ابوالحسن داودي در ارزيابي وضعيت سينما در يكسال گذشته،معتقد است: از نظر من طي اين مدت در سينما اتفاقي نيفتاده و حداقل در بخش مورد علاقه من يعني در سينماي اجتماعي و سينمايي كه با فكر و انديشه سروكار دارد، اكنون در بدترين شرايط به سر ميبريم.
اين كارگردان سينما در گفتوگويي با خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عنوان كرد: اكنون فيلمهاي سردستي و به تعبيري آبگوشتي، بيشترين حجم اكران سينماها را به خود اختصاص داده و شرايط اكران فيلمها بر همه روشن است.
وي در ادامه با اشاره به آخرين ساختهي سينمايياش «زادبوم» گفت: به شخصه سعي كردم كه فيلمي ملي بسازم و اميدوار بودم كه اين اثر در 30 سالگي انقلاب اعتباري كوچك به دست آورد، اما اكنون يكسال است كه موفق به دريافت پروانهي نمايش نميشود.
اين كارگردان در عين حال به اتفاقاتي كه به تازگي براي فيلم اصغر فرهادي رخ داده اشاره كرد و گفت: اصغر فرهادي براي مواضعي كه صرفا نسبت به موقعيتهاي سينمايي و نه سياسي گرفته بود، با اين محدوديتها مواجه شد، اينگونه بدعتگذاريها در سينماي ايران سابقه نداشته و اين موارد هيچ ربطي به هم ندارند، حتي اگر فردي در صحبتهايش مواضع سياسي هم داشته باشد اين درست نيست كه براي برخورد با او قانوني جديد در زمينه سينما ابداع كرده و همه قوانين قبلي را زيرپا بگذارند.
داوودي در عين حال به مسائل صنفي و مشكلات خانه سينما اشاره كرد و افزود: موقعيت صنفي ما هم اين روزها در هم ريخته و ديگر صنف، آن اتحاد و قدرت قبلي خود را ندارد.
اين كارگردان دربارهي دفترچهي سياستهاي سينمايي و ميزان عمليشدن بندهاي اين دفترچه هم به ايسنا عنوان كرد: به غير از بخشهايي از اين دفترچه كه به محدوديتها مربوط ميشود، و ارتباط صنفي و جايگاه صنف را ناديده گرفته و اختيارات سينماي مستقل و تهيهكننده و كارگردان آن را زيرسوال ميبرد، به نظر نميرسد بند ديگري از اين دفترچه حالت اجرايي پيدا كرده باشد.
ابوالحسن داوودي در پايان تصريح كرد: طي سال گذشته اگر چيزي از سينما كم نشده باشد، فكر نميكنم چيزي به آن اضافه شده باشد، يعني حداقل تا يكسال پيش بخش سينماي مستقل خيلي به نحوهي مديريت سينما ارتباطي نداشت، اما اكنون آن سينما هم با مشكلات متعدد مواجه است و گويي هر روز سينما ضعيف و سطحيتر و روابط آن بيمارتر ميشود.
انتهاي پيام