وزير صنايع و معادن: تمركز توليد تندر90 منتفي است شركت واسطه بايد از قرارداد تندر90 حذف شود واگذاري ايران خودرو و سايپا بهترين نوع واگذاري بود

توليد تندر90 در دو خودروساز ايران خودرو و پارس خودرو ادامه خواهد يافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي اكبر محرابيان ـ وزير صنايع و معادن ـ در نشستي خبري در خصوص وضعيت ادامه توليد تندر90 خاطرنشان كرد: ما براي ادامه توليد تندر90 سه شرط داريم اول آنكه طبق مفاد قرارداد، توليد اين خودرو طبق روال فعلي بايد توسط دو شركت ايران خودرو و پارس خودرو انجام شود.

وي ادامه داد: دوم اينكه تندر90 بايد به سرعت داخلي‌سازي شود در واقع اين پذيرفته نيست قطعاتي كه توسط صنعتگران داخلي امكان ساخت آن‌ها وجود دارد وارد شود.

وي تصريح كرد: شرط سوم حذف واسطه‌ها از اين قرارداد است. در واقع مجموعه اين دو خودروساز نمي‌پذيرند كه يك شركت بازرگاني در وسط كار قرار گرفته و از واسطه‌گري سود هنگفت دائمي ببرد. اين سه شرط در حال تحقق بوده و پس از آن رشد توليد تندر90 محقق خواهد شد.

محرابيان همچنين در پاسخ به سوالي در خصوص ايجاد قطب‌هاي جديد خودروسازي در كشور گفت: پيشنهاد مي‌كنم خودروسازهاي كوچك اقدام شده و تبديل به يك كنسرسيوم با ظرفيت بالا شوند. به طور كلي شكل‌گيري قطب‌هاي سوم و حتي چهارم خودروسازي به نفع كشور است.

وي افزود: با خودروسازهايي كه با تيراژ دوسه هزار دستگاه در سال توليد مي‌كنند امكان ارتقاء صنعت خودرو وجود ندارد. بنابراين بنده براي ايجاد يك خودروساز بزرگ جديد اعلام آمادگي كرده و تمام حمايت‌هاي ممكن را در اختيار بخش خصوصي قرار مي‌دهيم.

وزير صنايع و معادن همچنين در خصوص ابطال واگذاري سهام سايپا و ايران خودرو خاطرنشان كرد: واگذاري شركت‌هاي خودروساز در مقايسه با ديگر واگذاري‌ها و همچنين با توجه به اهداف دولت، مجلس و نظام بهترين نوع واگذاري‌ها بوده است زيرا هم به اهل فن و دلسوزان واگذار شده و هم واگذاري به بخش خصوصي واقعي بوده است.

وي ادامه داد: ايرادهايي در اين خصوص مطرح شده كه خودروساز مدرك خود را مقداري ديرتر ارائه داده است كه مقرر شد بررسي شود كه آيا اصل واگذاري با چند ساعت تاخير در تحويل مدارك باطل مي‌شود يا نه؟ و اينكه اگر ابطال شود ممكن است در آينده نوعي شبه دولتي سازي صورت بگيرد و آيا اين درست است يا نه؟

وي افزود: در مجموع نظر كارشناسان و دلسوزان اين بود كه اين نوع واگذاري، واگذاري خوبي بوده اگر مسائل حاشيه‌اي آن حل شود.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا از سطح كيفيت خدمات پس از فروش خودروها رضايت داريد يا نه گفت: موضوع خدمات پس از فروش موضوعي نيست كه بتوانيم بگوييم به نقطه خوبي رسيده‌ايم و اگر20 سال ديگر نيز كار كنيم نياز به ارتقاي اين حوزه داريم. بنده از سطح خدمات پس از فروش راضي نيستم و اگر20 سال ديگر نيز سوال كنيد مي‌گويم راضي نيستم زيرا روزي كه وزير صنايع و معادن در اين زمينه راضي شد منحني رشد صنعت به سمت پايين نزول مي‌كند.

محرابيان در خصوص احتمال افزايش قيمت خودرو پس از اجراي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها خاطرنشان كرد: پس از اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها تغييري در قيمت گذاري‌ خودرو نخواهيم داشت در واقع فعلا در اين زمينه پيش‌بيني نشده است.

وزير صنايع و معادن در خصوص ممنوعيت واردات خودرو گفت: ثبت سفارش واردات خودرو ممنوع نبوده و آزاد است با اين حال آيين‌نامه‌اي تدوين شده كه طبق آن واردكنندگان مانند توليدكنندگان داخلي ملزم به ارائه‌ خدمات پس از فروش مناسب شده‌اند.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۲۷ شهریور ۱۳۸۹ / ۱۴:۱۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8906-16584
  • خبرنگار : 71186