رييس موزهي ملي ايران توضيح داد: طرح لوگوي بليت موزه، برپايي غرفههايي در محوطه و برنامهي راهنماها
رييس موزهي ملي ايران گفت: اين موزه براي طرح لوگوي بليتها به وزارت امور اقتصادي و دارايي تقاضا داده است. خبرنگار ايسنا در بازديدي كه از موزهي ملي ايران و منشور كوروش داشت، با مسائلي مانند نبود راهنما براي دادن اطلاعات به بازديدكنندگان، فروش بليت با تصاويري بهجز موزهي ملي و منشور كوروش و برپايي غرفههايي در محوطهي اين موزه كه در آنها، كالاهايي بهجز اقلام فرهنگي فروخته ميشد، روبهرو شد. پس از اين بازديد، رييس موزهي ملي ايران دربارهي اين موضوعها توضيحهايي داد. آزاده اردكاني در گفتوگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دربارهي بليتها و طرح روي آنها كه توسط موزهي ملي به بازديدكنندگان فروخته ميشد، توضيح داد: از آنجا كه اين بليتها تحت عنوان اوراق بهادار هستند، چاپ و انتشار بليت موزهها توسط وزارت امور اقتصادي و دارايي انجام ميشود. البته موزهي ملي ايران تقاضاي خود را براي طرح لوگوي بليتها به آن وزارتخانه اعلام كرده است. رييس موزهي ملي ايران بيان كرد: ما دو طرح، يكي با علامت منشور كوروش و ديگري با لوگوي موزهي ملي براي چاپ روي بليتها پيشنهاد كرديم كه به ما اعلام شد، چاپ ميشود. اين قضيه در حيطهي اختيار موزهي ملي نيست و اميدواريم زودتر بليتها با يكي از اين طرحها چاپ شود و بهدست ما برسد. او دربارهي غرفههايي كه در فضاي باز موزه برپا شدهاند و همچنين ثبت نام براي فروش «سكهي يادبود منشور كوروش با مالكيت معنوي» اظهار كرد: از ابتدا ميخواستيم همهي بخشها فعالانه وارد شوند و بخشهاي خصوصي براي برپايي نمايشگاه وظايفي را برعهده بگيرند. بنابراين تقاضاي همهي شركتهايي كه اكنون غرفههايي در محوطهي موزهي ملي دارند، از طريق سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي موزهي ملي آمد و همهي اين بخشها زير نظر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري هستند. بحث ثبت نام براي خريدن سكهي يادبود منشور كوروش نيز ابتكاري است كه توسط بخش خصوصي اجرا شده است و موزهي ملي در آن دخالتي ندارد. اردكاني گفت: با توجه به اينكه در روزهاي تعطيل، تعداد زيادي از مردم به موزه ميآيند و به تسهيلاتي نياز دارند و موزهي ملي نميتواند همهي تسهيلات را فراهم كند، همچنين هيچ رستوران يا غذافروشي در اطراف موزهي ملي نيست و از سوي ديگر، بسياري از بازديدكنندگان موزه دوست دارند، يادگاري از موزه با خود ببرند، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تصميم گرفت، تسهيلاتي براي بازديدكنندگان ايجاد كند و با بخش خصوصي وارد مذاكره شد تا دست كم سطح توقع مردم را بتواند برآورده كند. او با اعتقاد به اينكه مردم از اين روش راضي هستند، ادامه داد: تسهيلاتي كه به بازديدكنندگان داده ميشود، دست بخش خصوصي است. بنابراين براي اينكه تسهيلات بهتري بتوانيم به مردم ارائه دهيم، بايد با بخش خصوصي تعامل داشته باشيم. رييس موزهي ملي ايران در پاسخ به پرسشي دربارهي نبودن راهنما در موزهي ملي و اينكه راهنماها با چه برنامهاي گردشگران داخلي و خارجي را راهنمايي ميكنند؟ گفت: وقتي يك گروه گردشگر خارجي به موزه وارد ميشود، يك تورليدر آنها را همراهي ميكند. اين قضيه نيز مانند بحث بخش خصوصي است كه گردشگران خارجي با راهنماي خود به موزه وارد ميشوند؛ ولي ايرانيها اگر بهشكل گروهي قصد بازديد از موزه را داشته باشند، براساس برنامهريزيها و جدولي كه به همين منظور تهيه شده است، راهنمايي ويژه براي آنها گذاشته ميشود. وي بيان كرد: براي افرادي كه بهصورت انفرادي به موزهي ملي ميآيند، چهار راهنما با رنگ روسري متفاوتي در سالن موزه هستند تا اگر كسي پرسشي داشت، به او پاسخ دهند. در غير اين صورت، بايد براي هريك از بازديدكنندهها، يك راهنما داشته باشيم. او تأكيد كرد: اين وظيفهي موزهي ملي است كه براي گروههايي كه به موزه ميآيند، راهنما داشته باشد. اردكاني با اشاره به افزايش تعداد بازديدكنندگان از موزهي ملي و منشور كوروش در روزهاي گذشته و به پايان رسيدن بروشورها و كاتالوگهايي كه به اين منظور تهيه شده بود، بيان كرد: موزهي ملي ايران بهشكل دائم در حال بهروز كردن اطلاعات است تا بتواند كاتالوگي كامل داشته باشد. رييس موزهي ملي ايران همچنين در پاسخ به اين پرسش كه چرا اطلاعاتي كه بهشكل صوتي در اتاق منشور كوروش به بازديدكنندگان داده ميشود، دست كم به دو زبان فارسي و انگليسي نيست؟ گفت: اولويت نمايش منشور كوروش در ايران، با ايرانيهاست. بنرهايي كه در اتاق منشور و اتاق انتظار نصب شدهاند، به دو زبان فارسي و انگليسي است و كسي نميتواند بگويد نمايشگاه منشور كوروش بدون منبع است،. متن اطلاعات به زبان انگليسي نيز از موزهي بريتانيا گرفته شده است. انتهاي پيام