در پي اكران همزمان بيش از 10 فيلم در سينماها، تعدادي از تهيهكنندگان از اين روند گلايه كردند.
پوران درخشنده كه اين روزها فيلم «خوابهاي دنبالهدار» را در اكران سينماها دارد، در گفتوگويي با خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ارتباط با اكران همزمان 10 فيلم عنوان كرد: در شرايطي كه حجم بالايي از فيلمها به طور همزمان اكران ميشوند، سينمادار ناچار ميشود كه سالن خود را به چند فيلم اختصاص بدهد.
وي ادامه داد:در چنين شرايطي كمديهاي سخيف از بيشترين امكانات و سانسها برخوردار ميشوند و فيلمهاي فرهنگي هم ممكن است طي چند سانس محدود به نمايش درآيند و شايد هم در مواردي تنها نامي از آنها برده شود و آن سانسهاي اندك هم به كمديها اختصاص پيدا كند.
اين كارگردان در ادامه ضمن انتقاد از وضعيت اكران ساخته جديدش،گفت: اكنون ما وضعيت بسيار بدي در اكران داريم و به اندازه يك يا چند سالن به ما تك سالن دادهاند. زماني قرار بود فيلم من تابستان اكران شود، اما در نهايت گفتند كه وقت نيست و تا پاييز دست نگه داريم. اكنون هم اين اتفاقي است كه در اكران ميافتد. من فكر ميكنم سينماي ايران بايد از نو مورد نگاهي كارشناسانه قرار بگيرد وگرنه اتفاقي كه اكنون شاهد آنيم به هيچ عنوان درست نيست.
درخشنده همچنين عنوان كرد: اكنون حتي زمان تك سانسها را هم سينمادار تعيين ميكند و هيچ نظارتي روي كار آنها صورت نميگيرد.
وي در ادامه در پاسخ به اين سوال كه چرا تن به اين نوع اكران داده، توضيح داد: وقتي من زمان ديگري براي اكران ندارم ناچارم به همين شيوه راضي شوم. چرا كه در سينماي ما اگر فرصت كافي براي اكران داشت، 10 فيلم همزمان با هم اكران نميشدند.
قليپور: اكران همزمان 10 فيلم يعني ارزش براي آثار قائل نيستيم
قاسم قليپور ديگر تهيه كنندهاي كه اين روزها مستند « آسمان آبي» را در حال نمايش دارد، دربارهي اكران همزمان 10 فيلم گفت: از نظر من به دليل مجموع فعاليتهاي ما طي سالهاي گذشته اكنون سينما رفتن و فيلم ديدن گروهي در جامعه ما به دست فراموشي سپرده شده و يا بسياري با آن آشنا نيستند و جالب آنكه خودمان هم اين شرايط را تشديد ميكنيم و به عنوان مثال در جشنوارهها تلاش ميكنيم كه همه فيلمها حضور داشته باشند.
وي ادامه داد: اگر اكنون 10 فيلم به طور همزمان اكران ميشود، نشان از اين دارد كه براي فيلمها ارزش چنداني قائل نميشوند. از سوي ديگر همانطور كه گفتم آيين فيلم ديدن به صورت دسته جمعي از ياد رفته است و مردم اغلب صبر ميكنند كه سيدي و ديويدي فيلمهاي روي پرده را خريداري كنند،در حالي كه توزيع در شبكه خانگي تنها ميتواند بازتابي از يك فيلم باشد، در غير اين صورت من نميدانم كه چگونه ممكن است به طور همزمان فرد بتواند هم فيلم ببيند و هم به كارها و امور روزمرهاش رسيدگي كند.
قليپور در عين حال گفت: به نظر ميرسد اكنون در عرصهي فرهنگي بيشتر فردگرايي حاكم است، در غير اين صورت، موسسات و نهادهاي متعددي داريم كه هر يك از آنها سالنهاي خوبي دارند كه ميتوان از آنها جهت ديده شدن فيلمها بهره گرفت. البته موسسه «سينما شهر» هم رويكرد خوبي در اين زمينه دارد و در كل اگر خواست جمعي براي تماشاي فيلم باشد، بحث سالن حل شدني است.
اين تهيه كننده در پايان افزود: متاسفانه سينماي ما تا حدي دچار سيستم عشيرهكشي شده و من اميدوارم كه اين مشكل حل شود و سينمادار، پخشكننده مطبوعاتي و سازنده فيلم همه خود را متعلق به يك خانواده بدانند.
فرآورده: سينماي ما گنجايش اكران اين تعداد فيلم را ندارد
مجتبي فرآورده تهيهكننده «ملك سليمان» هم در اين زمينه بر اين باور است كه سينماي ايران گنجايش اين تعداد فيلم را ندارد و با اين شيوه هيچ فيلمي نميتواند اكران قابل قبول و گسترده را تجربه كند.
وي به ايسنا گفت: زماني كه تعداد فيلمهاي در حال اكران افزايش مييابد، به طور طبيعي تعداد سالنهاي هر فيلم با كاهش مواجه ميشود و هيچ فيلمي نميتواند به پتانسيل طبيعي خودش برسد. علاوه بر اين زماني كه چند فيلم متعلق به يك ژانر باشد، قطعا بحث فيلمسوزي رخ ميدهد.
فرآورده به گفته خودش كه اكران فيلمش با 13 سالن آغاز شده و به دليل استقبال اين سالنها افزايش يافته، همچنين عنوان كرد: اگرچه در حال حاضر وضعيت اكران، بد نيست، اما در نهايت اين تعداد سالن، نه براي « ملك سليمان» بلكه براي هيچ فيلمي خوب محسوب نميشود.
وي در عين حال به دايره مخاطبان سينماي ايران اشاره كرد و گفت: مگر مجموعه مخاطبان روزانه سينماي ما چقدر است كه بخواهيم اين تعداد فيلم را به طور همزمان به اكران درآوريم؟
فرآورده در پايان افزود: مسائل مربوط به اكران فيلمها حالت مجموعهوار دارد و نميتوان آنها را به يك مورد خاص محدود كرد. البته با اين وجود تعداد سالنها يكي از موارد مهمي است كه بايد مورد توجه قرار بگيرد و حتي اگر توان ساخت سالنهاي جديد هم وجود ندارد، لازم است حداقل همين سالنهاي موجود به شيوهاي درست هدايت شوند.
طائرپور:« نخودي» دارد زير دست و پا له ميشود
همچنين فرشته طائرپور در گفتوگويي با گلايه از اين شرايط اكران چندي قبل به ايسنا گفت: از هر سينمايي که فکر کند فيلم «نخودي» فقط براي سئانسهاي نيمبهاي صبح سينماست، فيلم را پس خواهم گرفت.
اين تهيهكننده سينما كه فيلم «نخودي» را به عنوان فيلم برگزيده جشنواره فيلم كودك بصورت تكسانس در برخي سينماها به نمايش گذاشته است، ادامه داد: متاسفانه انباشتگي فيلمهاي هجوم آورده به اکران دارد "نخودي" را زير دست و پا و سم اسبان بقيه فيلمها له ميکند.
وي خاطرنشان كرد: اينکه «نخودي» در سئانسهاي نيمبهاي صبح سينماها براي مدارس و مشتريان عادي با موفقيت نمايش خود را ادامه ميدهد، معنايش آن نيست که نميتواند سئانسهاي مناسبي براي خانوادهها در عصرها داشته باشد.
فرشته طائرپور با اظهار تاسف از وضعيت نمايش در سينماها مطرح كرد: متاسفانه بعضي از سينماها که در اين آشفتگي و انباشتگي، اساسا از برنامهريزي متناسب با فيلمها در سالنهايشان جا ماندهاند، يا به سئانسهاي صبح براي «نخودي» اکتفا کردهاند و يا نهايتا يک سئانس ساعت 1 و 2 بعداز ظهرهم به اين فيلم دادهاند که عملا و با توجه به تقارن چنين سئانسي با زنگ تعطيل مدارس، قابل هماهنگي براي هيچ خانواده يا مدرسهاي نيست.
محمد احمدي تهيهكننده «لطفا مزاحم نشويد» نيز به ايسنا گفت: گلايهاي كه در اين باره از آقاي سجادپور و شوراي صنفي نمايش دارم، اين است كه چرا در مدت زماني بسيار كم اين حجم فيلم جديد به نمايش درميآيد؟! 15 روز پس از شروع اكران فيلم ما 11 اثر جديد به اكران درآمد كه من فكر ميكنم سينماي ما پتانسيل اين تعداد فيلم در اين بازده زماني را ندارد و همين موضوع باعث ميشود كه برخي فيلمها بسوزند. به عقيدهي من لازم است كه اين موضوع كنترل شود.
وي ادامه داد:البته در اين زمينه، بخشي از تقصير هم به عهدهي خود ما فيلمسازان و اهالي سينماست، چرا كه خود ما شرايط را خراب ميكنيم. اكنون شرايط كلي خوب است، اما ما نبايد يكباره همهمان بخواهيم كه فيلمهايمان در اين زمان محدود اكران كنيم. ما از اسفند سال گذشته در نوبت گروه «آزادي» هستيم و لازم است كه فيلمهاي ديگر هم براي اكران در نوبت بمانند.
انتهاي پيام