علت تصادفات«هُوو»ها اززبان مديرعامل معاينه فني تهران: چرا تصادفات خونين براي كاميونهايي با تريلرهاي غيرمجاز تكرارنمي‌شود وزارت راه مسوول معاينه فني كاميونهاست

مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران گفت: مهمترين مشکل «هُوو» نقص در سيستم ترمز آنهاست.

مهندس وحيد نوروزي در گفت‌وگو با خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: متاسفانه اکثر «هُوو»هاي وارداتي بدون سيستم ترمز ABS وارد شده‌اند.

وي تصريح كرد: امروزه سيستم‌هاي ترمز زيادي در بازار خودروهاي سنگين دنيا وجود دارد كه از جمله سيستم EVB) Exhaust Valve Brake) که متاسفانه برخي سازندگان چيني يا از آن استفاده نکرده و يا از مدل‌هاي ارزان و کم اطمينان آنها استفاده مي‌کنند.

وي افزود: اين خودرو در سراشيبي مشكلاتي را به لحاظ ايستايي دارد و باعث مي‌شود تا ترمز از كار بيافتد. همچنين ظرفيت باد ترمز اين کاميون با چند ترمز پياپي كاهش يافته و كارايي ترمز ازبين مي‌رود و متاسفانه سيستم ترمز اين خودرو در سرازيري‌ها با بار 22 تن به بالا خصوصا در مناطق گرمسير و در تابستان عملا کارايي خود را از دست مي‌دهد و راننده بايد تنها با دنده کشنده را کنترل کند.

مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران با اشاره به اين كه «هُوو» نيز يکي از کاميون‌هايي است که به اين سيستم مجهز نبوده است، افزود: اين سيستم به نوعي کمک ترمزي محسوب مي‌شود که توانايي ترمز موتور را افزايش داده و زماني که کار چنداني از ترمز چرخ ها بر نمي‌آيد، باعث مي‌شود تا کاميون حتي با بار سنگين نيز متوقف شود.

وي با تاكيد بر اين كه کاميون «هُوو» با 40 تن بار و 7 محور، پذيرش نيروهاي جانبي وارده از سوي يدك را ندارد و به اين لحاظ داراي مشكلات فراواني است، افزود: در برخي از كشورهاي شرقي از اين کاميون تنها به عنوان كاميون با ظرفيت‌هاي پايين‌تر استفاده مي‌شود.

مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران در پاسخ به سوالي در خصوص اين كه گفته مي‌شود که دليل اصلي تصادفات «هُوو» استفاده از تريلرهاي غيراستاندارد است، به ايسنا گفت: هر چند بحث تريلرهاي غيراستاندارد موضوعي است که بايد حتما مورد توجه مسوولان قرار گيرد اما بايد اين سوال را پرسيد که چرا تصادفات مذکور براي ساير کاميون‌هايي که از تريلرهاي غيرمجاز استفاده مي‌کنند، نيفتاده است؟ اين خود نشان دهنده عدم توانايي «هُوو» براي کنترل شرايط بحراني به خصوص در سراشيبي‌هاست.

وي تصريح كرد: عيب ديگر «هُوو» مجموعه سيستم باد آن و خصوصا پمپ باد است که در سراشيبي‌ها و بالاخص زماني كه ترمز پشت سر هم استفاده شود بلافاصله باد کم مي‌کند و پمپ باد هم کارايي لازم را ندارد. در اين ميان اکثر رانندگان اقدام به دستکاري سيستم باد کشنده‌هاي خود کرده‌اند که باز به جهت کيفيت پايين شلنگ‌هاي باد و عدم تحمل فشار بالا شاهد نشتي آنها خواهيم بود و اين يعني رفتن به استقبال تصادف‌هاي مهيب!

مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران با اشاره به اين كه «هُوو» كشنده سنگين بياباني با بارهاي زمخت و نامتجانس نيست، افزود: اين خودرو با اين شرايط خاصي كه دارد به درد دوندگي بيشتر و بارگيري کامل قطعا نمي‌خورد و در بهترين حالت مي‌تواند به عنوان تريلر کفي کانتينر ‌بر كار كند كه با توجه به وزن کمتر بار در نهايت مناسب رانندگاني خواهد بود که به رانندگي به عنوان يک شغل ثابت و هميشگي نگاه مي‌کنند و مي‌خواهند که کاميونشان در وضعيت مناسبي نگهداري شود.

وي در خصوص معاينه فني خودروهاي هوو نيز گفت: برخي مصوبات فعلي مسووليت معاينه فني خودروهاي سنگين برون‌شهري را از ستادهاي معاينه فني شهرداري‌ها سلب كرده‌اند و به وزارت راه محول كرده‌اند.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۲۷ شهریور ۱۳۸۹ / ۱۴:۲۸
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 8906-16662
  • خبرنگار :