/گردشگري در رمضان/ گشتي در موزه‌هاي تهران در ماه رمضان

استان تهران موزه‌ها و بناهاي تاريخي متعددي دارد كه مردم و مسافران در اوقات فراغت مي‌توانند از آن‌ها ديدن كنند.

موزه‌ي ملي ايران، سه مجموعه‌ي فرهنگي ـ تاريخي سعدآباد، نياوران و گلستان، موزه‌ي رضا عباسي، موزه‌ي آبگينه و سفالينه‌هاي ايران، موزه‌ي نقاشي پشت شيشه و موزه‌ي فرش از جمله موزه‌ها و مجموعه‌هاي فعال در استان تهران هستند كه با توجه به وظيفه‌ي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي جذب مردم و گردشگران به اين مجموعه‌ها، انتظار مي‌رود در طول سال برنامه‌هايي متناسب با مناسبت‌هاي مختلف در آن‌ها اجرا شود.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، از آن‌جا كه اين موزه‌ها در برخي مناسبت‌ها مانند ماه مبارك رمضان، جذب گردشگر كم‌تري دارند، تلاش مي‌كنند با برنامه‌ريزي در اين ماه، مردم را براي ديدن مجموعه‌هاي خود مشتاق‌تر كنند.

موزه‌ي ملي ايران و برپايي نمايشگاه مشروطه

موزه‌ي ملي ايران به‌عنوان موزه‌ي مادر برگزاري نمايشگاه مشروطه را در ماه رمضان امسال در كارنامه‌ي خود دارد.

سرپرست اين موزه به خبرنگار ايسنا گفت: موزه‌ي ملي ايران از ابتداي سال، اصل را بر گردش مخاطب در فضاي موزه گذاشته است. برگزاري نمايشگاه مشروطه در ماه مبارك رمضان نيز مي‌تواند مردم را با دوران معاصر در موزه‌ي ملي آشنا كند. اين نمايشگاه در ماهي كه تهراني‌ها بيش‌تر در تهران مي‌مانند، برگزار شده است و براي جذب مخاطب مي‌تواند مفيد باشد.

آزاده اردكاني برگزاري برنامه‌هاي آموزشي و همايش‌ها را در موزه‌ي ملي ايران از ديگر اقدامات اين موزه در ماه رمضان دانست و بيان كرد: چند روز پيش از آغاز ماه رمضان، همايش «شيخ اشراق» برگزار شد و سه همايش تخصصي ديگر نيز قرار است، در اين ماه برگزار شود.

او ادامه داد: در ماه مبارك رمضان مردم بيش‌تر به‌دنبال انجام كارهاي فكري هستند. به همين دليل، بهتر ديديم موزه در اين زمان كار كند.

وي با اشاره به زمان بازديد از موزه‌ي ملي و نمايشگاه مشروطه در ماه رمضان از 9 تا 17:30، گفت: بسته‌هايي فرهنگي شامل كتاب‌هايي از امام (ره) و جزء‌هايي از قرآن مجيد بين مخاطبان توزيع مي‌شود.

اردكاني افزود: اين موزه از افطار تا سحر برنامه‌ي خاصي براي مردم تهران ندارد.

كاخ گلستان و برگزاري نمايشگاه ادعيه‌ي قرآني و نسخ خطي

مدير مجموعه‌ي فرهنگي ـ تاريخي گلستان درباره‌ي برنامه‌هايي كه اين مجموعه در ماه مبارك رمضان برگزار مي‌كند، به خبرنگار ايسنا توضيح داد: در اين ماه مبارك، مانند گذشته و به فراخور رسالت مجموعه، ادعيه‌ي قرآني و نسخ خطي كه در گنجينه‌ي كاخ گلستان نگهداري مي‌شوند، از نيمه‌ي دوم ماه رمضان در چادرخانه‌ي مجموعه به‌نمايش درمي‌آيند.

مسعود شريفي با اشاره به راه‌اندازي تورهاي شبانه‌ي تهران‌گردي از چند روز پيش از آغاز ماه رمضان، ادامه داد: دو شب در هفته، سه كاخ ـ موزه شامل كاخ اصلي، موزه‌ي مخصوص و عمارت شمس‌العماره براي بازديد از گردشگراني كه در اين تورها ثبت نام كرده‌اند، گشوده مي‌شوند.

او با بيان اين‌كه باز شدن اين بخش‌ها از كاخ ـ موزه‌ي گلستان در شب براي نخستين‌بار انجام مي‌شود، افزود: غرفه‌هاي صنايع دستي، هنرهاي سنتي و سوغات استان‌هاي مختلف كشور از ابتداي تابستان در فضاي باز مجموعه‌ي گلستان راه‌اندازي شده است و تا پايان ماه مبارك رمضان به كار خود ادامه و هر روز تا زمان افطار به مردم خدمات مي‌دهد.

سعد‌آباد با نمايشگاه صنايع دستي و بازگويي آداب و سنن ايرانيان

مدير مجموعه‌هاي فرهنگي ـ تاريخي سعدآباد نيز به خبرنگار ايسنا گفت: از پيش از ماه رمضان، نمايشگاه‌هايي از صنايع دستي در اين مجموعه برگزار شده‌اند و هم‌زمان با آغاز اين ماه مبارك، بخش‌هايي از اين نمايشگاه‌ها به‌روز شدند.

عليرضا مقيمي با اشاره به برگزاري يك جُنگ شادي از پنجم ماه مبارك رمضان و بعد از افطار در سعد‌آباد، ادامه داد: اين مراسم با دعاي افطار، مناجات و ادعيه‌ي روزانه‌ي اين ماه آغاز مي‌شود و به‌دنبال آن، هر روز بخشي از آداب و سنن مردم در ماه مبارك رمضان در تاريخ معاصر بازگو و همراه آن مسابقه‌هاي فرهنگي در اين مجموعه برگزار مي‌شود.

نياوران و نمايشگاه سنگ‌هاي قيمتي و شاهنامه‌خواني

مقيمي كه سرپرستي مجموعه‌ي فرهنگي ـ تاريخي نياوران را نيز برعهده دارد، اظهار كرد: در اين مجموعه، دو نمايشگاه صنايع دستي و طلا، جواهر و سنگ‌هاي قيمتي در حال برگزاري است. هم‌چنين از هفته‌ي دوم ماه مبارك رمضان چند جُنگ شادي با موضوع‌هاي مذهبي، شاهنامه‌خواني و بازگويي آداب و سنن مردم در اين ايام، در حال برگزاري است.

وي برگزاري نشست‌هاي خاص براي سفراي كشور‌هاي ديگر در نياوران را از ديگر برنامه‌هاي فرهنگي اين مجموعه در ماه رمضان دانست و ادامه داد: مي‌خواستيم آداب، رسوم و سنن كشور‌هاي اسلامي را در ماه مبارك رمضان به‌نمايش در‌آوريم. به همين دليل، اين سنت‌ها با حضور نمايندگان كشور‌هاي مسلمان در مجموعه‌ي نياوران معرفي مي‌شوند.

او اضافه كرد: جُنگ‌هاي شادي كه در مجموعه‌هاي نياوران و سعد‌آباد در ماه رمضان در حال برگزاري هستند، از هجدهم تا بيست‌وچهارم اين ماه به‌دليل هم‌زماني با ايام شهادت حضرت علي (ع) و شب‌هاي قدر برگزار نمي‌شوند.

موزه‌ي فرش ايران و نمايش تعدادي از دست‌بافته‌ها با مضامين قرآني

مدير موزه‌ي فرش ايران نيز در توضيح برنامه‌هاي اين موزه در ماه مبارك رمضان، به خبرنگار ايسنا گفت: اين موزه تعدادي از دست‌بافته‌هاي كشور را با مضامين قرآني و ولايي از آغاز ماه مبارك رمضان به‌نمايش درآورده است كه اين نمايشگاه تا عيد غدير برپا خواهد بود.

اسكندر پورخرمي بيان كرد: فرش زيارت عاشورا با 50 سال قدمت، يك جفت فرش تابلويي با تمثال حضرت رسول (ص) با 80 سال قدمت، يك نمد منحصربه‌فرد دوره‌ي صفويه با طرح محرابي كتيبه‌دار و مزين به اسماء 14 معصوم، يك جفت تابلوفرش مزين به اسماء‌ پنج تن آل عبا با قدمت اواسط قرن 14 و يك زيلوي محرابي متعلق به دوره‌ي صفويه از جمله آثاري هستند كه در اين نمايشگاه از ساعت 9 تا 14 به‌نمايش درمي‌آيند.

مدير موزه‌ي آبگينه و سفالينه‌هاي ايران نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا اعلام كرد: اين موزه به‌دليل نوع اشياي متفاوتي كه براي بازديد دارد، برنامه‌اي به‌طور مستقل در ماه رمضان نمي‌تواند داشته باشد.

در همين راستا، مسؤول روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران با درخواست خبرنگار ايسنا براي گفت‌وگو با مدير موزه‌ي نقاشي پشت شيشه با هدف معرفي برنامه‌هاي اين موزه در ماه مبارك رمضان موافقت نكرد و اعلام كرد كه اين موزه برنامه‌اي در اين ماه ندارد. او هم‌چنين وعده داده بود كه براي گفت‌وگو با مدير موزه‌ي رضا عباسي هماهنگي لازم را انجام مي‌دهد كه متأسفانه تا زمان مخابره‌ي اين گزارش، هماهنگي صورت نگرفت.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲ شهریور ۱۳۸۹ / ۱۰:۳۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8906-00008
  • خبرنگار : 71191