با وجود گذشت يك ماه از الزام خودروسازان؛ پرايد همچنان بدون ترمز ضدقفل هم عرضه ميشود
در حالي كه قرار شده بود تمام خودروهاي توليد داخل از ابتداي مهر ماه امسال به سيستم ترمز ضد قفل (ABS) مجهز شوند، اما ظاهرا اين الزام چندان اجباري نيست! به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با گذشت بيش از يك ماه از اتمام مهلت اعلام شده براي نصب اين ترمزها هنوز هم برخي محصولات داخلي بدون ترمز ضد قفل توليد و روانه بازار ميشوند. چندي پيش ايران خودرو از مجهز شدن تمامي محصولاتش به ترمز ضد قفل خبر داده بود، ولي سايپا به دليل برخي مسائل كه آن را خواست مشتريان ميداند، هنوز نتوانسته است تمام توليدات خود را به اين فناوري مجهز كند. به گفته شفيعي - معاون مهندسي و كيفيت سايپا، هرچند تمام محصولات اين گروه خودروسازي امكان نصب ترمز ضد قفل را دارند، اما هنوز برخي مشتريان درخواست خريد محصولات بدون ترمز ضد قفل خانواده صبا را دارند و به همين دليل هنوز هم پرايدهاي بدون ترمز ضد قفل توليد و عرضه ميشوند. وي با بيان اينكه همه خودروسازان گروه سايپا امكان نصب ترمز ضد قفل روي تمام محصولاتشان را دارند، گفت: در حال حاضر تنها محصولات خانواده صبا در صورت خواست مشتري بدون ترمز ضد قفل توليد ميشود. با اين اوصاف به نظر ميرسد براي مسوولان سايپا هنوز هم خواست بازار مهمتر از توافقهاست و شايد همين دليل باعث شده است كه توليد خانواده صبا بدون ترمز ضد قفل ادامه يابد. البته گويا دلايل ديگري هم براي اين كار وجود دارد؛ براي مثال احتمالا حجم واردات ترمز ضد قفل جوابگوي توليد هر دقيقه يك پرايد نيست. ضمن آنكه برخي مسوولان معتقدند كه اساسا اجبار نصب ترمز ضد قفل چندان موضوعيتي براي تمام خريداران ندارد. نصب ترمز ضد قفل قيمت تمام شده محصولات را به طور متوسط تا 350 هزار تومان - بسته به نوع خودرو - بالا ميبرد؛ ضمن آنكه برخي از كارشناسان عقيده دارند كارايي اين ترمز بيشتر در جادههاي لغزنده است. هيچ كدام از استانداردهاي اروپايي نيز ترمز ضد قفل را براي خودروسازان اجبار نكردهاند. با اين حال از شواهد امر پيداست كه الزام نصب ترمز ضد قفل از ابتداي مهرماه هنوز اجباري نشده است و برخي خودروسازان با بهانههاي مختلف به توليد محصولات بدون ترمز ABS ادامه ميدهند. انتهاي پيام