گزارش ايسنا ازدومين نشست ديني مركز گفت‌وگوي اديان؛ سخنراني،مصطفوي،رهبركليساي شرق آشوري،تسخيري،كشيش بنيامين ونماينده آشوريان

نشست مشترك ديني با حضور رهبران ديني انديشمندان مسلمان، مسيحي آشوري، مسيحي ارمني، يهودي و زرتشتي با عنوان "ظرفيت‌هاي همكاري اديان در اعتلاي صلح و همزيستي در جوامع بشري" برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دين و معارف اسلامي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دومين نشست ديني مركز گفت‌وگوي اديان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي شب گذشته با حضور پاترياك ماردنخاي چهارم رهبر جهاني كليساي آشوريان دنيا، اسقف كليساي ايران، آيت‌الله تسخيري دبيركل مجمع تقريب مذاهب اسلامي، مصطفوي رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، حجت‌الاسلام مظفري رييس مركز گفت‌وگوي اديان و جمع ديگري از نمايندگان اديان و انديشمندان مسلمان برگزار شد.

مهدي مصطفوي:

اديان الهي بدنبال ارزش‌هاي اخلاقي مبتني بر مباني الهي هستند

رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، با بيان اينكه تمام اديان الهي به دنبال تقويت ارزش‌هاي والاي انساني و تحقق عدالت در جامعه هستند، گفت: متاسفانه گروه‌هاي اقليتي در دنيا با تفكر استكباري و صهيونيستي براي كسب منافع نامشروع خود به دنبال تضعيف تمامي ارزش‌هاي ديني و اعتقادي هستند.

مهدي مصطفوي شب گذشته در دومين نشست ديني مركز گفت‌وگوي اديان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با مسيحيان آشوري ايران حضور عاليجناب پاترياك ماردنخاي چهارم رهبر جهاني كليساي شرق آشوريان در اين نشست را بسيار ارزشمند توصيف كرد و افزود: افتخاري است كه در طول تاريخ ارتباط صميمانه و برادرانه‌اي را با پيروان اديان به ويژه اديان الهي در ايران داشتيم و خوشبختانه امروز ايران مهد تشويق ارزش‌هاي معنوي، اعتقادي، الهي و اخلاقي است.

وي با بيان اينكه متاسفانه امروز در جهان يك خلاء قابل لمس در معنويت و ارزش‌هاي اخلاقي الهي به وجود آمده و جوامع و خانواده‌ها گرفتار آن هستند، تصريح كرد: متاسفانه بعضي از گروه‌هاي اقليت در دنيا هستند كه براي كسب منافع نامشروع خود تلاش مي‌كنند ارزش‌هاي عبادي و مباني اساسي فكري ملت‌ها را متزلزل كنند. در حالي كه اديان الهي به دنبال تقويت ارزش‌هاي والاي انساني، تحقق عدالت در جامعه، ايجاد وحدت و همدلي بين انسان‌ها و جلوگيري از بروز ظلم به ديگران و مبلغ ارزش‌هاي اخلاقي مبتني بر مباني الهي هستند.

مشاور رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: براي اقليتي كه مي‌خواهند منافع نامشروعي را كسب كنند عدالت، محبت، ارزش‌هاي اخلاقي مانع است. آنها از تمام امكانات و ظرفيت‌ها استفاده مي‌كنند تا بتوانند پايه‌ي اعتقادي و ايدئولوژي افراد و ملت‌ها را سست كنند.

مصطفوي تاكيد كرد: ما معتقديم اگر فرهنگ و عقايد ديني در يك قوم و كشوري ضعيف شود آن جمعيت را به راحتي مي‌توان تحت سلطه درآورد و افكار آن را به راحتي مي‌توان تحت تاثير قرار داد.

وي با بيان اين‌كه عزت هر قوم و فردي مبتني بر پايبندي آن فرد به ارزش‌هاي اعتقادي و ديني است، اظهار كرد: هيچ كشوري نمي‌تواند مستقل و آزاد باشد. مگر اينكه فكر و مباني اعتقادي قوي و مستقلي داشته باشد و اين شعار همه‌ي پيامبران الهي است.

رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، با اشاره به تفكرات آن گروه اقليت كه به دنبال منافع نامشروع خود هستند، افزود: براي آنها تفاوتي نمي‌كند كه مبارزه با اسلام كنند يا مسيحيت. بر عليه قرآن كاري كنند يا بر عليه انجيل. كاريكاتور نسبت به حضرت مسيح(ع) بكشند يا پيامبر اسلام(ص). آنها دنبال تضعيف ارزش‌هاي ديني و الهي هستند.

مصطفوي ادامه داد: اگر آنها به دنبال آتش زدن قرآن هستند مي‌دانند كه در قرآن از همه‌ي پيامبران الهي اسم برده شده و مورد احترام هستند؛ لذا چون توان و اعتقاد در گفت‌وگو و استدلال ندارند از روش آتش زدن و تخريب استفاده مي‌كنند.

مشاور رييس‌جمهور، يادآور شد: ما معتقديم امروز وظيفه‌ي رهبران الهي و پيروان اديان اين است كه ارزش‌هاي ديني را بيش از پيش تقويت كنند و نسبت به مشتركات اديان الهي تكيه كنند. خوشبختانه مشتركات اديان الهي آنقدر زياد و سازنده براي تعالي بشريت است كه هر چقدر نيرو براي اجراي آنها صرف كنيم باز جاي فعاليت وجود دارد.

وي با بيان اينكه ما در جمهوري اسلامي ايران تلاش مي‌كنيم كه بيشترين زمينه‌ها و فرصت‌ها را براي ارتباط سالم و گفت‌وگوي علمي و همكاري مشترك با اديان بزرگ را فراهم كنيم، گفت: ما به صورت جدي معتقديم اين ارتباطات باعث رشد و تعالي انسان و جوامع انساني مي‌شود. اين نوع ارتباط و تقويت آن حتما موجب مي‌شود شياطين زمينه‌هاي نفوذ و ايجاد انحراف در جريان تعالي بشريت را به خود محدود ببينند.

رهبر جهاني كليساي شرق آشوري:

مسيحيت اقداماتي نظير هتك حرمت قرآن را به شدت سرزنش مي‌كند

رهبر جهاني كليساي شرق آشوري، با ابراز ناراحتي و محكوم كردن اقدام اخير اهانت به قرآن، گفت: حقيقتا ما اين اتفاقي كه افتاد و كشيكي كه گفت بايد قرآن را بسوزانيم قبول نداريم و از اين اتفاق متاثر شديم. ما با اينكه وي خود را يك مسيحي خطاب كرده او را يك مسيحي نمي‌دانيم، چراكه در مسيحيت چنين كاري انجام نمي‌شود بلكه چنين كارهايي را سرزنش مي‌كنند.

پاترياك ماردنخاي چهارم رهبر جهاني كليساي شرق آشوريان در نشست ديني مشترك مركز گفت‌وگوي اديان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با تقدير از جمهوري اسلامي ايران به خاطر ميهمان‌نوازي و تعامل با پيروان تمامي اديان به ويژه مسيحيان آشوري، خاطرنشان كرد: هدفم از آمدن به ايران شركت در اجلاس اسقفان بود كه در اجلاس هندوستان مقرر شد اسقفي را براي كليساي ايران انتخاب كنيم.

وي با اشاره به تاريخ كليساي شرق آشوري، گفت: از سال 1976 به عنوان پاترياك انتخاب شدم و از آن موقع كليساي ايران اسقف نداشت و بنده نظارت داشتم و از آن موقع به دنبال انتخاب اسقف مشخص براي كليساي ايران بودم كه در اجلاس اخير اسقف كليساي ايران انتخاب شد.

پاترياك ماردنخاي چهارم، با بيان اينكه از زماني كه اسلام پيشرفت‌هاي خوبي داشت بين اسلام و مسيحيت همبستگي خوبي به وجود آمد، افزود: اعتقاد ما اين است كه اگر شيطان قدرت داشت به دنبال حيله‌گري و فريب انسان‌ها نبود. چون ضعيف است كارها را با حيله‌گري پيش ببرد. ما باور داريم شيطان وجود دارد اما رانده شده است و هر كاري كه برخلاف رضاي خداوند است را انجام مي‌دهد.

وي تاكيد كرد: شيطان در بين افرادي كه اعتقادات قوي دارند ضعيف است، اما در كنار افراد ضعيف بسيار قوي. ما بايد انتظار اين را بكشيم افرادي كه ضعيف هستند كارهايي برخلاف رضاي خدا و خلاف اعتقادات ديني انجام مي‌دهند. اگر ما قوي باشيم و خدا را با تمام وجود پرستش كنيم مي‌توانيم به راحتي شيطان را از خود دور كنيم.

وي ادامه داد: عيسي مسيح به ما ياد داده همانطور كه خود را دوست داريم ديگران را نيز دوست داشته باشيم و كاري خلاف اعتقاد ديگران انجام ندهيم و به آنها احترام بگذاريم. خداوند اين توانايي را داده كه براي مردم و نزديكي آنها به خداوند خدمت كنيم. البته در جهت اعتقادات‌شان نه خلاف اعتقادات‌شان.

پاترياك ماردنخاي چهارم، معتقد است: انساني كه ايمان داشته باشد و از نظر علمي پيشرفت كند اگر اين دو توامان باشد موفق خواهد بود اما اگر عالمي ايمان نداشته باشد از نظر ما ارزش ندارد. به نظر ما در تمام كتب آسماني خداوند توصيه كرده با خوبي و سلامت با هم زندگي كنيم.

رهبر جهاني كليساي شرق آشوريان، با بيان اينكه در هيچ جا نديديم افراد با ايمان با هم اختلاف و درگيري داشته باشند، گفت: امروز مي‌بينيم خيلي‌ها مذهب را تجارتي كرده‌اند كه مبناي درآمد براي خود قرار دهند. آرزوي ما اين است كه همواره در خاورميانه زندگي بسيار خوبي كه داشتيم را ادامه دهيم و در كنار هم زندگي سالم و خوبي داشته باشيم.

وي با بيان اينكه مسيحيان ما در ايران زندگي بسيار خوبي در كنار برادران‌شان دارند و نشنيديم يك مسيحي مورد آزار و اذيت باشد، افزود: طبيعتا كسي كه دزد و خلافكار باشد بايد پاسخگوي جرم خود باشد، كسي كه به قانون احترام بگذارد راحت زندگي خواهد كرد. در نظر ما كسي كه قانون خداوند را بشكند طرد مي‌شود و اين فرد اصلا انسان نيست.

پاترياك ماردنخاي چهارم، يادآور شد: خداوند يك قانون را براي آدم در نظر گرفت و گفت از آن درخت نخور و چون خورد او را طرد كرد. من به عنوان يك ايراني خوشحال هستم و مطمئنا اسقفان و كشيشان ما از مهمان‌نوازي و ارزش‌هاي ايران براي پيروان خود تعريف خواهند كرد.

حجت‌الاسلام مسجد جامعي:

عالمان ديني براي آرام كردن تنش‌ها ميان پيروان اديان مسووليت ويژه‌اي دارند

سفير سابق جمهوري اسلامي ايران در واتيكان با اشاره به نقش اديان با ايجاد صلح گفت: عالمان ديني براي ايجاد نوعي توازن و جلوگيري از خشونت و آرام كردن تنش‌هاي هويتي مسووليت ويژه‌اي دارند. حجت‌الاسلام والمسلمين مسجد جامعي شب گذشته در نشست ديني مركز گفت‌وگوي اديان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي به موضوع دين و هويت در جوامع اشاره كرد و گفت: در طي 20 سال اخير شاهد زنده شدن مسائل هويتي هستيم كه ايجاد اختلاف و جنگ كرده و مي‌كند. اين واقعيتي است كه از 20 سال گذشته شروع شده است.

وي يادآور شد: تمام هويت‌هايي كه در اروپا و بخش‌هاي ديگر وجود دارد با يكسري مسائل همچون زبان، نژاد، تاريخ و دين مرتبط است. اين مسائل هويتي بيشترين ارتباط را با دين دارند.

مسجد جامعي با بيان اينكه عالمان ديني براي ايجاد توازن و جلوگيري از تنش‌ها ميان پيروان اديان بيش از ديگران مي‌توانند موثر باشند، افزود: در شرايط موجود اين افراد و عالمان ديني آن توان را دارند كه بتوانند افرادي كه به خاطر مسائل هويتي اختلاف دارند را تحت تاثير قرار دهند.

سفير سابق جمهوري اسلامي ايران در واتيكان همچنين با اشاره به موضوع بحث خود در ارتباط با دين و جهاني كه در آن زندگي مي‌كنيم افزود: شرايط دنياي ما با دنياي 10 سال پيش فرق كرده است. شهروندان دنياي موجود مي‌بايد به رفتاري كه اين دنياي جديد نياز دارد ياد بگيرند و رعايت كنند.

مسجدجامعي افزود: امروز از هر ديدگاهي كه نگاه كنيم معني ندارد كه يك عالم ديني از يك ديني به مقدس‌ترين آرمان دين ديگر توهين كند حتي اين در دوران توحش هم انجام نمي‌شد.

وي تاكيد كرد: ما در دنيايي هستيم كه الزاماتي دارد كه به دين و ارزش‌هاي اديان ديگر احترام بگذاريم و جلوي آنهايي كه اهانت مي‌كنند را بگيريم.

كشيش پولوس بنيامين:

آمريكا قصد دارد روابط حسنه مسلمانان را تحت‌الشعاع اعمال شيطاني خود قرار دهد

كشيش پولوس بنيامين تاكيد كرد: ارتباطات و گفتمان، نتيجه شناخت خدا، به عنوان آفريدگار مطلق است.

وي در دومين نشست ديني مرکز گفتگوي اديان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با عنوان «ظرفيت‌هاي همكاري اديان در اعتلاي صلح و همزيستي جوامع بشري» كه شب گذشته برگزار شد، گفت: شكر و سپاس بيكران خداوند عزوجل را كه اين فرصت را به ما داد تا در اين مكان گردهم آئيم تا اعلام كنيم كه اين جمع تداوم آن ارتباطي است كه از آغاز بعثت پيامبر اسلام(ص) ميان پدران كليساي شرق آشوري و حكومت‌هاي اسلامي وجود داشته است.

وي افزود: ما پيروان اديان توحيدي خوب مي‌دانيم كه اديان الهي همواره مناديان و مبشران صلح و دوستي بوده و خداوند متعال پيامبران را مبعوث داشته تا كينه و كدورت را از ميان ما آدميان بردارند تا ما را برادران هم قرار دهند. زيرا ما پيش از اينكه پيرو دين خاصي باشيم در آفرينش برابريم و نژاد و فرهنگ و زبان نمي‌تواند دليلي براي برتري بر ديگري باشد.

كشيش پولوس بنيامين، تأكيد كرد: گفتمان را در چند محور مي‌توان بحث و بررسي كرد: الف) خانواده: خانواه را بايد به عنوان كوچك‌ترين اجتماع انساني مد نظر قرار داده و روح همكاري و شناخت حقيقت را از همان روزهاي نخست به فرزندان آموخت. انسان در خانواده متولد مي‌شود، در خانه الفباي زندگي را مي‌آموزد و در خانواده قالب شخصيت او شكل مي‌گيرد. پس اگر بتوانيم خانواده را اخلاقي و معتقد سازيم بدون شك كوچك‌ترين واحد ساخت اجتماع را ساخته‌ايم؛ ب) جامعه: جامعه تركيبي است از انسان‌ها با سلائق، ايده‌ها و علايق مختلف اما با هماهنگي و همگوني خاص؛ روح همكاري در جامعه به برخورد افراد آن جامعه بستگي دارد.

كشيش پولوس بنيامين گفت: بدون شك انبياء الهي مأموريت داشته‌اند تا جهان را محلي براي برقراري صلح و سلامتي انسان بنا كنند؛ پيامبران الهي، اين مناديان حقيقت طلب همواره به پيروان خود آموخته‌اند تا يكديگر را دوست بدارند و در كمال آرامش در كنار هم زندگي نمايند. در طول 14 قرن كه از بعثت پيامبر اعظم مي‌گذرد تا امروز، روح اخوت، برابري و احترام متقابل در ميان مسيحيان ايراني و برادران مسلمان خود به وضوح ديده مي‌شود.

كشيش پولوس بنيامين يادآور شد: امروز در كشورهايي چون آمريكا شاهد اعمالي هستيم غيرانساني، غيراخلاقي و نابخردانه كه قصد دارند اين روابط حسنه را تحت الشعاع اعمال شيطاني خود قرار دهند. آنان مي‌خواهند به نام دين بذر نفاق را بكارند. ما معتقدين به خدا، عمل كشيش‌نماي آمريكايي و همه همفكران او را محكوم مي‌نمائيم و در اين اقدام از قبل مصمم‌تر خواهيم بود زيرا مي‌دانيم اين جنگ، جنگ خدا با شيطان است.

دبيركل مجمع تقريب مذاهب اسلامي:

همه امكانات‌مان را بايد در راه مبارزه با طاغوت و طاغوتيان قرار دهيم

دبيركل مجمع تقريب مذاهب اسلامي گفت: اگر همه تعاليم اديان را خلاصه كنيم، در دو فلسفه «عبادت خداوند» و «اجتناب از طاغوت» قرار خواهند گرفت.

آيت‌الله تسخيري در نشست مرکز گفتگوي اديان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با عنوان «ظرفيت‌هاي همكاري اديان در اعتلاي صلح و همزيستي جوامع بشري» كه شب گذشته برگزار شد، تصريح كرد: هر چه مي‌شنويم به ياد قرآن مي‌افتيم كه مي‌فرمايد همه انبيا دو منطق داشتند: منطق اول ساختن جامعه ايماني و ارتباط با الله و منطق دوم، مبارزه با طاغوت، طاغوت‌ها و طاغوتيان و هر آنچه از حد گذشته است.

وي بااشاره به اين آيه شريفه كه مي‌فرمايد «و لقد بعثنا في كل امة رسولا ان عبدوالله و اجتنبو الطاغوت» خاطرنشان كرد: از خداوند مي‌خواهيم كه ما را در ايمان به خود و تعالي ارزش‌هاي الهي ثابت قدم قرار دهد و همه امكانات‌مان در راه مبارزه با طاغوت و طاغوتيان قرار بگيرد.

به گزارش ايسنا، يوناتن بت كليا، نماينده آشوريان در مجلس شوراي اسلامي نيز در بخش ديگري از اين نشست، تأكيد كرد: تري جونز كه اسم خود را كشيش گذاشته است، هيچ كدام از سفارشات عيسي(ع) را عملي نكرد و اين اعتقاد را ندارد كه ايشان چه فرموده و او چطور بايد برادر خود را دوست داشته باشد؛ او بايد بداند، ما در ايران زندگي مي‌كنيم و 1400 سال با برادران و خواهران مسلمان خود در صلح و آرامش و امنيت زندگي كرده‌ايم؛ ما در نظام جمهوري اسلامي بيش از 31 سال برادرانه و با صميميت زندگي كرده‌ايم.

وي افزود: تري جونزها و صهيونيست‌ها بايد بدانند كه ايران اسلامي تنها كشوري است كه در قانون اساسي خود 5 اصل را مختص اقليت‌ها نوشته است. اگر او اينها را درك مي‌كرد، كاري نمي‌كرد كه باعث رنجش نه تنها يك‌و‌نيم ميليارد مسلمان كه تمام جهانيان شود. ما حركت او را محكوم مي‌كنيم و از خداوند مي‌خواهيم خود، درسي به اين فرد بدهد. من اعلام مي‌كنم كه ما از اين حركت‌ها نفرت داريم و از شما خواهران و برادران مسلمان جدا نيستيم و با شما همدرديم.

نماينده آشوريان در مجلس شوراي اسلامي درادامه گفت: تري جونزها و صهيونيست‌ها بايد بدانند كه ايران اسلامي تنها كشوري است كه در قانون اساسي خود 5 اصل را مختص اقليت‌ها نوشته است.

به گزارش ايسنا، پس از سخنراني مهمانان در ارتباط با ظرفيت‌هاي همكاري اديان در اعتلاي صلح و همزيستي در جوامع بشري، پيش‌نويس بيانيه‌ي مشترك رهبران ديني راجع به محكوميت توهين به كتاب مقدس مسلمانان نيز به امضاي آنان رسيد.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۲۴ شهریور ۱۳۸۹ / ۱۷:۳۶
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 8906-15048
  • خبرنگار :