«نخودي»«راز دشت تاران»«شكارچي شنبه»و«راز موفقيت» برگزيده شدند گــزارشي از مراسم اختتاميه‌ي بيست‌وچهارمين جشنواره‌ي فيلم كودك و نوجوان

بيست‌و‌چهارمين جشنواره‌ي بين‌المللي فيلم كودك و نوجوان با معرفي برگزيدگان به كار خود پايان داد.

***

به گزارش خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم كه شامگاه 20 مهرماه، با حضور هنرمندان، مديران و اهالي شهر همدان برگزار شد، جواد شمقدري در صحبت كوتاهي ضمن تشكر از حضور پرشور مردم همدان و به‌ويژه كودكان اين شهر و جمعيتي كه به صورت ايستاده مراسم را دنبال مي‌كردند، اظهار كرد: از دوستان همداني درخواست مي‌كنم كه جشنواره‌ي كودك در همدان بماند، اما اين كار شروطي دارد و لازم است كه سالني با شكوه‌تر در اين شهر احداث شود.

*شمقدري : هدف ما عظمت و ارتقاء سينما *

وي ادامه داد: از روزي كه تيم جديد مديريتي سينما روي كار آمد همه‌ي ما يك هدف بيشتر نداشتيم و آن هم عظمت و ارتقاء سينما بوده است. سينمايي كه ريشه در ارزش‌ها و انقلاب ايران و اسلام دارد. تمام فيلمسازاني كه امشب و در اين مراسم جايزه مي‌گيرند، پرورده‌ي انقلاب و جمهوري اسلامي هستند و اكنون استقبال باشكوه مردم، وظيفه‌ي ما را سنگين‌تر مي‌كند.

معاون سينمايي در پايان سخنانش گفت: شك نكنيد كه ما ارتقاء و عظمت سينما را به عنوان يك اصل مورد توجه قرار داده‌ايم و به زودي هم سفري داريم كه اميدواريم در قالب آن تفاهم‌نامه‌اي امضا شده و نتايج خوبي براي سينماي كشور داشته باشد.

***

كرم رضا پيريايي ـ استاندار همدان ـ هم اظهار اميدواري كرد: در سال‌هاي آتي هم جشنواره در شهر همدان باقي بماند.

وي در عين حال سه اصل خواست مردم، نياز مردم و مصلحت عموم را سه عنصر‌ تعيين‌كننده در فعاليت‌هاي هنري اين استان دانست و گفت: ما در استان همدان با تمام قوت پاي فعاليت‌هاي هنري ايستاده‌ايم و تلاش مي‌كنيم جشنواره‌هايي در زمينه‌ها و سطوح مختلف برگزار كنيم.

*جلال فاطمي: سينما نيازمند كمي مديريت و ابزار*

در بخش‌هاي ديگر اين مراسم، جوايز برگزيدگان اعطا شده و در موارد متعدد برگزيدگان به صحبتي كوتاه پرداختند.

جلال فاطمي، كارگردان فيلم «نخودي» پس از دريافت جايزه‌ي بهترين فيلم بلند عنوان كرد: مي‌خواهم اين جايزه را با فارابي عزيز كه از اين فيلم حمايت كرد، تقسيم كنم. هم‌چنين از تلاش و حمايت‌هاي فرشته طائر‌پور كه حمايت و انرژيش باعث ساخته‌شدن اين فيلم شد متشكرم و هم چنين حمايت دوستاني كه در ساخت اين فيلم همكاري كردند.

وي هم‌چنين اظهار كرد: فيلم كودك نيازمند حمايت است و نبايد حمايت از سينماي كودك تنها در سطح توليد باشد. به هرحال در اين مملكت نيروي كار و خلاقيت بسيار وجود دارد و تنها به كمي مديريت و ابزار نياز داريم وگرنه هيچ چيز از بقيه كم نداريم.

***

به گزارش ايسنا، در بخش ديگري از اين مراسم از رابعه مدني (مادر امير شهاب رضويان) كه براي اولين‌بار در فيلم ويدئويي «تابستان عزيز» به ايفاي نقش پرداخته بود، دعوت شد تا براي اعطاي جوايز بازيگران كودك به روي سن برود. وي كه از اهالي همدان است، ضمن خيرمقدم به مهمانان از اين‌كه 30 سال به عنوان مربي فرهنگي اين شهر فعاليت كرده اظهار خوشحالي كرد.

امير شهاب رضويان هم به هنگام دريافت جايزه‌ي ويژه‌ي هيات داوران به فيلم «تابستان عزيز» به طنز گفت: طي اين روزها خيلي‌ها وقتي مرا همراه مادرم مي‌ديدند مي‌گفتند كه شما چقدر شبيه هم هستيد و مادرت فقط سبيل تو را ندارد. حال من براي اين‌كه شما در اين باره قضاوت كنيد جايزه‌ام را به مادرم تقديم مي‌كنم.

رضويان در زمان دريافت ديپلم افتخار بهترين فيلمنامه هم گفت: داريوش يكي از پادشاهان ايراني بود كه زماني در همدان بود و طي آن مدت دستور ساخت كتيبه‌اي داده بود، سالها گذشت و داريوش مرد و پس از او خشايار‌شاه به حكومت رسيد و خواست كه كتيبه را از همدان منتقل كند و نشد حال هر وقت كسي توانست اين كتيبه‌ها را جابه‌جا كند مي‌تواند محل جشنواره‌ي كودك را هم از همدان منتقل كند.

***

وي هم‌چنين از عباس فيضي پژوهشگر همداني كه چندي پيش از دنيا رفته ياد كرد و از همه‌ي مديراني كه مي‌خواهند جشنواره را در همدان نگه دارند، تشكر كرد.

***

حسني حلم ـ رييس شوراي شهر همدان ـ هم كه براي اعطاي بخشي از جوايز روي سن رفته بود، از همراهي شهردار و مسوولان همدان كه براي استمرار جشنواره در همدان تلاش مي‌كنند، تشكر كرد.

***

قاسم جعفري، كارگردان «دختران» هم به هنگام دريافت پروانه زرين بهترين فيلم داوران كودك و نوجوان سينماي ايران عنوان كرد: اين اولين جايزه اين فيلم است چرا كه هيچ جشنواره‌اي آن را نمايش نداد.

وي در ادامه از شمقدري براي اين‌كه به فيلم بعدي‌اش كه اثري انتقادي است پروانه‌ي ساخت داده قدرداني كرد، افزود: باور نمي‌كردم كه اين فيلم اين چنين مورد توجه كودكان و نوجوانان قرار بگيرد، چرا كه حتي در زمان اكران هم آن را با محدوديت سني به نمايش در آوردند.

*همداني‌ها زرنگ‌زرنگ هستند*

داريوش بابائيان ـ تهيه‌كننده فيلم «راز دشت تاران» ـ هم در زمان دريافت جايزه‌ي ويژه‌ي هيات داوران به طنز گفت: اصفهاني‌ها زرنگ هستند، اما همداني‌ها زرنگ‌زرنگ هستند كه جشنواره را به همدان آوردند. به هرحال جشنواره مباركتان باشد.

وي در عين حال گفت: گرفتن جايزه‌ از دست منتقدين جايزه بزرگي است كه البته اين فيلم حاصل زحمت من تنها نيست و به همين دليل من از هاتف عليمرداني يكي از كارگردانان فيلم كه در مراسم حاضر است دعوت مي‌كنم به روي سن بيايد.

بابائيان هم‌چنين از سجادپور بابت اعتمادي كه به اين فيلم كرده تشكر كرد و افزود: ساخت «راز دشت تاران» نيازمند جسارت بود كه ما اين جسارت را به خرج داديم و فيلم را ساختيم، اكنون اين اثر گامي در سينماي كودك محسوب مي‌شود.

وي در عين حال گفت: در مراسم اختتاميه‌ي امشب جاي كودكان بسيار خالي بود، كاش اين سالن آنقدر جاي خالي داشت كه 10 يا 20 هزار كودك ميهمان اين مراسم بودند.

***

هاتف عليمرداني هم در صحبتي كوتاه گفت: اين فيلم حاصل دوسال زحمت گروهي 40ـ 50 نفره است و جا دارد كه امشب من از داريوش بابائيان تهيه‌كننده اين كار كه با وجود اين‌كه مي‌دانست اين فيلم به سود مالي نمي‌رسد، پاي آن ايستاد، تشكر كنم و جاي دوست و همكارم محمد لطفعلي را كه هم‌پاي من زحمات زيادي كشيده خالي كنم.

***

قاسم جعفري در هنگام دريافت جايزه‌ي ويژه انجمن منتقدان هم از اين‌كه يك بار انجمن منتقدان به فيلم‌هايش روي خوش نشان داده‌اند، تشكر كرد.

*سجادپور:آسيب‌هاي اجتماعي مورد بي‌توجهي*

عليرضا سجاد‌پور كه براي اعطاي بخشي از جوايز روي سن رفته بود، گفت: من كرماني الاصلم و كرماني‌ها هم دوست داشتن اين جشنواره را برگزار كنند، اما حال كه جشنواره‌ي كودك در همدان برپا مي‌شود از طرف كرماني‌ها هم از اهالي اين شهر و دست اندركاران جشنواره تشكر مي‌كنم و اميدواريم كه اين جشنواره همين جا بماند. ظاهرا شما رفقاي اصلي‌تان را از دور خارج كرده‌ايد.

وي در ادامه به صحبت‌هاي قاسم جعفري اشاره كرد و افزود: واقعيت اين است كه سينماي اجتماعي و به ويژه فيلم‌هايي كه به آسيب‌هاي اجتماعي مي‌پردازند مدت‌ها بود كه مورد بي‌توجهي قرار مي‌گرفتند، اما اكنون يكسال است كه دوباره اين فيلم‌ها مورد توجه قرار گرفته‌اند. ما در اكران عمومي فيلم «دختران» را براي مخاطبان بالاي 13 سال در نظر گرفته بوديم، اما اكنون با توجه به توجهي كه در جشنواره‌ به اين فيلم شده، فكر مي‌كنم كه لازم است ما هم سني كه اعلام مي‌شود را تقليل دهيم، چرا كه گويي بچه‌ها از سنشان جلوتر هستند.

***

جهانگير الماسي هم كه از ديگر حاضران اين مراسم بود، براي اعطاي جوايز بازيگران كودك و نوجوان بخش مسابقه بر روي سن رفته بود ديپلم افتخار بهترين بازيگر كودك را براي فيلم «خواب‌هاي دنباله‌دار» به آرميتا مرادي اعطا كرد و آرميتا به تشكر از زيبا هاشمي بازيگر نقش مقابلش پرداخت و او را به روي سن دعوت كرد.

***

زيبا هاشمي هم ابتدا با حالت معلولان به تشكر از پوران درخشنده پرداخت و پس از مدتي كه همه فكر كردند او معلول است با حالت طبيعي به تشكر مجدد پرداخته و پوران درخشنده را مادر سينمايي خود دانست. پس از اين ايفاي نقش كه بر روي سن صورت گرفته بود، جهانگير الماسي گفت: دلم مي‌خواهد به بازي خوب زيبا هاشمي جايزه بدهم، اما متاسفانه چيزي همراهم نيست و به رسم ياد‌بود سنجاق سينه‌ جشنواره‌ي كودك را كه بر روي كتم است به او هديه مي‌كنم.

***

در ادامه‌ي اين بخش عليرضا مظفري، بازيگر فيلم «راز موفقيت» نيز از هيات داوران جشنواره و مردم همدان كه اين فيلم را بهترين فيلم دانسته‌اند، تشكر كرد.

اما يكي از جالب‌ترين نكات اختتاميه ديشب حركت محمدجواد جعفر‌پور بازيگر فيلم «شكارچي شنبه» بود كه به هنگام رفتن به روي سن راه خود را كج كرده و خود را به پرچم ايران رسانده و آن را بوسيد كه در پي اين حركت معاونت سينمايي از اعطاي هديه‌اي ويژه به او خبر داد.

جهانگير الماسي پس از اعطاي جوايز اين بخش به تمام برگزار‌كنندگان جشنواره خسته نباشيد گفته و افزود: به عنوان يك ايراني وظيفه‌ي خود مي‌دانم يك نكته را گوشزد كنم. وقتي از ميدان امام خميني(ره) همدان كه از نظر بافت شبيه حسن‌آباد تهران است، مي‌گذشتم متوجه شدم كه يك طرف اين ميدان برخلاف سه جهت ديگر به واسطه‌ي ساختمان يك بانك از بافت سنتي خود فاصله گرفته است كه من از مسؤولان اين شهر مي‌خواهم امكاني فراهم كنند تا اين سمت ميدان هم شبيه بافت سه جهت ديگر شود.

***

ناصر رفائي هم به هنگام دريافت پروانه زرين بهترين فيلمنامه براي «خانه امن است» در صحبتي كوتاه گفت: كودكان و نوجوانان ما حاميان اين مرز‌وبوم هستند و من فكر مي‌كنم اگر قرار است هزينه‌اي در اين كشور صرف شود، لازم است كه اين هزينه خرج اين افراد شود تا كشورمان بالاتر رود.

***

سيد احمد مير‌اعلايي ـ مدير بنياد سينمايي فارابي ـ هم كه براي اعطاي جوايز بخش بهترين فيلمنامه روي سن رفته بود، گفت: هركس كه پايين سن نشسته زماني كه مي‌پرسيم آيا ممكن است جشنواره از همدان برود مي‌گويد شايد، اما زماني كه اين بالا مي‌آيد و اين جمعيت و شور و هيجان را مي‌بيند مي‌گويد مي‌گويد محال است.

وي هم‌چنين به ياد زنده‌ياد محمدباقر آشتياني ـ تهيه‌كننده‌ فيلم «راز موفقيت» ـ پرداخت و افزود: او با اين‌كه اهل همدان نبود، فيلمش را در همدان كليد زد تا ثابت كند كه همه جاي ايران براي ما عزيز است.

ميراعلايي ادامه داد: عده‌اي خون خود را داده‌اند تا ما امشب در چنين سالني و يا حتي سالني با ظرفيت نصف اين جشن بگيريم. روزي كه دشمن به ما حمله كرد حتي فكر نمي‌كرد كه ما بتوانيم يك شمع دور هم روشن كنيم، اما عده‌اي خون دادند تا ما به اينجا رسيديم.

***

علي‌ شاه‌حاتمي ـ كارگردان فيلم‌هايي چون «پرواز مرغابي‌ها» ـ هم كه از ديگر حاضران اين مراسم بود براي اعطاي جوايز بهترين كارگرداني بخش ملي به روي سن رفت و عنوان كرد: واقعيت اين است كه انتخاب از ميان اين فيلم‌ها كاري بسيار دشوار بود، چرا كه به غير از چند مورد خاص كه اكثريت آرا به يك فيلم تعلق داشت در بقيه‌ي موارد برگزيدگان به اتفاق آرا انتخاب شده‌اند.

وي هم‌چنين گفت: من از تمام افرادي كه در اين جشنواره فيلم داشته‌اند تشكر مي‌كنم و به شخصه براين باورم كه افرادي كه براي كودكان كار مي‌كنند به خدا نزديكتر هستند و من اميدوارم كه جدا از اين ديپلم‌ها و جوايز، جايزه‌ي اصلي خود را از خدا بگيرند.

***

هاتف عليمرداني ـ يكي از كارگردانان «راز دشت تاران» ـ هم به هنگام دريافت جايزه بهترين فيلم از منظر هيات داوران بخش ملي، جاي همكار خود محمد لطفعلي را خالي كرده و جايزه‌اش را مديون داريوش بابائيان تهيه‌كننده‌ي كار دانست.

***

فرشته طائر‌پور هم به هنگام دريافت پروانه زرين بهترين فيلم براي «نخودي» جايزه‌ي خود را به اكبر نبوي اهدا كرد و اظهار اميدواري كرد كه جشنواره همدان و استانداري همدان براي حمايت از فيلم‌هاي كودك تعريف و تداوم داشته باشند.

وي هم‌چنين اظهار كرد: چه در همدان، چه كرمان، چه اصفهان و چه هرجاي ديگري كه برگزار شود حتي اگر 124 ساله هم شود مانند خود كودكان نياز به مراقبت و محبت دارد.

***

عباس مراديان ـ كارگردان «راز موفقيت» ـ هم پس از دريافت پروانه زرين جايزه ويژه منتخب تماشاگران از اين‌كه توانسته دل كودكان را شادكند خدا را شكر كرد و اين جايزه را حاصل تلاش‌هاي زنده ياد محمدباقر آشتياني، سعيد هاشمي و حسين صابري است.

***

به گزارش ايسنا، اين مراسم با حضور سينماگراني چون رضا ناجي، جليل فرجاد، بهروز شعيبي، جواد عزتي، شهريار بحراني، انسيه شاه‌حسيني، وحيد نيكخواه‌آزاد، پوران درخشنده، مسعود كرامتي، اسماعيل شرعي، سيروس حسن‌پور، محمد شيري، بهرام عظيمي و ... و مديراني چون جواد شمقدري، عليرضا سجاد‌پور، بهمن حبشي، پژمان لشگري‌پور، مسعود احمديان، مهدي مسعود‌شاهي، بابك خانيان، محمدحسن پزشك و ...، جمعي از مسؤولان استان همدان و با اجراي آزاده نامداري برگزار شد.

در بخشي از اين مراسم پس از صحبت‌هاي معاونت سينمايي درباره‌ي لزوم ساخت سالني با شكوه در همدان، پيريايي استاندار همدان از آغاز به ساخت سالني با ظرفيت 1500 نفر در ابتداي دهه فجر خبر داد.

هم‌چنين در ابتداي اين برنامه يك جلد قرآن دو زبانه به يكي از داوران نوجوان يوناني بخش بين‌الملل كه در بدو ورود به ايران قرآن خواسته بود، اعطا شد.

گفتني است، در اين مراسم به دليل ازدحام جمعيت، بسياري ناچار شدند به طور ايستاده برنامه را دنبال كنند.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۲۱ مهر ۱۳۸۹ / ۱۲:۰۵
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8907-13936
  • خبرنگار : 71060