علي معلم در پاسخ به سجادپور دربارهي بحث اسكار: اگر ايشان از مقررات آگاهي داشتند وارد چنين مباحثي نميشدند
علي معلم گفت: معرفي اينگونه نماينده سينماي ايران به اسكار از سوي اداره نظارت، ممكن است مخاطرهاي بيهوده برايش به وجود آورد. اين تهيه كننده و منتقد سينما در گفتوگو با خبرنگارسينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به صبحتهاي چندروز گذشتهاش درباره انتخاب نماينده ايران به اسكار اظهار داشت: اين صحبتها باعث شده تا در يكي دو روز گذشته دوست عزيزمان آقاي سجادپور در يكي دو مصاحبه با خبرگزاريها و برنامه «هفت» پاسخ دهد كه لازم ديدم چند مورد را اضافه كنم. وي افزود: ايشان فرمودند خودشان مقررات را ميدانند. بر اساس آن چيزي كه من گفتهام اگر ايشان از مقررات آگاهي داشتند وارد چنين مباحثي نميشدند وخود را ملزم به پاسخگويي نميكردند. معلم ادامه داد: ايشان اصرار دارند اينگونه انتقادها را به كل فعاليتهاي معاونت سينمايي تعميم دهند، در صورتي كه اينگونه نيست. بايد توجه داشت انتخاب نماينده سينماي ايران به اسكار در چند سال گذشته در بخش بينالملل بنياد سينمايي فارابي در هماهنگي با جامعه سينمايي كشور توسط گروهي كارشناس صورت ميگرفته است كه خود من سه بار عضو اين كميته بودم و قبل و بعد از معرفي فيلم به اسكار اطلاعرساني شفاف صورت ميگرفت. اين تهيه كننده خاطرنشان كرد: اما تا آنجا كه اطلاع دارم براي امسال كميتهاي معرفي نشده در حاليكه طبق قوانين بايد اعضاي كميته قبل از انتصاب به آكادمي معرفي شوند. ديگر اينكه اين موضوع كه انتخاب نظر جامعه سينمايي هست يا نه و چه كساني در انتخاب آن نقش داشتند؟سوابق انتخابات گذشته در بخش بينالملل بنياد سينمايي فارابي موجود است و بهتر بود ايشان به آقاي اسفندياري مراجعه ميكردند و سوابق اين كار را ميگرفتند تا اشراف بيشتري داشته باشند. وي افزود: حتي اگر خانه سينما هم از معرفي نمايندهاش اجتناب كرده بود باز لازم بود نمايندگان ديگري مستقيما از سوي فارابي براي اين تصميمگيري معرفي شوند تا مشخص شود كه اين كارشناسان مورد قبول هستند يا نه؟ معلم ادامه داد: نكات ديگري هم در خصوص اين انتخاب وجود دارد كه لازم است به اطلاع ايشان برسانم. فيلمي كه معرفي ميشود بايد به زبان مادري آن باشد و ظاهرا فيلم « بدرود بغداد» اغلب به زبان عربي و انگليسي است كه قبلا چنين موردي از سوي كشوري ديگر(فلسطين اشغالي فيلم دسته موسيقي) كه به زبان انگليسي بود و آكادمي اسكار آن را رد كرد. وي با بيان اينكه فيلم معرفي شده بايد جايگاه مورد قبول جامعه سينمايي را داشته باشد تصريح كرد: لازم بود دوستان كميته 9نفره را براي انتخاب تشكيل ميدادند تا كار با شكل قاعدهمندي انجام شود تا اين همه حرف و حديث به وجود نيايد. معلم اظهار داشت: اين كار به خود فيلم « بدرود بغداد» هم به عنوان يك اثر خوب آسيب ميزند و باعث ميشود به اين شكل در اكران عمومي سوزانده شود و هويت اصيل فيلم كه جزو آثار نوجوي سينماي ايران است آسيب ببيند و در حالي كه به گفته سازندگانش يك اثر مستقل است شائبه تصميمگيري ازبالا را تقويت كند. ضمن اينكه تهيه كننده دولتي فيلم خودش جزو تصميمگيرندگان بوده است. وي ادامه داد: اي كاش فيلم « بدرود بغداد» به همان شكل قاعدهمند گذشته انتخاب ميشد تا مخاطره كمتري براي حضور در مرحله نهايي داشته باشد. معلم افزود: اظهارنظر حقير در جهت زيرسوال بردن فيلم و جايگاه دوستان مدير نبوده است بلكه در جهت رعايت قواعد و صيانت از سينماي ايران است. معلم اظهار داشت: آقاي سجادپور ميگويند اعتراضها به دليل دلخوري از عدم انتخاب فيلمهاي ديگر است در حالي كه در سالهاي گذشته هم رقبايي بودند، ولي اعتراضي از سوي كساني كه كارشان انتخاب نميشد وجود نداشت و امسال هم زمان كافي براي معرفي افراد و تعامل وجود داشت و بهتر بود با گروهي كه خودشان تشكيل ميدادند فيلمي را انتخاب ميكردند تا چنين صحبتهايي پيش نيايد. در مجموع اينكه اداره نظارت نماينده سينماي ايران را به اسكار معرفي كند اقدام پسنديدهاي نيست. انتهاي پيام