با تقدير از برگزيدگان يازدهمين جشنواره بين‌المللي «رويان» نخستين جايزه علمي دكتر كاظمي به يك دانشگر برجسته دانشگاه MIT اعطا شد

يازدهمين جشنواره بين المللي تحقيقات باروري و سلول‌هاي بنيادي رويان شامگاه پنج شنبه با تقدير از برترين‌ها در دو بخش بين المللي و داخلي در محل پژوهشگاه رويان جهاد دانشگاهي به كار خود پايان داد.

به گزارش خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اين مراسم كه با حضور دكتر محمد حسين يادگاري، رييس جهاد دانشگاهي و جمعي از معاونان و مسوولان اين نهاد برگزار شد، نخستين جايزه ويژه دكتر كاظمي آشتياني به رودولف ينيش دانشگر برجسته زيست شناسي و سلول‌هاي بنيادي اهدا شد.

ينيش از مبتكرترين وخلاق‌ترين دانشگران در زمينه زيست‌شناسي تكويني، تنظيم بيان ژن و زيست شناسي سلول بنيادي و خالق نخستين گونه موش تراريخته است.

دكتر ينيش در نگارش بيش از 40 مقاله تحقيقاتي شركت داشته و جوايز و تقديرنامه‌هاي فراواني را نيز دريافت كرده است. او دانشمند برگزيده فرهنگستان ملي علوم امريكا در سال 2003 و جايزه بنياد پيتر گروبر در زمينه ژنتيك است. علاوه بر اين، جايزه رابرت كوخ براي برتري در زمينه دستاوردهاي علمي، جايزه بنياد سرطان چارلز رودولف براپرچر، مدال مكس دلبروك براي پزشكي مولكولي و جايزه بنياد ويلسك براي دستاوردهايش به او اعطا شد كه اين همه تنها بخش كوچكي از افتخارات و جوايز بي شماري است كه كسب كرده است.

ينيش در طول زندگي حرفه‌يي خود، استاد راهنماي بيش از 200 دانشجو و محقق فوق دكتري بوده است كه بسياري از آنها به افرادي برجسته در زمينه كاري مربوطه به خودشان تبديل شدند. او به كشورهاي مختلف دنيا سفر كرده و مروج تبادلات و همكاري علمي بين‌المللي بوده است.

همچنين در گروه ژنتيك توليد مثل از دكتر آنا باشامبو از فرانسه با طرح اثر جهش ژن NR5A1 در ناكارآمدي تخمداني، در گروه بيولوژي و فناوري سلولهاي بنيادي از دكتر هومن صدر اردكاني از ايران - هلند با طرح تكثير سلول هاي بنيادي اسپرماتوگوني در محيط آزمايشگاهي، ‌در گروه ناباروري زنان از دكتر لوئيس توكوماكا آجونوما از نيجريه با طرح نگرش جديد به چگونگي القاي ناباروري در زنان از طريق عفونت كلاميديا، در گروه جنين شناسي از دكتر محمد حسين نصر اصفهاني، محقق پژوهشگاه رويان با طرح روش‌هاي جديد در انتخاب اسپرم براي استفاده در تلقيح داخل سيتوپلاسمي اسپرم و در گروه بيولوژي و فناوري سلولهاي بنيادي (طب ترميمي) از دكتر استفانو پلوچينو از ايتاليا با طرح اثر پيوند سلول‌هاي بنيادي عصبي انسان در بهبود التهاب مغزي از نوع خود ايمني در پستانداران غير انسان تقدير شد.

بر اساس اين گزارش در بخش برگزيدگان داخلي جشنواره يازدهم رويان نيز از دكتر طاهره معدني با طرح بهبود ميزان حاملگي در سيكل‌هاي كمك‌ باروري، ‌دكتر سراج الدين وحيدي با طرح شيوع ناباروري اوليه در جمهوري اسلامي ايران در سال‌هاي 2004-2005 و دكتر عباس پيرايي با طرح توانايي تمايز سلولهاي بنيادي مزانشيمي مغز استخوان موش به سلول‌هاي شبه – هپاتوسايت بر روي غشاي پاي مصنوعي حاوي نانوفيبرهاي بسيار نازك و پيوند آنها به مدل بيماري كبدي و نيز دكتر مهرداد نوروزي نيا با طرح هيپرمتيلاسيون ناحيه پروموتوژن MTHFR در بيوپسي بيضه بيماران با آزواسپرمي غير انسدادي: نقش اپي ژنتيك در ناباروري مردان تقدير شد.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۲۶ شهریور ۱۳۸۹ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 8906-15787
  • خبرنگار : 71290