/به بهانه ناياب شدن تندر90 "اي صفر" در بازار/ قانوني كه براي تندر و پرايد متفاوت است!
چندي است كه تندر90 مدل E0 در بازار ناياب شده است. برخي مي گويند توليد آن به دليل نداشتن ترمز ضد قفل (ABS)متوقف شده، اما هنوز اظهار نظر رسمي در مورد علت ناياب شدن اين خودرو در بازار اعلام نشده است. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پيش از اين پليس راهنمايي و رانندگي از توقف شمارهگذاري خودروهايي كه بدون ترمز ABS توليد ميشوند، خبر داده بود. داوود ميرخاني رشتي - عضو انجمن خودروسازان، در اين باره مي گويد: متوقف شدن شمارهگذاري تندر90 مدل E0 علت توقف توليد آن است. تندر90 محصول مشترك ايران و فرانسه به عقيده بسياري از كارشناسان با كيفيتترين خودرو داخلي است، اما تصميم در مورد عدم شماره گذاري آن در شرايطي گرفته شده است كه همين محصول بدون ترمز ضد قفل در اروپا توليد و شمارهگذاري ميشود. توقف توليد تندر90 مدل E0 به دليل نداشتن ترمز ضد قفل در حالي صورت گرفته است كه پرايدهاي بنزينسوز بدون ترمز ضد قفل هم همچنان توليد شده و در بازار خريد و فروش ميشوند. هرچند كه پليس ناجا به صورت غير رسمي از توقف شماره گذاري تمامي خودروهاي بدون ترمز ABS خبر داده، ولي مشاهدات بازار چيز ديگري ميگويد. شايد علت عدم توقف توليد پرايدهاي بدون ترمز ABS تيراژ بالاي اين محصول نسبت به يك مدل خاص از تندر90 باشد. البته واضح است كه جلوگيري از توليد محصولي با تيراژ بالا بسيار مشكلتر از متوقف كردن توليد تندر90 مدل E0 است، اما مگر قانون براي تندر90 و پرايد متفاوت از هم نوشته شده است؟ به گفته كارشناسان، پرايد خودرو محبوب قشر متوسط و يكي از معدود خودروهاي با قيمت كمتر از 10 ميليون تومان در ايران است كه طبق اعلام، در 19 درصد از تصادفات راهنمايي و رانندگي حضور دارد. با همه اين تفاسير به نظر ميرسد اگر بنا بر اجراي قانون است، توقف شمارهگذاري پرايدهايي كه طبق گزارش شركت بازرسي و كيفيت ايران بيكيفيتترين خودرو داخلي است و بعضا بدون ترمز ABS توليد مي شود، بسيار حياتيتر از توقف شمارهگذاري تندرهاي بدون ترمز باشد. انتهاي پيام