رييس اتاق بازرگاني ايران با هشدارهايي نسبت به رقابتهاي مخرب برخي از صادركنندگان ايراني در كشورهاي هدف متذكر شد كه با اين اتفاق ممكن است صادركنندگان ايراني بازار كالاهاي خود را از دست دهند.
به گزارش خبرنگار بازرگاني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمد نهاونديان كه در همايش روز ملي صادرات سخن ميگفت، در سخناني عنوان كرد: بيش از يك دهه است كه ما جهش صادراتي را در دستور كار كشور خود داريم و اين تعبير براي اولين مرتبه در برنامه سوم توسعه به كار رفت.
وي در ادامه با اشاره به بحث ماندگاري در بازار صادراتي افزود: در بازار جهاني امروز همه صادركنندگان با چالش ماندگاري مواجه هستند. بعد از بحران جهاني، شركتهاي بزرگ و قوي ناچار شدند قيمت كالاهاي خود را پايين بياورند كه در اين مورد دولتهاي آنان نيز كمك كردند تا تجارت آنها سهم كمتري از كاهش تجارت جهان داشته باشد.
به گفته رييس اتاق ايران، ماندگاري بنگاهها، برند و نام ايراني در بازارهاي هدف صادراتي بايد براي فعالان اقتصادي يك هدف باشد.
وي همچنين در مورد لازمههاي اين ماندگاري اظهار كرد: طبعا براي ماندگاري حتما حضور در زنجيره تامين بازار هدف لازم است. اگر بخواهيم به صورت تك محموله كالايي را صادر كنيم اين كار به منزله پايداري صادرات نيست بلكه بايد با بهبود مستمر كمي و كيفي كالاهاي خود سهمي از بازار كشورهاي هدف را كسب كنيم.
نهاونديان افزود: بايد با نوآوري و كمك به توسعه، مرتبا نسبت به كيفيت كالاهاي خود حساس باشيم، چرا كه لازمه ادامه كار صادرات تاكيد بر همين موضوع است.
* با رقابت مخرب، بازار هدف از بين ميرود
رييس اتاق ايران با بيان اين كه در بسياري از موارد حمايتهاي سياسي تعيين ميكنند بالاخره صادركنندگان كجا بروند، تذكراتي در مورد رقابتهاي مخرب برخي صادركنندگان ايراني داد و متذكر شد: وقتي بازاري براي ما باز ميشود، چند شركت ايراني با هم رقابت ميكنند كه در آن شرايط يا بازار از بين ميرود و يا به دليل پايين آوردن كيفيت براي فروش بيشتر در نتيجه ماندگاري خود را از دست مي دهيم.
وي با تاكيد بر نقش تشكلهاي اقتصادي و بخش خصوصي در اين زمينه بيان كرد: هماهنگي بين كار سياستگذاري و حمايت سياسي و تقسيم كار بنگاهها براي اينكه بدون رقابت مخرب به ادامه كار بپردازيم، برعهده همين تشكلهاي اقتصادي است. كار دولت راهگشايي و كار بنگاه رقابت است. در اين شرايط تشكلات بخش خصوصي هستند كه ميتوانند در بستر آماده شده توسط دولت تقسيم كار بين بنگاهها را انجام دهند.
نهاونديان در ادامه با توجه به سياستهاي ارزي كشور اظهار كرد: سياست ارزي ما بايد حتما با توجه به صادرات مدنظر قرار بگيرد. ما هر چه را ميخواهيم هدفمند كنيم، بايد حتما نرخ ارز را هم هدفمند كنيم.
* گلايه از محقق نشدن يك وعده
وي همچنين به وعده محقق نشده سال گذشته رييس جمهوري در مورد تخصيص دو ميليارد دلار براي راهاندازي مراكز تجاري در كشورهاي ديگر، يادآور شد: تخصيص آن دو ميليارد دلار و تحقق آن ميتوانست يك جهشي براي ما ايجاد كند كه اميدواريم هر چه زودتر تحقق يابد.
* اقدام حقوقي بخش خصوصي در مورد تحريمها
رييس اتاق ايران همچنين در مورد بحث تحريمها گفت: صادركنندگان ما سرداران مقابله با تحريم هستند و بايد همه موانع را از سر راه صادركنندگان برداشت.
وي تصريح كرد: برخلاف آنچه بدخواهان ميگويند، تحريمها ايجاد هزينه و مشكل براي شهروندان ايراني ميكنند و اين تحريمها تعرض به حقوق شهروندان ايراني محسوب ميشود.
نهاونديان در پايان متذكر شد: اتاق بازرگاني وظيفه خود ميداند براي حراست از حقوق اشخاص و بنگاههايي كه مورد تعرض ناشي از تحريمها قرار گرفتهاند از طريق مجامع بينالمللي اقدام حقوقي كند.
انتهاي پيام