با اشاره به تاخير 4ماهه در ابلاغ آييننامه حمايت از صنايع ريلي؛ پور سيد آقايي: در اين مدت 40دستگاه لكوموتيو چيني خريداري شد
مديرعامل بخش ريلي گروه توليدي مپنا گفت: ظاهرا برخي از سازمانها و نهادهاي دولتي با مذاكرات غير رسمي توانستهاند جلوي ابلاغ آييننامه حمايت از صنايع ريلي را بگيرند. پورسيدآقايي در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: در مدت زماني كه ابلاغ آييننامه حمايت از صنايع ريلي به تاخير افتاده است، حدود 40 دستگاه لكوموتيو چيني خريداري شده كه مستقيم وارد كشور شود. وي با اشاره به اينكه با امضاي وزيران عضو كارگروه توليد، اين مصوبه بايد به عنوان مصوبه دولت قرار گيرد، از تاخير چهار ماهه در ابلاغ اين آييننامه كه توسط تمام وزيران عضو كارگروه نيز امضا شده است، ابراز گله كرد و گفت: مدت زيادي است كه بحث حمايت از صنايع ريلي در كشور مطرح شده است و بر همين مبنا و با يك سال كار كارشناسي، مصوبهاي به تاييد كارگروه حمايت از توليد رسيد كه اگر چه شامل حداقل حمايتها بود و همه خواسته توليدكنندگان را در بر نداشت، اما توانست رضايت نسبي آنها را كسب كند. پورسيدآقايي، از برخي از تلاشها براي خريد واگنهاي مترو از چين خبر داد و يادآور شد: با اين شرايط تمام تلاشهاي توليدكنندگان داخلي براي توسعه اين صنعت از بين خواهد رفت. وي ادامه داد: هر صنعتي براي توسعه نيازمند صنايع پشتيبان است كه اگر صنايع پشتيبان ريلي به دليل واردات بيرويه تجهيزات نو و دسته دوم لطمه ببينند، در بلند مدت توسعه صنايع حمل و نقل ريلي كشور دچار مشكل خواهد شد. او با اشاره به اينكه نميتوان توسعه صنعتي را بر پايه واردات بنيان نهاد، تصريح كرد: اكثر توليدكنندگان صنايع ريلي از واردات بيرويه لطمه خوردهاند؛ به طوري كه يا ورشكست شدهاند، يا در حال از بين رفتن هستند. مدير بخش ريلي گروه توليدي مپنا، با رد اين موضوع كه با ابلاغ اين مصوبه راه آهن در حمل بار و مسافر با مشكل مواجه ميشود، يادآور شد: براساس قانون استفاده از حداكثر توان داخلي عقد قرارداد با شركتهاي خارجي توسط دستگاه هاي دولتي ممنوع است. ضمن اين كه شركتهاي بخش خصوصي نيز ميتوانند با پرداخت تعرفه تعيين شده در آييننامه حمايت از صنايع ريلي به واردات اقدام كنند. انتهاي پيام 1389/07/12 /////12:09:55