دشت‌هاي آفريقا درانتظار غزال تيزپاي ايراني! مسوول تيم خودروخورشيدي دانشگاه تهران درگفت‌و‌گوبا ايسنا: «غزال ايراني -2» دررالي بزرگ آفريقاي جنوبي شركت مي‌كند

خودرو خورشيدي «غزال ايراني» كه دوبار در سال‌هاي 2005 و 2009 به دليل مشكلات ترانسپورت از حضور در مسابقات جهاني‌ خودروهاي خورشيدي در استراليا باز مانده بود آماده مي‌شود كه تا چند روز ديگر بخت خود را در مسابقات جهاني آفريقاي جنوبي امتحان مي‌كند.

دكتر كارن ابري نيا - دانشيار دانشكده مكانيك دانشگاه تهران و مدير پروژه خودرو خورشيدي – در گفت‌وگو با خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اعلام اين مطلب، ‌گفت: رالي جهاني خودروهاي خورشيدي آفريقاي جنوبي از تاريخ 21 سپتامبر تا 2 اكتبر 2010 به طول چهار هزار كيلومتر برگزار مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه در اين مسابقات 10 تيم از حدود پنج كشور حضور دارند،‌ خاطرنشان كرد: با توجه به تست انجام شده خودرو خورشيدي مي‌تواند با سرعت 120 كيلومتر در ساعت حركت كند.

خودرو خورشيدي «غزال ايراني 2» توسط تيم دانشجويي خودرو خورشيدي پرديس فني دانشگاه تهران ساخته شده كه تجربه‌ موفق طراحي و ساخت نخستين خودرو خورشيدي خاورميانه (غزال ايراني 1) را در كارنامه خود دارد.

از آغاز پروژه‌ خودرو خورشيدي دانشگاه تهران حدود شش سال مي‌گذرد و بيشتر دانشجوياني كه در ساخت «غزال ايراني 1» مشاركت داشتند با پايان تحصيلاتشان تيم را ترك كرده‌اند و دانشجوياني تازه نفس با اميد و اراده‌اي مضاعف بر پايه‌ تجربه‌ افتخارآميز آنها طرح خودرو خورشيدي غزال را پي گرفته‌اند.

تيم جديد كه آنها نيز تجربه تلخ بازماندن از رالي بزرگ «استراليا» در سال گذشته را پشت سرگذاشته‌اند بار ديگر آماده مي‌شوند تا به‌عنوان اولين و تنها تيم خودرو خورشيدي خاورميانه بار ديگر در مسابقات جهاني آفريقاي جنوبي به مصاف با مدعيان قدر خارجي بروند.

خودرو خورشيدي «غزال ايراني 2» از لحاظ طراحي آيروديناميك به‌طور كلي با خودرو قبلي متفاوت است و موتوري كه بر روي آن نصب شده راندمان بسيار بالاتري دارد.

هم‌چنين، اين خودرو علي‌رغم نمونه قبلي شاسي فلزي نداشته و به صورت يكپارچه ساخته شده است و به منظور كاهش وزن و افزايش استحكام خودرو در «غزال ايراني - 2» به جاي فولاد از فيبر كربن و سازه‌هاي مخصوصي شبيه لانه زنبوراستفاده شده است.

بازده سلول‌هاي خورشيدي براي غزال ايراني-2،‌ 22 درصد است در حالي كه در نمونه سابق اين بازدهي 17 درصد بوده است.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۲۰ شهریور ۱۳۸۹ / ۱۳:۴۷
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 8906-07896
  • خبرنگار : 71290