اين بار همه نرسيدند! مسوول تيم خودروخورشيدي دانشگاه تهران درگفت‌و‌گوبا ايسنا: «غزال ايراني»به دليل انصراف تيم‌هاي خارجي در رالي آفريقاي جنوبي شركت نكرد

تيم خودرو خورشيدي «غزال ايراني» كه دو بار به دليل مشكلات حمل و نقل خودرو از حضور در مسابقات رالي بزرگ استراليا بازمانده بود در شرايطي كه اين بار به موقع براي حضور در رالي بزرگ خودروهاي خورشيدي در آفريقاي جنوبي آماده شده بود به دليل انصراف بيشتر تيم‌ها از حضور در رقابت‌ها، بخت حضور در اين مسابقات را هم از دست داد!

دكتر كارن ابري نيا - دانشيار دانشكده مكانيك دانشگاه تهران و مدير پروژه خودرو خورشيدي – در گفت‌وگو با خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اعلام اين مطلب، خاطرنشان كرد: اين مسابقه قرار بود با حضور 10 كشور از تاريخ 21 سپتامبر تا 2 اكتبر 2010 به طول چهار هزار كيلومتر برگزار ‌شود. تيم ما از ماه‌ها قبل خود را شركت در اين مسابقه آماده كرده بود و خودرو نيز تا جده رفته بود كه مطلع شديم ساير كشورها كه براي شركت در رالي ثبت نام اوليه كرده بودند از حضور در اين رالي انصراف داده‌اند، لذا از رفتن منصرف شده و در اين مسابقه كه در واقع برگزار نشد، شركت نكرديم.

وي با بيان اين‌كه در اين مسابقه تنها يك تيم از ژاپن و يك تيم از آفريقاي جنوبي حضور داشت، تصريح كرد: دليل حضور ژاپن در اين رالي مساله ديگري بود، زيرا ژاپن خودرويي طراحي كرده بود و تور دور آفريقا تدارك ديده بود و به اين دليل در آنجا حضور داشت و تيم ديگر نيز چندان قوي نبود كه بخواهيم در كنار آن‌ها در اين رالي شركت كنيم.

گفتني است، خودرو خورشيدي «غزال ايراني 2» توسط تيم دانشجويي خودرو خورشيدي پرديس فني دانشگاه تهران ساخته شده كه تجربه‌ موفق طراحي و ساخت نخستين خودرو خورشيدي خاورميانه (غزال ايراني 1) را در كارنامه خود دارد.

از آغاز پروژه‌ خودرو خورشيدي دانشگاه تهران حدود شش سال مي‌گذرد و بيشتر دانشجوياني كه در ساخت «غزال ايراني 1» مشاركت داشتند با پايان تحصيلاتشان تيم را ترك كرده‌اند و دانشجوياني تازه نفس با اميد و اراده‌اي مضاعف بر پايه‌ تجربه‌ افتخارآميز آنها طرح خودرو خورشيدي غزال را پي گرفته‌اند.

خودرو خورشيدي «غزال ايراني 2» از لحاظ طراحي آيروديناميك به‌طور كلي با خودرو قبلي متفاوت است و موتوري كه بر روي آن نصب شده راندمان بسيار بالاتري دارد.

اين خودرو برخلاف نمونه قبلي شاسي فلزي نداشته و به صورت يكپارچه ساخته شده و به منظور كاهش وزن و افزايش استحكام خودرو در «غزال ايراني - 2» به جاي فولاد از فيبر كربن و سازه‌هاي مخصوصي شبيه لانه زنبوراستفاده شده است.

بازده سلول‌هاي خورشيدي براي غزال ايراني2،‌ 22 درصد است در حالي كه در نمونه سابق اين بازدهي 17 درصد بوده است.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۹ مهر ۱۳۸۹ / ۱۲:۱۶
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8907-12111
  • خبرنگار : 71290