عليرضا رييسيان در ارزيابي خود از وضعيت سينما در سال گذشته گفت: بخش مهمي از تعهدات معاونت سينمايي هنوز عملي نشده است.
اين كارگردان سينما در گفتوگويي با خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عنوان كرد: از نظر خود مديران مهمترين اتفاقي كه طي اين مدت رخ داده، رونق در كميت و صدور تعداد بالايي پروانه ساخت براي فيلمهاي غيرتاثيرگذار بوده است. به غير از اين مورد من حتي در اظهارات خود مديران هم نكتهي جديدي نديدم و به طور كل ميتوان گفت كه اوضاع در دورهي مديريتي جديد هم همان روال سابق يعني مواجهه با انبوه توليدات سطحي و كمرنگ شدن سينماي تاثيرگذار و فرهنگي است.
وي در عين حال گفت: نكتهي مهمي كه در اين ميان وجود دارد، بخش تعهدات مديران جديد است كه اين تعهدات هنوز به طور كامل عملي نشده و به اجرا در نيامدهاند و به عنوان شاهدي براي اين ادعا ميتوان به بحث عدم پرداخت حق نمايش فيلمها در سالن شهرستانهاي جشنوارهي فجر اشاره كرد.
رييسيان در بخش ديگري از گفتوگوي خود به امنيت حرفهاي در سينما پرداخته و عنوان كرد:در اين زمينه هم اخيرا با اتفاقات جديدي مواجه بودهايم و لغو پروانههاي ساخت نشان ميدهد كه سختگيري دراين زمينه بيشتر شده است.
كارگردان «چهل سالگي» در ادامه به اختلافات خانه سينما و معاونت سينمايي اشاره و عنوان كرد: در مجموع من مديريت صنفي را هم دراين اتفاقات مقصر ميدانم، چرا كه اگر مديري تاثيرگذار و مستقل در صنف وجود داشته باشد، طبيعتا اين موضوع بر مديريت دولتي و نحوهي تصميمگيريهاي او هم تاثير ميگذارد. به عنوان مثال اگر در مورد انتخاب فيلم اسكاري خانه سينما برخلاف اساسنامه خود را كنار نميكشيد، ديگر دست مديران دولتي براي يك انتخاب فردي باز نبود.
وي در عين حال به ايسنا گفت:اگر مديريت صنفي داراي انديشه و تدبير درست بود، قطعا بر حل مشكلات فرهنگي تاثير ميگذاشت، اما اكنون نه تنها چند سالي است كه اين مشكلات حل نشده، بلكه به نظر ميرسد برنامهاي هم براي حل آنها وجود ندارد.
رييسيان در پايان در ارتباط با دفترچه سياستهاي سينمايي هم گفت: اين دفترچه از اول هم خيلي براي اجرا نوشته نشده بود و در واقع نوعي چراغ سبز بود كه يعني قرار است برنامهاي وجود داشته باشد،در حالي كه برنامهي ارائه شده خيلي قابليت اجراييشدن ندارد، چرا كه اجزاء، ساختار و نحوهي اتصال آن حالت مشخصي ندارد و خيلي نميتوان بر روي آنها تاكيد كرد.
انتهاي پيام