با هدف بهبود رفتار با گردشگران، دورههاي آموزشي براي روستاهاي هدف گردشگري و راهنمايان ژئوپارك قشم برگزار شد
با هدف بهبود و ارتقاي رفتار با گردشگران در جزيرهي قشم، دورههاي آموزشي براي ساكنان روستاهاي هدف گردشگري و راهنمايان ژئوپارك اين جزيره برگزار شد. محمد منظرنژاد ــ يك فعال و مدرس اكوتوريسم ــ در گفتوگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: نخستين دورهي آموزشي براي بوميان جزيرهي قشم در اسكلههاي هدف گردشگري اين جزيره، پيش از آغاز سال برگزار شد، چون ما متوجه شديم برخي بوميهاي اين جزيره در بيان اطلاعات دربارهي جاذبههاي قشم به گردشگران مشكل دارند و گاهي اطلاعات نادرست را منتقل ميكنند. بنابراين تلاش كرديم، با برگزاري دورههاي آموزشي اين اطلاعات را اصلاح كنيم. وي ادامه داد: اين برنامهي آموزشي در تابستان امسال نيز براي تربيت راهنمايان گردشگري، دارندگان وسايل نقليهي عمومي و هتلداران برگزار شد. اين دوره شامل فن بيان، آداب معاشرت، آشنايي با اكوتوريسم، ميراث جهاني، دورههاي زمينشناسي، تشكيل ژئوپارك، چالشهاي سفر، موسيقي محلي، گياهان منطقه، امداد، نجات و كمكهاي اوليه، غواصي، تورگرداني، پيشگيري از ايدز و VIP خدمات بود و در پايان دوره، گواهينامههايي داده شد. منظرنژاد بيان كرد: در اين دوره، اطلاعات زيادي دربارهي ژئوپارك داده شد تا گردشگران بهدرستي در محدودهي ژئوپارك قشم هدايت و با آن آشنا شوند و خسارتهاي احتمالي به اين زيستگاه كاهش يابد. او دربارهي فعاليت اين افراد آموزشديده، گفت: در جزيرهي قشم با توجه به قوانين حاكم، امكان تشكيل انجمن يا تشكل وجود ندارد. بنابراين طبق اساسنامهي تنظيمشده در ادارهي گردشگري سازمان منطقهي آزاد قشم، تمام راهنمايان گردشگري كه اين دورهها را گذراندهاند، زيرمجموعهي اين اداره قرار ميگيرند و در صورت اعلام نياز هتلها و آژانسها، اين افراد معرفي ميشوند. اين فعال اكوتوريسم دربارهي اينكه چرا با وجود فعاليتهاي آموزشي و راهبردي كه براي توسعهي گردشگري پايدار در قشم انجام ميشود، تورهاي اين مقصد همچنان با هدف خريد و غيرتخصصي برگزار ميشوند؟ توضيح داد: ما در گردشگري با يك بحث كلان مواجهايم كه به اطلاعرساني عمومي نياز دارد. اين كار را بايد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بهعنوان متولي انجام دهد و با مقاصدي مانند قشم بهصورت علمي برخورد كند. همانطور كه ما در آموزش مردم بومي اين منطقه رفتار ميكنيم. به اين ترتيب براي مسافري كه به قشم سفر ميكند، ديگر خريد هدف اصلي نميشود. منظرنژاد اضافه كرد: بيشتر تورهاي قشم براي خريد انجام ميشوند و آژانسهاي برگزاركنندهي اين تورها با توجه به محدود بودن بازار، با يكديگر رقابت سنگيني دارند. در اين عرصه، معمولا افرادي كه خدمات واقعي و كامل ميدهند، بيشتر ناموفقاند، چون براي مسافران، قيمت در اولويت انتخاب است و آژانسهايي كه تور كامل دارند، تحت تأثير شرايط بازار و هزينهها، مجبورند تورها را با نرخ بيشتري برگزار كنند كه كمتر از آنها استقبال ميشود. در اين بين، برخي آژانسها از ناآگاهي مسافر استفاده ميكنند و با ذكر ارائهي خدمات كامل در تور، قيمت كمتري را ميدهند. در حالي كه خدمات آنها اصلا كامل نيست. اين آژانسها با اين كار، توجيه قيمت بالاي تورگرداناني را كه خدمات كامل با قيمت واقعي ميدهند، از بين ميبرند. انتهاي پيام