استاديار دانشگاه سيستان وبلوچستان: حدود 25درصد مساحت ايران در زمره اراضي بياباني و شنزار قرار دارد

استاديار جغرافيا و برنامه‌ريزي محيطي دانشگاه سيستان و بلوچستان گفت: حدود 25 درصد از مساحت کشور ايران به دليل قرار گرفتن روي کمربند خشک و بياباني جهان در زمره اراضي بياباني و شنزار قرار دارد.

دکتر تفي طاوسي در گفت ‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، منطقه سيستان و بلوچستان، افزود: منطقه سيستان با مساحتي بالغ بر 15 هزار کيلومتر مربع در شمال استان سيستان و بلوچستان واقع شده و ويژگي‌هاي اقليمي و طبيعي آن بيانگر حاکميت شرايط بياباني در اين منطقه است.

عضو هيات علمي دانشگاه در ادامه اظهار كرد: اين منطقه با توجه به وجود پرفشارهاي شمال و کم فشارهاي جنوب و ايجاد بادهاي 120 روزه در معرض سيستم‌هاي گرد وغبار است.

به گفته وي در سال‌هاي خشکسالي و به تبعيت از آن کاهش آب رودخانه هيرمند و خشک شدن درياچه هامون، بر شدت و وسعت گرد و غبار و همچنين تعداد روزهاي غباري در منطقه افزوده شده و شرايط زيستي را براي ساکنان آن با مشکل جدي روبه‌رو کرده است.

وي بيان کرد: گرد و غبار منطقه سيستان ارتباط مستقيمي با بارندگي و دبي آب رودخانه هيرمند به عنوان شاهرگ حياتي تالاب هامون دارد.

طاوسي ادامه داد: نتايج حاصله در منطقه سيستان نشان داده است به طور متوسط بيش از نيمي از ايام سال را روزهاي همراه با گرد و غبار تشکيل مي دهد و بين تعداد روزهاي گرد و غباري و تعداد روزهاي باراني و دبي وارده به درياچه هامون ارتباط معکوس و معناداري وجود دارد.

عضو هيات علمي دانشگاه در پايان اظهار كرد: دشت سيستان با بارندگي کمتر از70 ميليمتر يکي از نواحي خشک کشور به حساب مي‌آيد که وجود درياچه هامون در اين منطقه تا حدودي از خشکي هوا کاسته و به نوعي محيط مطلوبي را براي ساکنين اين منطقه ايجاد کرده است.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۴ آبان ۱۳۸۹ / ۱۳:۲۱
  • دسته‌بندی: استان ها
  • کد خبر: 8908-02909
  • خبرنگار :