پس از گذشت هشت سال، طرح قرق‌هاي اختصاصي شكار در راه شواري عالي محيط زيست معطل است

حدود هفت هشت سال از ارائه‌ي طرح قرق‌هاي اختصاصي شكار به سازمان حفاظت از محيط زيست مي‌گذرد؛ اما ‌اين طرح هم‌چنان در راه شوراي عالي محيط زيست براي بررسي و صدور مجوز معطل مانده است.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، طرح قرق‌هاي اختصاصي شكار كه يكي از بسترهاي اجراي تورهاي تماشاي حيوانات به‌شمار مي‌آيد، سبب تكثير و پرورش علمي گونه‌ها در طبيعت و حفظ زيستگاه و جمعيت آن‌ها مي‌شود. در اين طرح، بخش خصوصي به كمك سازمان محيط زيست مي‌آيد و مناطقي را تحت مديريت خود و با نظارت سازمان محيط زيست اداره مي‌كند.

از ديدگاه تورگردانان و فعالان حوزه‌ي شكار، اين طرح مي‌تواند به‌نوعي گونه‌هاي جانوري و زيستگا‌ه‌ها را حفظ و احيا كند و جامعه‌ي محلي را نيز از قِبل آن بهره‌مند سازد؛ ولي با اين وجود، طرح سرمايه‌گذاري در قرق‌هاي اختصاصي شكار حدود چهار سال است كه در راه شوراي عالي محيط زيست معطل مانده است.

اگرچه فاطمه واعظي جوادي ــ رييس پيشين سازمان حفاظت محيط زيست ــ حدود سه سال پيش از تصويب و ابلاغ دستورالعمل‌هاي قرق‌هاي اختصاصي خبر داد و آرش كوشا ــ دبير پيشين كميته‌ي ملي طبيعت‌گردي ــ نيز گفت كه سرمايه‌گذاران در اين حوزه آماده هستند تا فعاليت خود را آغاز كنند؛ اما تا كنون از اجراي اين دستورالعمل هيچ خبري نشده است.

هاشم اسد‌زاده ــ‌ قائم‌مقام كانون شكار، تيراندازي و دوست‌داران طبيعت ايران ــ در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري ايسنا با بيان اين‌كه اين كانون بزرگ‌ترين تشكل مردمي در حوزه‌ي اكوتوريسم است كه به‌منظور سامان‌دهي و آموزش از مجموع علاقه‌مندان طبيعت و شكار در سال 1381 تشكيل شده است، اظهار كرد: اين كانون درحال پي‌گيري وضعيت شكار در كشور بدون آسيب زدن به محيط زيست است كه خدمات آن به ايجاد اكوتوريسم پايدار در كشور و بهره‌برداري مخاطبان اين حوزه نسبت به علاقه‌مندي‌هاي‌شان منجر مي‌شود. هم‌چنين قصد دارد با توجه به ظرفيت بالاي كشور در حوزه‌ي اكوتوريسم، اقداماتي را انجام دهد كه به حضور دارندگان سلاح شكاري، علاقه‌مندان به طبيعت و اكوتوريست‌ها منجر شود.

وي ادامه داد: كانون، موضوع قرق‌هاي اختصاصي را از مدت‌ها پيش براي برون‌رفت از مشكلات مربوط به شكار و رشد و تكثير گونه‌هاي جانوري و گياهي به‌عنوان راه‌كاري بسيار مهم براي حفظ اكولوژيك كشور پي‌گيري كرده است.

او در توضيح قرق‌هاي اختصاصي شكار، گفت: سازمان محيط زيست در مناطق چهارگانه‌ي خود، نقاطي را تعيين مي‌كند و تعدادي از گونه‌هاي وحشي را در اختيار متقاضي قرار مي‌دهد تا با سرمايه‌گذاري و ايجاد محيط امن براي اين‌ گونه‌ها، زمينه‌ي توليد مثل آن‌ها را فراهم كند و وقتي ظرفيت به حد قابل بهره‌برداري رسيد، با همكاري و توافق سازمان محيط زيست و دستورالعمل‌هاي موجود، به بهره‌برداري از آن‌ها اقدام مي‌كند.

رييس مؤسسه‌ي مطالعات استراتژيك جهان‌گردي بيان كرد: در صورت تحقق سرمايه‌گذاري در قرق‌هاي اختصاصي، چند اتفاق مهم رخ مي‌دهد؛ نخست آن‌كه مخاطبان اين بخش آسان‌تر به مناطقي راه مي‌يابند كه ممنوعيت‌هاي كنوني را به‌لحاظ زيست‌محيطي ندارد. هم‌چنين سرمايه‌گذاران مي‌توانند اميد داشته باشند در آينده‌ي نه‌چندان دور در عرصه‌ي طبيعي كشور مؤثر باشند و نسبت به سرمايه‌گذاري خود، سود عادلانه‌اي را كسب كنند كه در حقيقت، نوعي معامله‌ي برد ــ برد اتفاق مي‌افتد.

به گفته‌ي او، امروز در تمام دنيا اين اتفاق افتاده است. براي نمونه، كشور آلمان كه فقط براي يك فصل 100هزار پروانه‌ي شكار صادر مي‌كند، قطعا با پشتوانه‌ي قرق‌هاي اختصاصي به اين مهم رسيده است. درحالي‌كه ما بيش‌ترين ميزان پروانه‌ي شكاري كه صادر مي‌كنيم، شايد حدود يك‌هزار پروانه باشد.

اسدزاده يادآوري كرد: امروز موضوع شكار در دنيا براي تحصيل گوشت و ارتزاق از آن انجام نمي‌شود، بلكه به‌عنوان ورزش و عملي در ارتباط با طبيعت مطرح است و يكي از زيرشاخه‌ي اكوتوريسم به‌شمار مي‌آيد كه خسارت‌هايي را كه مطرح مي‌شود، اصلا براي طبيعت به‌دنبال ندارد.

وي گفت: سازمان‌هاي متولي شكار براي تعديل اكولوژي مناطق، گونه‌ها را سرشماري مي‌كنند و اگر تعداد حيات وحش بيش‌تر از ظرفيت منطقه باشد، بايد براي تعديل آن اقدام كنند. به اين منظور، گونه‌هايي كه ديگر فرصت رشد بيش‌تر را ندارند و از توان جسمي برخوردار نيستند، براي شكار تعيين مي‌شوند. اين اتفاق براي تعديل اكولوژي اتفاق مي‌افتد، نه براي ارتزاق از گوشت آن. هم‌چنين شكار حيوانات كم‌ياب در اين گروه قرار نمي‌گيرند.

قائم‌مقام كانون شكار، تيراندازي و دوست‌داران طبيعت ايران اظهار كرد: در دنيا براي اين‌كه شكار بهتر اتفاق افتد، قرق‌هاي اختصاصي را ايجاد كردند. ما هم براي اين‌كه به اهداف و رشد در اين حوزه برسيم، لازم است قرق‌هاي اختصاصي را ايجاد كنيم.

او افزود: از سال‌ها پيش موضوع قرق‌هاي اختصاصي مطالعه و اكنون دستور‌العمل آن تهيه شده است. حتا در كميته‌ي ملي طبيعت‌گردي موضوع آن نقد و بررسي نيز شده و سازمان محيط زيست در راه ابلاغ آن است.

اسدزاده درباره‌ي مشكل اين طرح كه سال‌ها بدون نتيجه مانده است، گفت: سازمان محيط زيست بايد از شوراي عالي محيط زيست كشور اين مصوبه را بگيرد تا بتوان آن را به سازمان‌ها و سرمايه‌گذاران ابلاغ كرد.

وي بيان كرد: در گذشته، موضوع سرمايه‌گذاري در قرق‌هاي اختصاصي متوقف بود؛ ولي كميته‌اي در سازمان محيط زيست در حال پي‌گيري اين موضوع است و نمايندگان در نشست‌هاي كميته‌ي ملي طبيعت‌گردي حضور دارند و طرح آن بررسي شده است. به‌نظر مي‌رسد، مشكلي وجود ندارد و بايد مراحل نهايي را براي واگذاري طي كند.

اسدزاده ادامه داد: كانون به‌عنوان سرمايه‌گذار، تعدادي از مناطق را به‌عنوان قرق شناسايي كرده است و سازمان محيط زيست در جريان آن قرار دارد. اميدواريم پس از طي شدن مراحل اداري اين مصوبه و دستورالعمل آن، به تقاضاي ما براي سرمايه‌گذاري پاسخ دهند تا شرايط براي حضور طبيعت‌گردان و شكارچي‌ها در اين محيط‌هاي مشخص ايجاد شود و كمپينگ‌هايي در تعامل با طبيعت و بدون وارد ‌كردن خسارت ايجاد شوند.

وي درباره‌ي اين‌كه با توجه به شرايط سرمايه‌گذاري در بخش اكوتوريسم، آيا اين اطمينان وجود دارد كه در حوزه‌ي شكار، سرمايه‌گذاري قدرتمندي انجام شود؟ يادآوري كرد: براي هدف‌گذاري در توسعه‌ي پايدار اكوتوريسم به همكاري چند سازمان مرتبط مانند ميراث فرهنگي و گردشگري و محيط‌ زيست و اداره‌ي منابع طبيعي نياز است. البته در اين سال‌ها، اتفاق‌هاي زيادي در بخش گردشگري طبيعت و سرمايه‌گذاري آن رخ داده است؛ اما بايد بيش‌تر روي آن تمركز شود.

او تأكيد كرد: براي اجراي طرح قرق‌هاي اختصاصي بايد زمين در اختيار سرمايه‌گذار قرار گيرد تا با قبول مسؤوليت، بتوان اقداماتي را در آن منطقه انجام داد و بهره‌برداري كرد.

رييس مؤسسه‌ي مطالعات استراتژيك جهان‌گردي گفت: به‌نظر مي‌رسد، مشكلي در واگذاري زمين‌ها داريم كه اين موضوع بايد تسهيل شود، چون مناطق بسيار بزرگي در اختيار اداره‌ي منابع طبيعي است كه به‌نظر مي‌رسد، پس از آن‌كه توسط سازمان محيط زيست براي واگذاري قرق‌هاي اختصاصي به رسميت شناخته شديم، بايد براي گرفتن زمين به اين اداره مراجعه كنيم. اگر اين روند كوتاه شود، شاهد سرمايه‌گذاري در اين بخش خواهيم بود.

او بيان كرد: ظرفيت‌هاي فراواني براي شكار در كشور وجود دارد كه مي‌توان از آن‌ها براي كسب درآمدهاي ارزي قابل توجه استفاده كرد. براي نمونه، گراز گونه‌اي است كه همواره گزارش‌هايي از تخريب مزارع توسط آن گرفته مي‌شود و در خارج از كشور، شكار آن بسيار مخاطب دارد و اگر بتوانيم در قالب قرق‌هاي اختصاصي، دست كم شكار اين گونه را پي‌گيري كنيم، در درآمد ارزي مي‌توانيم نقش مؤثري داشته باشيم.

اسدزاده در پاسخ به اين پرسش كه آيا كارشناسان و متخصصان اين حوزه در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري وجود دارند تا بررسي طرح‌هاي سرمايه‌گذاري اين بخش در ميان راه با مشكل خاصي مواجه نشود؟ گفت: كانون شكار، تيراندازي و دوست‌داران طبيعت ايران با كارشناساني كه در حوزه‌ي شكار و اكوتوريسم دارد، مي‌تواند نقش مهمي به‌عنوان مشاور براي بررسي طرح‌هاي سرمايه‌گذاري ايفا كند. اين موضوع در تفاهم‌نامه‌اي با سازمان حفاظت محيط زيست نيز اعلام شده است، چون افرادي كه مي‌خواهند در اين حوزه سرمايه‌گذاري كنند و حتا توراپراتورها به مشورت نياز دارند و كانون اين نقش را مي‌تواند ايفا كند.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ / ۱۰:۳۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8906-06204
  • خبرنگار : 71021