گزارشي از بخش خبرگزاري‌ها در نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها

امسال در هفدهمين نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات و خبرگزاري‌ها، خبرگزاري‌ها از نحوه چيدمان غرفه‌ها ناراضي بودند و بارها اعتراض خود را درباره قرار گرفتن در انتهاي شبستان مصلي به مسوولان اعلام كردند، با اين وجود نشان دادند كه مكان غرفه تاثير چنداني در جذب مخاطبانشان ندارد. 

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در بخش خبرگزاري‌ها در نمايشگاه هفدهم، خبرگزاري‌هاي قدس،‌ برنا، شبستان، ايكنا، موج، ايونا، تقريب، ‌ايرنا، مهر، رسا، آريا، فارس و ايسنا حضور داشتند.

بنابر سياست‌هاي اعمال شده در چيدمان نمايشگاه امسال، غرفه‌هاي خبرگزاري‌ها جزو آخرين غرفه‌ها قرار گرفتند تا احتمالا مسوولاني كه به آن‌ها سر مي‌زنند و يا علاقه‌مندان اين رسانه‌ها براي رسيدن به محل اين غرفه‌ها در مسير خود از رسانه‌هاي خارجي،‌ دانشجويي،‌ استاني و روزنامه‌ها نيز بازديد كنند.

البته با وجود همه اين اعتراض‌ها، خبرگزاري‌ها در نمايشگاه هفدهم، توانستند پذيراي مسوولان و نيز بازديدكنندگان باشند و نشان دهند در هر جاي محل برگزاري نمايشگاه باشند بازديد خود را دارند.

امسال شاهد بوديم كه غرفه خبرگزاري فارس از سوي باشگاه خبري توانا اداره مي‌شد؛ البته بايد به غيبت خبرگزاري ايلنا در نمايشگاه هفدهم نيز اشاره كرد.

اما پرويز كرمي - مدير عامل خبرگزاري برنا - اظهار كرد: علي‌رغم اين كه چندين سال است مسوولان دولتي مي‌گويند ايران با توجه به جايگاه ملي و انقلابي خود بايد زبان گويايي در جامعه جهاني داشته باشد اما هنوز از نبود يك مطبوعه در سطح بين‌المللي رنج مي بريم و حل اين موضوع نيازمند تلاشي مضاعف است كه بايد از استعداد جوانان ايران در اين زمينه استفاده شود.

وي در پاسخ به اين سوال كه نمايشگاه مطبوعات چه دستاوردي مي‌تواند براي حاضران داشته باشد گفت: حتما بايد جدي‌تر به موضوع نمايشگاه نگاه كرد و با توجه به اين كه درخواست و مطالبه بايد از طرف فعالان مطبوعات باشد و اين خواسته‌ها توسط متوليان مطبوعاتي در يك فضاي تعاملي و مثبت بررسي و لحاظ شوند.

كرمي با انتقاد از نوع برگزاري نمايشگاه گفت: اگر نقدهاي موجود در يك نشست مشترك بين مطبوعات و متوليان ارشاد به جديت مطرح شود، شايد برداشت‌ها و پيش داوري‌ها از بين برود.

مدير عامل خبرگزاري برنا ادامه داد: در همه كشورها هم‌چون ايران نمايشگاه‌هاي تخصصي، بار توانمندي و علمي بيش‌تري از نمايشگاه موجود ما دارند اما در نمايشگاه مطبوعات ارتباط تعريف شده بين جامعه مطبوعاتي و برگزاركنندگان آن برقرار نيست. دليل آن حضور كمرنگ تشكل‌ها و انجمن‌هاي تخصصي مطبوعات در برگزاري نمايشگاه است كه براي آسيب‌شناسي اين موضوع نيازمند نشست‌هاي جدي‌تر و بيش‌تر بين متوليان امور مطبوعات و مسوولان ارشاد هستيم.

او با بيان اين كه انجمن‌هاي تخصصي چون انجمن خبرنگاران و روزنامه‌نگاران و انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در حد يك غرفه در نمايشگاه هستند گفت: انجمن‌هاي تخصصي ديگر كه بروز و ظهور آن‌ها در برگزاري نمايشگاه كمرنگ است، مي‌توانند به ارتقاي توان و علم روزنامه‌نگاري در ايام نمايشگاه كمك كند كه اين مورد به طور حساب شده ديده نمي‌شود.

وي هم‌چنين اظهار كرد: خيلي از ضعف‌هاي اشاره شده در نمايشگاه‌هاي قبلي هم بوده اما چون يك دبيرخانه دايمي فعال و تعاملي وجود ندارد، هم‌چنان با تكرار آن در دوره‌هاي مختلف نمايشگاه مطبوعات مواجهيم. هيچ جلسه كاري داراي مطالبات مشخص بين ارشاد و انجمن‌هاي صنفي براي برگزاري نمايشگاه در طول بين دو دوره برگزار نمي‌شود.

او با تاكيد بر اين كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و معاونت امور مطبوعاتي زحمت بسياري براي برگزاري نمايشگاه مطبوعات مي‌كشند خاطرنشان كرد: اگر در جامعه از مطبوعاتي‌ها بپرسيم كه يك يا دو مركز علمي آموزشي مطبوعاتي معرفي كنند، قادر به نام بردن آن نيستند. هرچند دفتر مطالعات و برنامه‌ريزي رسانه‌ها به طور محدود در اين زمينه فعاليت مي‌كند اما به طور قطع اين كافي نيست.

وي در ادامه تاكيد كرد: نمايشگاه با وجود ضعف‌هاي موجود، نقاط قوتي هم دارد. زيرا اين گردهمايي نمي‌تواند توسط هيچ يك از مطبوعات به تنهايي صورت بگيرد و ارشاد اين دور هم بودن به طور ساليانه را امكان‌پذير مي‌سازد و هماهنگي‌هاي دشوار براي انجام آن را تدارك مي‌بيند. ظرف نمايشگاه مي‌تواند به مطبوعاتي‌ها در معرفي مطبوعه خود و كسب تجربه در تعامل با ديگر رسانه‌ها كمك كند. در صورتي كه در هيچ جاي ديگر اين موضوع جدي گرفته نمي‌شود.

مدير عامل خبرگزاري موج هم گفت: متاسفانه امسال در زمينه چينش غرفه‌ها در نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌هاي داخلي و خارجي بد سليقگي رخ داده است.

اميني در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا افزود: همانطور كه در يك فروشگاه بايد اجناس گرانبها در ديد مستقيم مردم و خريدار قرار بگيرد، در يك نمايشگاه نيز بايد رسانه‌هاي مادر و به ويژه خبرگزاري‌ها در بهترين مكان نمايشگاه قرار داشته باشند كه متاسفانه در نمايشگاه امسال چنين اتفاقي رخ نداده است.

وي با اشاره به اين كه خبرگزاري‌ها مادر توليد خبر در هر كشوري محسوب مي‌شوند اضافه كرد:‌ در زمينه چينش غرفه‌ها در نمايشگاه امسال از ما نظرسنجي نشد البته برگزاري نمايشگاه زحماتي كشيده شده اما بهتر بود چينش غرفه‌ها با نظرخواهي از شركت‌كنندگان در نمايشگاه انجام مي‌شد.

اميني درباره استراتژي خبرگزاري موج نيز توضيح داد: بسترسازي براي عملي شدن سياست‌هاي اصل 44 قانون اساسي و شفاف‌سازي اطلاعات براي حضور هرچه بيش‌تر بخش خصوصي در اقتصاد كشور استراتژي اصلي خبرگزاري موج محسوب مي‌شود.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۰ آبان ۱۳۸۹ / ۱۴:۳۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8908-06966
  • خبرنگار :