نشست علمي يادروز حافظ با تقدير از اصغر دادبه، حسن انوري و عبدالعلي دستغيب به عنوان حافظپژوه و معرفي كتاب «راهنماي موضوعي حافظشناسي» كاووس حسنلي به عنوان كتاب سال حافظ برپا شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در فارس، نشست علمي يادروز حافظ كه روز گذشته (سهشنبه، 20 مهرماه) برپا شد، همچنين با انجام سخنرانيهايي همراه بود. ابوالفضل اسلامدوست كه با عنوان «شخصيت هنري حافظ از ديدگاه روانشناسي» در اين مراسم سخن ميگفت، با بيان اينكه هنرمند درهاي جامعه را ميبيند و با آه مظلوم همصدا ميشود و با ظالمان ميستيزد، گفت: او را با سلاح گرم و سرد كاري نيست؛ بلكه او با هنرش در اين راه پيش ميرود و چون گل لطيف است.
وي يادآور شد: حافظ دائم در تلاش و تكاپوست تا جامعه را به حد مورد نظر خود برساند، او همه خصايص هنرمندانهاي را كه يك هنرمند بايد داشته باشد، دارد. برعكس جريان رودخانه و عادات جامعه حركت ميكند و مبتكر و راهبر است، همه چيز دارد و فاش ميگويد كه ميداند و ديگران را به نبرد و مقابله ميخواند. حافظ بدون اطلاع از قواعد نمايشنامهنويسي، تمامي قواعد نمايشنامه را رعايت ميكند.
بنا بر اين گزارش، حجتالاسلام محمدجواد ادبي - رييس انجمن آثار و مفاخر فرهنگي - نيز در اين مراسم با بيان اينكه نسبت ما در دوران جديد با حافظي كه از او شنيدهايم، چگونه است،گفت: حافظ زيبايي و معناي جمال را در برابر زيباييهاي امروز متفاوت ميبيند. در واقع بايد عينك ديدار هستي را در متد حافظ پيدا كرد تا بتوان از كائنات لذت برد.
او افزود: حافظ به ما ياد ميدهد كه در عالم كثرت و فضاي مدرن زندگي امروز چگونه پي معنا باشيم و در روششناسي غزليات حافظ ميتوان عينكهايي را پيدا كرد كه زندگي امروز را با آن ببينيم.
رييس انجمن آثار و مفاخر فرهنگي در پايان گفت: غزليات حافظ را بايد براي نسل امروز سادهسازي و بازپروري كرد.
در اين نشست همچنين عباسعلي وفايي به بررسي جلوههاي هنري تكرار در شعر حافظ پرداخت و گفت: عامل اصلي استفاده از تكرار براي افزايش موسيقي و آهنگين كردن كلمات است و هر شاعر و سخنوري از اين تكرارها بيشتر بهره گرفت، شعر او موسيقي دلانگيزي پيدا ميكند كه باعث جذب مخاطب ميشود.
او در عين حال يادآور شد: البته هر تكراري زيبا نيست؛ اما به لحاظ كيفي، دو نوع تكرار داريم؛ تكرار هنري و ادبي و تكرار مكانيكي و روزمرگي كه اصلاً هنري نيست.
وفايي با بيان اينكه ديدگاه گذشتگان نسبت به تكرار با امروزيها متفاوت است، گفت: تكرار در حوزه آواها و واژهها ارزش هنري دارد؛ برخلاف آنچه گذشتگان فكر ميكردند.
او يادآور شد: حافظ يكي از شاعراني است كه استحكام سخن دارد و تكرار در شعر او عاليترين شعر محسوب ميشود و غزلي از حافظ نيست كه مصراعهاي آن تكرار واژههاي همگوننشده باشد؛ به طوري كه اين واژههاي همگون زيبايي خاصي به شعر حافظ بخشيده است.
ابراهيم قيصري نيز در سخنراني خود با عنوان «غزل ساقينامه» گفت: قديميترين ساقينامه مستقل موجود فارس به خواجه حافظ شيرازي مربوط است و در ديوان او، اغلب غزلياتش حال و هواي ساقينامهيي دارد.
خبرنگار ايسنا از شيراز گزارش ميدهد در حالي كه خبرنگاران حاضر در نشست علمي يادروز حافظ به پوشش خبري اين مراسم مشغول بودند، روابط عمومي استانداري از خبرنگاران خواست براي پوشش خبري كنفرانس خبري اسين چلپي - نواده مولانا - به حافظيه بروند؛ برنامهاي كه پيشبيني و قبلا اعلام نشده بود. با اين حال، خبرنگاران به احترام نوادهي مولانا كه زحمت سفر از قونيه را كشيده بود، به محل آرامگاه حافظ رفتند؛ اما هرچه منتظر ماندند، خبري نشد. خبرنگاران با زحمت بسيار با روابط عمومي استانداري تماس تلفني برقرار كردند كه اعلام شد، «بمانيد، ما ميآييم!»
در حالي كه روابط عمومي استانداري فارس نماينده خود را به آرامگاه حافظ فرستاد؛ اما ساعتي بعد مشخص شد كنفرانس خبري اسين چلپي نيز همانند سخنرانياش در مراسم يادروز حافظ كه شامگاه 19 مهرماه برپا شد، لغو شده است؛ كنفرانسي كه البته در برنامه جاي نداشت و استانداري فارس به جاي ستاد بزرگداشت مراسم يادروز حافظ، آن را اعلام كرد؛ اما برگزار نشد، تا خبرنگاران فرهنگي شيراز سخنرانيهاي علمي حافظپژوهان را هم از دست بدهند!
انتهاي پيام