با حضور175 رسانه فراملي و250 ميهمان با جايگاههاي علمي بالا مانند روساي دانشگاهها و اساتيد جهان اسلام بهترين فرصت براي همكاري بينالمللي رسانههاي داخلي فراهم شده است و به نظر ميرسد غفلت از اين فرصت غيرقابل قبول ترين غفلت رسانهاي باشد.
محمدعلي رامين ـ معاون امور مطبوعاتي و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ـ با حضور در غرفه ايسنا در هفدهمين نمايشگاه بين المللي مطبوعات و خبرگزاريها در گفتوگو با خبرنگار ايسنا، در پاسخ به اين سوال كه عكس العمل شما در برابر گلايههايي مبني بر نامناسب بودن چينش غرفهها گفت: هرآنچه من ميبينم فرصت است و حضور فعال و با نشاط بيش از 2 هزار و 400 رسانه داخلي و خارجي با انگيزههاي مثبت و تلاش جمعي اهالي رسانه براي ايجاد پيوندهاي متقابل است.
او ادامه داد: نمايشگاه نوعي فرصت شناسي و تشخيص افقهاي بلند در عرصه رسانههاي ملي و فراملي است و احساس ميشود بسياري از رسانههاي داخلي براي ايجاد امكان پيوند خود و همكاري متقابل با رسانههاي جهان اسلام حضور جدي دارند.
او در بيان بارزترين ويژگي نمايشگاه امسال اظهار كرد: بيرون آمدن رسانههاي استاني از حاشيه و قرار گرفتن رسانههاي جهان اسلام در پيشاني نمايشگاه و نيز قرار گرفتن رسانههاي فكري فرهنگي كه غالبا رسانههاي دانشگاهي هستند از بارز ترين ويژگيهاي نمايشگاه امسال به حساب ميآيد.
رامين در بخش ديگري از سخنان خود در بيان چگونگي حرفهاي تر شدن رسانههاي ايران گفت: اگر رسانهاي دغدغه دار نيازهاي واقعي و عمومي جامعه باشد و از پرداختن مطالبات گروههاي خاص پرهيز كند و از كار حزبي و گروهي بپرهيزد و منافع عمومي و مصالح ملي را در نظر بگيرد قطعا عموم جامعه از آن حمايت ميكنند و حمايت مردم از يك رسانه به تقويت جايگاه او كمك كرده و ماندگاري آن را تضمين ميكند. پويايي و پايايي يك نشريه وابسته به آن است كه واقعا مردمي و مستقل از گروهها و افراد سياسي و صاحب نفوذ باشد و از وابستگي به باندهاي سرمايه دور شود.
او درباره ارزيابي خود از وضعيت كنوني مطبوعات كشور گفت: بعد از 100 سال كه از حضور مطبوعات در كشور ميگذرد اميدواريم با ايجاد و گسترش نشريات مردمي و فرهنگي نه فقط جامعه ما برخوردار شود بلكه ايرانيان و فارسي زبانان در گستره جهان به خصوص در منطقه بزرگ ايران فرهنگي نيز شاهد شكوفايي رسانههاي ما باشند.
معاون امور مطبوعاتي و اطلاع رساني همچنين درباره ضريب امنيت نقد درمطبوعات خاطرنشان كرد: ضريب امنيت كساني كه با مطبوعات سخن ميگويند بسيار پايين آمده است به دليل آنكه در برخي از رسانهها ظاهرا هيچ تعهدي وجود ندارد كه آنچه گوينده ميگويد و منظور نظر دارد به مخاطب منتقل شود. عدم امنيت مصاحبه شوندگان معضلي است كه به سرعت اعتماد به رسانهها را در ميان مسوولان و شخصيتها تضعيف ميكند.
او در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه به گفته وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در صورت صحبت با برخي پايگاههاي اطلاع رساني كه به دليل گلايه از محل قرار گرفتن غرفه از حضور در نمايشگاه خودداري كردند؟ چرا اينگونه نشد گفت: قرار نيست وزير در مورد جزئيات هر نمايشگاه مسئوليت بپذيرد و ورود داشته باشد وقتي وزير افرادي را مسئول كاري قرار ميدهد به آنها اختيار داده و از آنها مسئوليت ميخواهد. به عنوان امور مطبوعاتي مسئول برگزاري نمايشگاه هستم و همه امور را ميپذيرم و تصميمات را من اتخاذ كردهام و در اين زمينه هيچ كس را به جز رسانههاي صهيونيستي و استكباري ممنوع و محروم از حضور در نمايشگاه نكرديم. اما در عين اينكه كسي محروم نشده است هيچ كس نيز مجبور به حضور نيست.
به گفته رامين اگر يك رسانه ابزار اطلاع رساني و ارتباط جمعي است بايد از حضور دو هزار و 400 رسانه خارجي و داخلي ديگر در نمايشگاه بهره بگيرد و حضور خود را در ميان آنها غنيمت بشمارد. هم اكنون دهها رسانه ديجيتال و پايگاه اطلاع رساني در نمايشگاه حضوري فعال و پرنشاط دارند و عدم حضور چند سايت مدعي، خلايي براي ساير پايگاههاي اطلاع رساني به وجود نميآورد.
وي همچنين اظهار كرد: راهبرد نمايشگاه اولويت دادن به رسانههاي رسمي است حال اگر چند رسانه غير رسمي مانند پايگاههاي اطلاع رساني كه در عين حال كه مجاز به انتشار هستند اما به عنوان رسانههاي ملي مانند خبرگزاريها رسميت ندارند اين چند رسانه اگر خود را در حد و اندازه خبرگزاريهاي رسمي تلقي كرده و انتظار داشته باشند هيچ تفاوتي بين آنها قائل نباشيم انتظار بيجا و نوعي افزون خواهي است.
منطق قانون ميگويد كه تسليم زياده خواهي نشويم و حقوق خبرگزاريهاي رسمي را پاس بداريم و آنها را از رسانههاي غير رسمي متمايز بدانيم.
رامين ادامه داد: همان چند پايگاه اطلاع رساني كه مدعي تحريم نمايشگاه بودند دو روز پيش در غرفه نشريه پنجره حاضر شده و با خود و ديگران به مناظره و گفت و گو پرداختند. اگر ميخواستند واقعا نمايشگاه را تحريم كنند لابد ...
وي افزود: تمام فضاسازيهاي اين چند پايگاه اطلاع رساني در خلل روزهاي برگزاري نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاريها بايد توسط خود رسانهها و به خصوص خبرگزاريها ارزيابي شود كه چرا و با چه منطقي چند پايگاه اطلاع رساني به جاي اينكه انبوه اطلاعات مفيد، لازم و ارزشمند نمايشگاه را به اطلاع مخاطبان خود برسانند صرفا انرژي و توان خود را براي فضاسازي عليه نمايشگاهي به كار گرفتهاند كه فقط رسانههاي صهيونيستي و استكباري را تحريم كرده است.
انتهاي پيام