/رفتار اقتصادي خانوارها همگام با يارانه‌ها/ دلخوش: ولخرجي را كنار گذاشته نيازهاي خود را اولويت‌بندي كنيم

مردم با تقسيم‌بندي نيازهاي خود به ضروري و غير ضروري در هنگام هدفمند كردن يارانه‌ها در هزينه‌هاي خود تعديل ايجاد كنند.

مرتضي دلخوش ـ كارشناس اقتصادي ـ در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با تاكيد بر اينكه آزادسازي انرژي بايد خيلي وقت پيش آغاز مي‌شد، تصريح كرد: در هر كشوري كه يارانه وجود دارد، رانت نيز وجود دارد ايران به دليل اجراي سيستم رانتي در تجارت جهاني جايگاهي ندارد و شرط ورود به آن نيز حذف يارانه‌هاست.

وي با بيان اين‌كه هنوز نحوي شكل گرفتن و اجراي قانون هدفمندسازي جاي بحث دارد، تصريح كرد:‌ در كشور ما به دليل فعال بودن بعد رواني در سطح جامعه، بايد يارانه‌ها را كم كم حذف كنيم.

اين كارشناس اقتصادي درباره رفتار اقتصادي خانوارها در مواجه با اجراي اين قانون اظهار كرد:‌ خانوارها بايد الگوهاي مصرف خود را به نيازها و هزينه‌هاي ضروري و غير ضروري تقسيم‌بندي كنند. در نيازها و هزينه‌هاي ضروري مثل خوراك، پوشاك، حمل و نقل و انرژي نمي‌شود تغييري ايجاد كرد ولي در تامين نيازهاي غير ضروري بايد الگوهاي صحيح مصرف را تمرين كنيم.

وي ادامه داد: علاوه بر فرهنگ‌سازي و الگوسازي براي كنترل انرژي، خانوارها بايد در هزينه‌هاي خود تعديل ايجاد كنند و با ساماندهي هزينه‌هاي غير ضروري خود، از شدت فشارهاي صد درصدي كه با اجراي اين قانون بر دوششان تحميل مي‌شود، بكاهند. هزينه‌هاي مثل مسافرت، رفتن به رستوران، كلاس‌هاي آموزشي و مواردي از اين دست بايد تعديل شود.

دلخوش افزود: با توجه به اينكه هزينه‌هاي حمل‌ونقل طبق آمار بانك مركزي 8 تا 9 درصد هزينه‌هاي كل خانوار است با‌ آزادسازي انرژي اين هزينه‌ها بالا مي‌رود و خانوارها بايد بيشتر از حمل و نقل عمومي استفاده كنند. حذف هزينه‌ حمل‌ونقل امكان‌پذير نيست ولي با توجه به اين‌كه لازمه اصلاح اقتصاد ما سختي كشيدن است، بايد اين سختي‌ها را تحمل كرد.

وي در پايان با ارائه‌ توصيه به خانوارها گفت: همزمان با اجراي اين قانون ضمن در نظر گرفتن واقعيات، بايد يكسري كارها را رعايت كنيم و در هزينه‌هاي خود تعديل ايجاد كنيم. ولخرجي، اصراف و چشم و هم چشمي را كنار گذاشته و نيازهاي خود را اولويت‌بندي كنيم. با توجه به درآمدهاي محدود نبايد بدون برنامه در جهت برطرف كردن نيازهاي خود برآييم. البته نقش زنان را نيز نبايد در مديريت هزينه‌هاي خانوار ناديده گرفت.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۹ آبان ۱۳۸۹ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8908-01623
  • خبرنگار :