حجاج ترکيه، اروپا و آمريکا آغاز شد و در مرحله بعدي حجاج جنوب شرق آسيا را تحت پوشش قرار داد و اكنون اين طرح در مرحله سوم است كه براي حجاج ايران و کشورهاي آفريقايي غيرعرب به اجرا درميآيد. رضوي در ادامه با بيان اينکه موضوع انتقال حجاج از مكه به مشاعر براي انجام مناسك حج در ايام تشريق و سرانجام بازگرداندن آنها به مكهي مكرمه براي تكميل اعمال حرم، از جمله فعاليتهاي پراهميت و حياتي در جريان حج تمتع بشمار ميآيد، اظهار كرد: شركتهاي متعددي در عربستان زير نظر سنديكاي اتوبوسداران (نقابه السيارات) به اين كار اشتغال دارند و اتوبوسهاي روبسته (مغطّي = مكيّف) و روباز (مكشوف) را تامين ميکند. به گزارش ايسنا، مدير اجراي حمل و نقل ترددي سازمان حج و زيارت نيز در اين نشست با بيان اينکه اصولاً حجاج به سه روش به مشاعر منتقل ميشوند، گفت: اين نظام به صورت يك ردّ (يك نوبت حركت)، ردين (دو نوبت حركت) و ردهاي متعدد تعريف شده است که روش تحويل و بهكارگيري اتوبوسهاي مشاعر براي جابهجايي 100هزار حاجي ايراني به شيوه رد واحد انجام ميشود كه قرار است در حج امسال تغيير كند. محمدعلي ترابيان افزود: نظام رد واحد چنين است كه بيش از 2300 دستگاه اتوبوس براي حدود 100هزار زائر بر حسب ظرفيت كاروانها (بين سه تا شش دستگاه براي هر كاروان) در روز هفتم ذيحجه با نظارت ستاد عمليات حج به مديران كاروان تحويل داده ميشود و تا روز 12 ذيحجه در اختيار آنها قرار دارد تا مسيرهاي عرفات، مشعر و منا را يكبار طي کنند. وي گفت: در اين سيستم براي هر اتوبوس يك بليت به ارزش 360 ريال سعودي حاوي چهار برگ خاص هر مسير در نظر گرفته شده كه نام شركت، شماره اتوبوس، ظرفيت و نام راننده در هر كدام آنها درج شده است. ترابيان ادامه داد: اين بليتها روز ششم ذيحجه از طريق ستادهاي مناطق مكه بين كاروانها توزيع ميشود و روز هفتم ذيحجه مديران به اتفاق خدمه با در دست داشتن بليتها طبق نوبتبندي به موسسه مراجعه و پس از تعيين مرشد با يك وسيله نقليه به محل پاركينگ رفته و اتوبوسهاي مربوطه را دريافت و در حوالي ساختمان محل استقرار در مكه متوقف و راننده را در كاروان جاي ميدهند. نهايتاً پس از پايان خدمات، زماني كه به مكه مراجعت كردند، بليتهاي استفاده شده توسط مدير مهر و امضا شده و به راننده پس داده ميشود. او بيان كرد: مدير همچنين در صورت خرابي اتوبوس براي رفع مشكل با هماهنگي ستاد مكه اقدام ميكند. در همهي اين دوره راننده موظف است كه در اختيار و دسترس مدير كاروان باشد. مدير اجراي طرح حمل و نقل ترددي سازمان حج و زيارت در ادامه با بيان اينکه اصولاً نظام حركت از مكه با مشاعر و بازگشت به مكه در مورد بيشتر كشورها به صورت «ردين» انجام ميشود، گفت: اين به اين معناست که اتوبوسها در اختيار مدير كاروان قرار ندارد، بلكه در اختيار موسسات است. به اين معني كه اتوبوسهاي محدودتري تقريباً دو بار در جابهجايي نفرات به مشاعر شركت دارند و به ازاي هر صندلي، 180 ريال سعودي پرداخت ميشود؛ اما در مورد ايران به دليل لزوم بهرهگيري از اتوبوسهاي مكشوف (روباز) ، نظام «رد واحد» به اجرا در ميآيد و اتوبوس، هر مسير را يك بار طي ميکند. ترابيان همچنين در پايان اظهار كرد: امسال براي رفاه حال زائران ايراني مزدلفه فرش ميشود و يک وعده صبحانهي سبک نيز براي زائراني كه در اين سرزمين وقوف ميكنند، تدارک ديده شده است و در صورت فراهم بودن امکانات صوتي برنامهاي فرهنگي نيز اجرا ميشود. انتهاي پيام