رييس هيات مديره شركت فرودگاههاي كشور با اعلام اينكه معاونت راهبردي رياست جمهوري هنوز مصوبه ساخت فرودگاههاي جديد را به اين شركت ابلاغ نكرده است، گفت: فرودگاههاي مهرآباد، مشهد و امام خميني (ره) فقط ميتوانند هزينههاي جاري خود را تامين كنند و فرودگاههاي شيراز و اصفهان نيز هنوز اقتصادي نشدهاند.
محسن اسماعيلي در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره ساخت پنج فرودگاه جديد در شهرستانهاي بروجرد، سقز، آباده، تربت حيدريه و ماكو گفت: ملاك ساخت اين فرودگاهها مصوبه كميسيون ماده 32 معاونت راهبردي رياست جمهوري است كه تاكنون اين كميسيون مصوبهاي به شركت فرودگاههاي كشور ابلاغ نكرده و نميتوان گفت ساخت آنها مصوب شده يا اعتباري دريافت كردهاند.
وي افزود: زمانيكه ساخت اين فرودگاهها در كميسيون ماده 32 تصويب و اعتبارش اختصاص يابد، پيمانكار آن مشخص و مطالعات و عملياتش آغاز خواهد شد.
اين درحاليست كه علي گل محمدي ـ معاون عمليات فرودگاهي شركت فرودگاهاي كشور - در فرودين ماه به ايسنا اعلام كرده بود كه از برنامه ساخت پنج فرودگاه جديد كه از چندي پيش در كميسيون ماده 32 مورد بررسي قرار گرفته، ساخت دو فرودگاه بروجرد و سقز تاييد شده و اعتباري براي آغاز ساخت آنها از منابع عمومي دولت در سال 1388 اختصاص داده شد. همچنين ساخت سه فرودگاه ديگر در شهرستانهاي آباده، تربت حيدريه و ماكو مراحل پاياني كسب گزارش توجيهي از سوي اين كميسيون را طي ميكند و به زودي طي سال جاري مصوبه ساخت را دريافت خواهند كرد.
به گفته وي دو ميليارد تومان براي احداث فرودگاه سقز از منابع عمومي دولت در سال 1388 اختصاص داده شده است. همچنين مطالعات ساخت فرودگاههاي تربت حيدريه، آباده و ماكو نيز در حال تكميل است و در سال جاري مصوبه كميسيون ماده 32 را نيز براي ساخت دريافت خواهند كرد.
* * سه فرودگاه اقتصادي فقط ميتوانند هزينههاي جاري خود را تامين كنند
به گفته مديرعامل شركت فرودگاههاي كشور از 54 فرودگاه موجود تنها سه فرودگاه مهرآباد، امام خميني (ره) و هاشمينژاد مشهد اقتصادي هستند و بقيه فرودگاههاي كشور زيانده بوده و هزينههايشان بيش از درآمدشان است.
اسماعيلي تصريح كرد: سه فرودگاه اقتصادي نيز تنها به لحاظ اداره كردن وضع موجودشان (تامين هزينههاي جاري) اقتصادي هستند، نه اينكه بتوان از درآمدهايشان پروژههاي عمراني آنها را اجرايي كرد. همچنين وضعيت اقتصادي درآمد و هزينه فرودگاه امام خميني(ره) در نقطه سربه سر قرار گرفته و درآمد اين فرودگاه كه سالانه حدود 50 ميليارد تومان است با هزينههاي آن تقريبا برابر شده و سالانه نزديك به 50 ميليارد تومان هزينه نگهداري تجهيزات و امكانات اين فرودگاه ميشود كه از محل درآمد شركت فرودگاههاي كشور تامين ميشود.
* * فرودگاههاي شيراز و اصفهان هنوز اقتصادي نشدهاند
از سوي ديگر قرار بود سال گذشته فرودگاههاي بين المللي شيراز و اصفهان اقتصادي شوند كه رئيس هيات مديره شركت فرودگاههاي كشور در اين باره گفت: هنوز اين فرودگاهها اقتصادي نشده و درآمدهايشان هزينههاي جاري فرودگاهي را پوشش نميدهد.
وي افزود: با توجه به اينكه هزينهها افزايش يافته، اما درآمدها افزايشي نداشته و هيچ يك از فرودگاهها به مرحله اقتصادي شدن نزديك نيستند.
* * تعرفهها افزايش يابد، فرودگاهها اقتصادي ميشوند
اسماعيلي با اشاره به اينكه شركت فرودگاهها به صورت درآمد و هزينهاي اداره ميشوند، تصريح كرد: بايد تعرفههاي فرودگاهي افزايش يابد تا درآمد فرودگاهها نيز بالا رود. زمانيكه درآمد فرودگاهها با تورم روز مطابقت داشته باشد يا هزينههاي آن فرودگاه از محل درآمدش پوشش داده ميشود يا افزايش درآمد خواهد داشت و به سوددهي ميرسد؛ لذا شركتهاي هواپيمايي بايد مطابق با تورم تعرفههاي فرودگاهي را بپردازند.
وي چندي پيش در اولين نشست خبري خود درباره ساخت پنج فرودگاه جديد در شهرستانهاي كشور به دنبال پيگيري نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، گفته بود كه نميتوان با ديدگاه اقتصادي نبودن از ساخت فرودگاه جلوگيري يا فرودگاههاي غير اقتصادي را تعطيل كرد، چرا كه بايد به تقاضاها پاسخ داده و به مردم همه نقاط كشور خدماترساني شود. همچنين وجود فرودگاه در توسعه شهرها حائز اهميت است؛ مثلا فرودگاه بم به عنوان يك فرودگاه غير اقتصادي در زمان بحران زلزله براي ارائه خدمات و سرويسدهي به مردم اين منطقه بسيار حائز اهميت بود.
مديرعامل شركت فرودگاههاي كشور تاكيد كرده بود كه ساخت فرودگاههاي جديد اجتنابناپذير است و توجيه فني احداث فرودگاههاي جديد يا باند نجات در كميته بررسي ارزيابي ميشود.
* * وزير راه: فرودگاههاي غيراقتصادي را بايد فعال كنيم
همچنين وزير راه و ترابري چند روز پيش درباره فرودگاههاي غير اقتصادي اظهار كرده بود كه اين فرودگاهها شكل گرفتهاند و بايد سعي كنيم به نحوي آنها را فعال كنيم؛ فاكتورهاي مختلفي در اين زمينه وجود دارد كه تمايل ندارم بحث تحريم را به ميان آورم اما اقتصادي شدن اين فرودگاههاي يك زنجيره است كه اگر اين زنجيره باهم كار كند تا حدودي ميتواند جوابگو باشد.
وي تصريح كرده بود: اميدواريم بتوانيم فرودگاههايي را كه وجود دارند، حفظ و حراست كنيم كه از بين نروند.
انتهاي پيام