پرونده «هوو»ها در چين هم مطرح است؟ چيني‌ها هم به ضعف سيستم ترمزهاي كاميون‌هاي خود اعتراف كردند!

بر اساس آمار منتشر شده 118 نفر در پي وقوع تصادفات رانندگي در سال 2007 ميلادي و 255 نفر هم در سال 2008 ميلادي در تصادفات جاده‌اي و بزرگراهي ايران بر اثر تصادفات يك نوع كاميون سنگين كه از «چين» صادر مي‌شود. پس از تحققات و بررسي‌هاي منسجم و عميق كه توسط دپارتمان‌هاي مربوطه در چين صورت گرفت، كارشناسان خودرو به اين نتيجه دست يافتند كه امنيت سيستم‌هاي ترمز اين كاميون‌ها و نقص و اشكال در ترمزها كه به واسطه حمل و بارگيري بيش از حد است به طور مستقيم اين حوادث رانندگي را رقم زده است.

به گزارش سرويس «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سايت چاينا تراكس اعلام كرد: امنيت كاميون‌هاي چيني براي اولين بار در اين كشور مورد توجه قرار گرفت، در مقايسه با كشورهاي توسعه‌يافته كه مرگ افراد در پي وقوع تصادفات با خودروهاي موتوري در آن‌ها كمتر از دو درصد در جهان است، چين رقم هشت درصد را دارد.

اولين بار هم كه اين اخبار منتشر شد، مشكل امنيت اين كاميون‌ها بلافاصله در صنعت كاميون‌سازي چين مورد توجه ويژه‌ قرار گرفت.

بر اساس آمارهاي سال 2007 ميلادي، گستره صادرات خودروهاي چين در بيش از 179 كشور يا به عبارتي سراسر جهان است، اگر چه بازارهاي صادرات كاميون اكثرا در كشورهايي همچون كره شمالي، پاكستان، سوريه، آلباني، ناميبيا، سودان، گوآتمالا، عربستان سعودي، كويت، مالزي، زيمباوه و ساير كشورها و مناطق توسعه نيافته است.

به دليل اين كه اقتصاد درحال توسعه اين كشورها و قدرت مالي و خريد ضعيف است، بسياري از مصرف‌كنندگان متقاضي خودروهايي با قيمت پايين هستند كه در نتيجه باعث مي‌شود تا تعداد زيادي كاميون‌هايي فاقد ارزش و با فن‌آوري بي‌كيفيت وارد بازار واردات آنها شود كه اگر اين رويه به همين منوال ادامه يابد، ممكن است منافع كلي صنعت خودروسازي چين را از بين ببرد.

«سانگ جيان»، معاون موسسه توسعه مهندسي اتومبيل چين در دانشگاه «گينگ هو» با انجام تجزيه و تحليل و بررسي در اين مورد يادآور شد كه علت اصلي تصادفات كاميون‌هاي چيني نقص ترمز است، يكي از دلايل عمل نكردن ترمزها كيفيت سيستم‌ ايمني بوده و ديگري ناشي از اضافه بار است كه به طور حتم باعث نقص و حتي از كار افتادن ترمز مي‌شود.

به گزارش ايسنا، فن‌آوري‌هاي بسياري در زمينه ترمز در بازار وجود دارد، اما چين به فن‌آوري بسيار خاصي همچون WEVB نيازمند است.

اين واژه مخفف «فن‌آوري ترمز قدرت سوپاپ دود» است. البته نام كامل «EVB» از ترمز سوپاپ دود گرفته شده است. W نيز مربوط به واژه Weichai است؛ چرا كه اين فن‌آوري توسط اين كارخانه آورده شده و گسترش يافته و هم اكنون در محصولات Weichai استفاده مي‌شود.

اين فن‌آوري توليد خود كشور چين است و تحت حمايت ثبت اختراع چين قرار دارد و براي محصولات داخلي بكارگيري مي‌شود.

وي هونگ لينگ، مهندس خودروسازي شانگ‌ژي در اين خصوص گفت: سيستم‌ ترمز WEVB يك كمك كننده سيستم‌ ترمز است كه بر پايه دستگاه سنتي ترمز يدكي اگزوز پروانه‌اي ساخته شده است. اين دستگاه پس از آن به بالا بردن بازده ترمز موتور كمك مي‌كند.

به گزارش ايسنا، وي افزود: در بخش توليد كاميون‌هاي سنگين خودروسازي شانگ‌ژي اكثرا از سيستم‌ پيشرفته WEVB كه نقش كاملي در بازار صادرات ايفا مي‌كند، استفاده مي‌شود. بعلاوه، اين خودروسازي از يك سيستم‌ پيشرفته ترمز براي تامين ايمني رانندگان استفاده كرده و آن‌ها را بر مبناي قوانين زيست‌محيطي و شرايط جغرافيايي كشورهايي كه به آن‌ها محصولاتش را صادر مي‌كند، تطبيق مي‌دهد.

همچنين اين كارخانه از سيستم‌ پيشرفته ترمز كمكي ABS به منظور افزايش ثبات ترمز خودرو، كاهش فاصله ترمز، بهبود وضعيت پوشش تاير استفاده مي‌كند تا رضايتمندي مصرف كننده را جلب كند.

به گزارش ايسنا، وي خاطرنشان كرد: كارخانه شانگ‌ژي به ما نمونه خوبي براي حل مشكل ايمني خودروها مي‌دهد و ما اميدواريم كه حوادث امنيتي در رانندگي در ايران بتواند به موسسات صادر كننده كاميون‌هاي چيني هشدار لازم را بدهند.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۲۸ شهریور ۱۳۸۹ / ۱۶:۰۳
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 8906-17570
  • خبرنگار : 71129